Portningstråden!
- Rallyfinnen
Re: Portningstråden!
Förbränningstrycket ska (idealiskt) till stor del ha försvunnit ut genom avgasporten när kanalerna öppnar..
Lite tryck finns det nog kvar, speciellt på högre varv evakueras nog inte allt på den korta tid det blir från att avgas öppnat till kanalerna öppnar. Då hjälper vevhustrycket och sugpulsen från pipan till att få upp gaserna ur vevhuset, men har man då en öppning till insuget också, så är nog risken stor att det trycker ut en del den vägen. Speciellt på dom varvtal där man inte har sugpulsen från pipan vid rätt tidpunkt..
Jag är alltså tveksam till konceptet, men om Waqr är beredd att offra en cylinder för att prova, så kan det ju vara intressat att se hur det funkar!
Jag tror det kan ge lite på vissa varvtal, men risken är stor att man tappar en hel del på andra varvtal istället.
I värsta fall kan det ju gå att lägga på reeds på insuget för att kunna använda cylindern om det inte funkar utan.
Lite tryck finns det nog kvar, speciellt på högre varv evakueras nog inte allt på den korta tid det blir från att avgas öppnat till kanalerna öppnar. Då hjälper vevhustrycket och sugpulsen från pipan till att få upp gaserna ur vevhuset, men har man då en öppning till insuget också, så är nog risken stor att det trycker ut en del den vägen. Speciellt på dom varvtal där man inte har sugpulsen från pipan vid rätt tidpunkt..
Jag är alltså tveksam till konceptet, men om Waqr är beredd att offra en cylinder för att prova, så kan det ju vara intressat att se hur det funkar!
Jag tror det kan ge lite på vissa varvtal, men risken är stor att man tappar en hel del på andra varvtal istället.
I värsta fall kan det ju gå att lägga på reeds på insuget för att kunna använda cylindern om det inte funkar utan.
Klart det ska testas
Funderar dock på om jag verkligen ska "offra" den 4 bultade CY cyllen eller om jag ska beställa en 35mm två bultad också och ta den istället till portnings försöket.
Ett annat alternativ är ju att köra på en gammal ESP cylle jag har liggandes. Hur som helst så blir det nog så att jag portar och skickar ner till dig så får du bänka den. Har du delar så att du kan montera cylindern och bänka den Rallyfinnen?
Ett annat alternativ är ju att köra på en gammal ESP cylle jag har liggandes. Hur som helst så blir det nog så att jag portar och skickar ner till dig så får du bänka den. Har du delar så att du kan montera cylindern och bänka den Rallyfinnen?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Ja, om dom har 35mm för 19USD fortfarande, så är det ju en lagom experiment-cylinder! (jag har ju två sådana, en är fortfarande orörd, den andra sitter i smartechen)
Menar du att du skulle skicka bar kolv & cylinder att testa?
Beror på lite vad det är för cylinder då. Jag har nog 2 och 4-bultade vevhus med standard vevar liggande som jag kunde testa i, men ska det vara med +2 vev så har jag bara den som sitter i smartechen. Då blir det lite mer jobb att plocka ur bilen, riva isär, montera ihop, bänka, riva isär igen, montera min cylinder, och sätta i den i bilen..
Lättast är det om du kan skicka hel motor, eller om du bara skickar cylinder för standard slaglängd.
Men du kan ju provköra själv först, går den inte bra så är det ju ingen större ide att bänka.
Om du ska testa något på en billig cylinder så kan du beställa en rovan-cylinder, dom är rätt billiga
(tex en 26cc: http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=116)
Har du dessutom en begagnad kolv i ok skick så behöver du bara köpa cylindern.
26cc är 34mm, '29cc' är 35mm, men för standard slaglängd, 30,5cc vet jag inte mer än att den har längre slaglängd.
Menar du att du skulle skicka bar kolv & cylinder att testa?
Beror på lite vad det är för cylinder då. Jag har nog 2 och 4-bultade vevhus med standard vevar liggande som jag kunde testa i, men ska det vara med +2 vev så har jag bara den som sitter i smartechen. Då blir det lite mer jobb att plocka ur bilen, riva isär, montera ihop, bänka, riva isär igen, montera min cylinder, och sätta i den i bilen..
Lättast är det om du kan skicka hel motor, eller om du bara skickar cylinder för standard slaglängd.
Men du kan ju provköra själv först, går den inte bra så är det ju ingen större ide att bänka.
Om du ska testa något på en billig cylinder så kan du beställa en rovan-cylinder, dom är rätt billiga
(tex en 26cc: http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=116)
Har du dessutom en begagnad kolv i ok skick så behöver du bara köpa cylindern.
