FS Racing 4wd (MCD-klon)
Re: FS Racing 4wd (MCD-klon)
Förresten, har du fått GPM dämparna ännu? Skulle vara intressant om du slängde upp en närbild på dem.....
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Ja, fick dom för ca 1 vecka sedan, har bild i kameran -som ligger i verkstan..
Ska föröka komma ihåg att slänga upp någon bild imorgon!
Dom ser ok ut, enda negativa jag konstaterat hittills är att dom inte var bra fyllda, mer eller mindre luft i alla.
Kolvstången är 4,5mm och gängan på den M4, ser lite klent ut. Original har 5mm diam och M5.
Ska föröka komma ihåg att slänga upp någon bild imorgon!
Dom ser ok ut, enda negativa jag konstaterat hittills är att dom inte var bra fyllda, mer eller mindre luft i alla.
Kolvstången är 4,5mm och gängan på den M4, ser lite klent ut. Original har 5mm diam och M5.
- Rallyfinnen
- Rallyfinnen
Har börjat montera dämparna på FS:en nu. Får göra om övre fästena, för det är ingen kula i övre fästet på dessa dämpare. Mer om det senare när jag lägger upp lite bilder också.
Ska recensera (/kritisera) dämparna lite till.. Bytte olja i dom idag och noterade lite grejer:
-Det sitter en bit skum i toppen på dämparen som funkar som volymkompensering. Den sitter fast genom att den är självhäftande, men alla var delvis lösa redan innan jag ens använt dom.
-Glapp där kolvstången går in i dämparhuset. Glappar kanske ett par tiondelar, men ändå..
-Dämparna går trögt i tätningen mot kolvstången. Detta varierar från dämpare till dämpare, och släpper man på muttern som håller tätningen så börjar det gå lätt. Kan vara att detta 'går till sig' när man kört lite.
-Kolven är fastspänd med mutter i kolvstången, men det sticker upp onödigt myckat av gängan ovanför muttern när kolven är fastspänd. Detta gör att den bottnar onödigt tidigt, och den bottnar ju dessutom i skumbiten för volymkompensering.
-Oljan dom är fyllda med är på tok för tunn för att ge tillräcklig dämpning på någon LS bil enligt min mening. Dessutom var dom dåligt fyllda allihop, eller bra fyllda med luft
Har nu fyllt ett par med 50W och andra paret med 60w. Ska vara hårda fjädrar med 60w, kan hända jag får gå ner till 50 istället.
Ska recensera (/kritisera) dämparna lite till.. Bytte olja i dom idag och noterade lite grejer:
-Det sitter en bit skum i toppen på dämparen som funkar som volymkompensering. Den sitter fast genom att den är självhäftande, men alla var delvis lösa redan innan jag ens använt dom.
-Glapp där kolvstången går in i dämparhuset. Glappar kanske ett par tiondelar, men ändå..
-Dämparna går trögt i tätningen mot kolvstången. Detta varierar från dämpare till dämpare, och släpper man på muttern som håller tätningen så börjar det gå lätt. Kan vara att detta 'går till sig' när man kört lite.
-Kolven är fastspänd med mutter i kolvstången, men det sticker upp onödigt myckat av gängan ovanför muttern när kolven är fastspänd. Detta gör att den bottnar onödigt tidigt, och den bottnar ju dessutom i skumbiten för volymkompensering.
-Oljan dom är fyllda med är på tok för tunn för att ge tillräcklig dämpning på någon LS bil enligt min mening. Dessutom var dom dåligt fyllda allihop, eller bra fyllda med luft
- Rallyfinnen
En liten uppdatering på dämparinstallation.
Har gjort nya övre fästen eftersom GPM-dämparna inte har kulor i övre fästet, detta betyder att som inte kan spännas ihop, utan måste sitta på en lös tapp för att kunna röra sig fritt. Dom två delarna i fjädertornen på min FS måste vara ihopspända med skruvar för stabilitet, så det fick bli special (som vanligt)
Skruvarna för övre fästet sitter bara med en slangbit för att inte ramla ur, då blir det enklare när man ska lossa på dämparna. Optimala skulle ju vara ett hål i varje med clips som håller dom, men hade inga små clips, så det fick bli som det blev.
Fram

Bak

Har gjort nya övre fästen eftersom GPM-dämparna inte har kulor i övre fästet, detta betyder att som inte kan spännas ihop, utan måste sitta på en lös tapp för att kunna röra sig fritt. Dom två delarna i fjädertornen på min FS måste vara ihopspända med skruvar för stabilitet, så det fick bli special (som vanligt)
Skruvarna för övre fästet sitter bara med en slangbit för att inte ramla ur, då blir det enklare när man ska lossa på dämparna. Optimala skulle ju vara ett hål i varje med clips som håller dom, men hade inga små clips, så det fick bli som det blev.
Fram

Bak

Last edited by Rallyfinnen on 03 Dec 2009, 17:07, edited 1 time in total.
Snygg specialare, alltid lika kul när man lurat dit det som egentligen inte passar 
FG MBPro
Grymt Rallyfinnen. De såg ju riktigt fina ut. Tycker de verkar hyfsat bra uppbyggda ändå om man ser till vad man verkar få för priset. Återstår bara att se om de håller tätt efter några körningar också. Om du tycker de verkar bra efter några körning så slår jag nog till på 8 stycken till FG:n.
Men har de höjt priset? Förut kostade de ju 59,90 EUR för 4 st. Stod ju 99,80 EUR på din påse
Men har de höjt priset? Förut kostade de ju 59,90 EUR för 4 st. Stod ju 99,80 EUR på din påse
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Passar det inte så får man 'anpassa' 
Man skulle ha en riktig maskinpark med svarv och fräs! Nu har jag kört vinkelslip och handborrmaskin.. inte riktigt samma sak.
Dämparna är nog på 'konstant rabatt' eller något
Jag gav ca 700 med frakt om jag minns rätt.
Var tvungen att köra lite snabbt (i mörkret), det var halt av frost i gräset, och det var kul! Ser lovande ut för lite vinterkörning med 4wd
När jag gjorde en snabbinställning av bilen innan körningen märkte jag att den var lite skev, så det blev 'operation snabb-riktning'. Skruvade på ett plattjärn och vred den rak
Det har varit med om en del, så jag är inte förvånad att kina-plattan vridit sig lite.
Man skulle ha en riktig maskinpark med svarv och fräs! Nu har jag kört vinkelslip och handborrmaskin.. inte riktigt samma sak.
Dämparna är nog på 'konstant rabatt' eller något
Var tvungen att köra lite snabbt (i mörkret), det var halt av frost i gräset, och det var kul! Ser lovande ut för lite vinterkörning med 4wd
När jag gjorde en snabbinställning av bilen innan körningen märkte jag att den var lite skev, så det blev 'operation snabb-riktning'. Skruvade på ett plattjärn och vred den rak
Hehe...känner igen det där. Svårt att hålla sig från att testa när man monterat på nya delar på bilen
När räknar du med att få Rovan Bajan?
När räknar du med att få Rovan Bajan?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Ja, det var länge sen jag körde sist, så jag var tvungen att dra igång den och köra en sväng. Nu är det tydligen bara grått och regn att vänta närmanste dagarna, så det blir väl inget kört..
Rovan hoppas jag ha innan jul, annars blir det ju ingen julklapp
Den är skickad, men när jag kollar tracking så ser det inte ut att hända mycket, den är fortfarande i Kina och dom har inte uppdaterat tracking på över ett dygn. Nå, det är ju några veckor till jul än 
Rovan hoppas jag ha innan jul, annars blir det ju ingen julklapp
Det där med tracking kan man inte alltid lita på. Ibland händer ingenting när man söker på tracking nr och så plötsligt kommer bara paketet.
Vi håller tummarna för din julklapp Rallyfinnen
Vi håller tummarna för din julklapp Rallyfinnen
Letar Baja 5B
Kan meddela att all post från kina är 1 till 2 veckor försenad.
Läs här .... http://rsb.se/arena/showthread.php?t=45316
visst det är "over there" men ni kanske vill ha den infon ändå.
Läs här .... http://rsb.se/arena/showthread.php?t=45316
visst det är "over there" men ni kanske vill ha den infon ändå.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Rallyfinnen
Hmm, tomten kanske blir försenad.. 
Paketet kommer från fastlandet nära Shanghai, inte HK, och det går med EMS, så kanke jag har tur ändå..
Verkar som EMS har dålig tracking.. eller så gör dom inget
Paketet kommer från fastlandet nära Shanghai, inte HK, och det går med EMS, så kanke jag har tur ändå..
Verkar som EMS har dålig tracking.. eller så gör dom inget
Den som väntar på något gott väntar alltid (eller aldrig) för länge 
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Håller på gör i ordning en förgasare till så jag har en per motor.
Här är en bild när jag tätar spjällaxel.

I övrigt har det mesta jag gjort senaste tiden hamnat i portningstråden
Här är en bild när jag tätar spjällaxel.

I övrigt har det mesta jag gjort senaste tiden hamnat i portningstråden