26cc är 34mm, '29cc' är 35mm, men för standard slaglängd, 30,5cc vet jag inte mer än att den har längre slaglängd.
Hmm....kollade lite vad som fanns hemma och det blir nog ESP:n som blir testcylinder för denna portning. Problemet är bara att den ska ha en +2mm vev
Nåja, får fundera lite hur vi löser det 
Ska bort över helgen men vi kan väl diskutera mer över PM senare vilket som är det smidigaste alternativet angående vilka delar jag ska skicka osv....
Ska bort över helgen men vi kan väl diskutera mer över PM senare vilket som är det smidigaste alternativet angående vilka delar jag ska skicka osv....
Last edited by waqr on 17 Dec 2010, 23:46, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B
Det här låter intressant. Får vi andra veta nått? Jag vill gärna veta .. För jag vet att Pro mod cylindrarna har en upp flyttad avgas kanal.. Så frågan är vad som händer med en upp flyttad insugnings kanal?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Ok! Skulle ändå rekommendera att du gör ett litet test i bil först för att se att den går ok. Jag skulle tippa på 50/50 chans att detta funkar utan reeds.waqr wrote:Hmm....kollade lite vad som fanns hemma och det blir nog ESP:n som blir testcylinder för denna portning. Problemet är bara att den ska ha en +2mm vevNåja, får fundera lite hur vi löser det
Klart du får veta om det funkar! Går inte riktigt att jämföra detta med uppflyttad avgasport, då ökar man durationen på avgas, men i detta fall 'kortsluter' man insug till förbränningsrum när kolven är i nedre läget. Du såg väl tråden som waqr länkade till innan?Lusse wrote:Det här låter intressant. Får vi andra veta nått? Jag vill gärna veta .. För jag vet att Pro mod cylindrarna har en upp flyttad avgas kanal.. Så frågan är vad som händer med en upp flyttad insugnings kanal?
EDIT:
En bild som kanske förklarar lite, det inringade är alltså i princip vad waqr tänkte göra på en cylinder utan reed's. Glöm det andra med fönster i kolven mm.

Last edited by Rallyfinnen on 18 Dec 2010, 10:33, edited 1 time in total.
Jag tror inte att det kommer att fungera,vevhustrycket kommer troligen att pressa bränslet åt fel håll i förgasaren
men som Rf skrev så kan du sätta på reeds mellan insuget och förgasaren...
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
- Rallyfinnen
Jag tror inte vevhustrycket är problemet, om jag förstått tanken rätt. Kolven stänger mot vevhuset som vanligt, men öppnar insuget till förbränningsrummet i nedersta läget (antagligen med kortare duration än kanalerna).
Jag syftade på kanalerna som är gjorda under insuget,som normalt sitter på reedsmotorer.Rallyfinnen wrote:Jag tror inte vevhustrycket är problemet, om jag förstått tanken rätt. Kolven stänger mot vevhuset som vanligt, men öppnar insuget till förbränningsrummet i nedersta läget (antagligen med kortare duration än kanalerna).
info@largescaleracing.se
070-7910586
info@largescaleracing.se
070-7910586
waqr wrote:Jo, normalt gör man ju dessa extra portar när man använder sig av ett reedblock. Då brukar ju portarna dessutom gå hela vägen över ingsuget (som då är igentäppt) och upp till cylinder foten. Frågan är dock om det skulle fungera att enbart göra två små portar övenför insuget (som främst bild 4 visar) när man kör med ett "vanligt" vevhus
Det var jag som fattade fel
info@largescaleracing.se
070-7910586
info@largescaleracing.se
070-7910586
- Rallyfinnen
Japp, det går definitivt inte att ha sådana utan reed's! Motorn kommer aldrig att starta ens, det är jag helt säker på! Den kan andrig bygga något vevhustryck/sug om man karvar ur så insuget är konstant öppet till vevhuset.. Var det så du tänkt göra waqr?
- Rallyfinnen
Min tanke var att porta ur två extra insugskanaler ca 5mm upp mot toppen av cylindern precis som bild nr 4 visar i länken ovan. Jag hade inte tänkt att porta några under insuget dvs upp mot cylinderfoten. Tror ni inte det byggs upp något vevhustryck med dessa extra portar?Rallyfinnen wrote:Japp, det går definitivt inte att ha sådana utan reed's! Motorn kommer aldrig att starta ens, det är jag helt säker på! Den kan andrig bygga något vevhustryck/sug om man karvar ur så insuget är konstant öppet till vevhuset.. Var det så du tänkt göra waqr?
Letar Baja 5B
Nope
info@largescaleracing.se
070-7910586
info@largescaleracing.se
070-7910586
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Vilken squish vågar man sig på med en +2 vev och en 30,5cc cylinder ?