Cup-15 Deltävling 1 av 6 - Tunarp Bashland 2/5
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Cup-15 Deltävling 1 av 6 - Tunarp Bashland 2/5
Nej, vi blev mer eller mindre tvungna att korta ner tiden i heaten där det blev för få deltagare.
Nåt race körde vi först till 5 varv istället.
Vi räknade helt enkelt inte med vad som händer när flera bilar inte kommer till start.
Tidtagning vore ju helt grymt bra, men är en ganska stor investering för banägarna, och vi har diskuterat lite olika varianter med IR eller RFID men inte hittat helt rätt än.
Att köra traditionella transpondrar känns inte som ett alternativ alls, men då är det inte priset på transpondrarna, utan på systemet som blir för dyrt.
En riktig transponder kostar 6-7-800:- men systemet 20-25k
Ett RFID skulle kunna gå att bygga för ~3-4k och där transpondrarna kostar 20-30:- /st
Mycket mer intressant men då måste man ha nån som knåpar ihop mjukvaran också.....
Nåt race körde vi först till 5 varv istället.
Vi räknade helt enkelt inte med vad som händer när flera bilar inte kommer till start.
Tidtagning vore ju helt grymt bra, men är en ganska stor investering för banägarna, och vi har diskuterat lite olika varianter med IR eller RFID men inte hittat helt rätt än.
Att köra traditionella transpondrar känns inte som ett alternativ alls, men då är det inte priset på transpondrarna, utan på systemet som blir för dyrt.
En riktig transponder kostar 6-7-800:- men systemet 20-25k
Ett RFID skulle kunna gå att bygga för ~3-4k och där transpondrarna kostar 20-30:- /st
Mycket mer intressant men då måste man ha nån som knåpar ihop mjukvaran också.....
jag tror RFID blir svårt, möjligtvis att man räknar bilarna men någon exakt tid lär man inte kunna få. det är hastigheten som är problemet, det funkar med löpare och annat.
MYLAPS RC4 är nog bäst och det kostar. men med vad allt annat kostar i denna hobbyn så borde vi väl kunna gå ihop och fixa det?
borde man inte kunna skapa en förening för att kunna ta in sponsorpengar och bidrag för att köpa in t.ex ett sådant här system?
MYLAPS RC4 är nog bäst och det kostar. men med vad allt annat kostar i denna hobbyn så borde vi väl kunna gå ihop och fixa det?
borde man inte kunna skapa en förening för att kunna ta in sponsorpengar och bidrag för att köpa in t.ex ett sådant här system?
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu
http://www.largescale.nu
- Dave
- Site Admin
Ja det är ingen vidare precision om man bara använder RFID, men om man kombinerar det med en trig-givare i form av en laserfotocell eller nån ljusridå med reflex får man fullt tillräcklig precision tror jag.
Alltså att RFID systemet inte läser förrän givaren blir påverkad.
Vi de extremt få tillfällen när två bilar passerar helt parallelt, läser ju RFID-systemet ändå av båda....
Jag tror inte det får kosta mer än max 3000:- för att man ska kunna få till det på våra offroadbanor.
En dröm vore att kunna ha ett i Sandhem, men det får tiden utvisa.
Alltså att RFID systemet inte läser förrän givaren blir påverkad.
Vi de extremt få tillfällen när två bilar passerar helt parallelt, läser ju RFID-systemet ändå av båda....
Jag tror inte det får kosta mer än max 3000:- för att man ska kunna få till det på våra offroadbanor.
En dröm vore att kunna ha ett i Sandhem, men det får tiden utvisa.
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Hej!
En fråga? Hur funkade det för dem som ställde upp i både 2wd och 4wd? Hann man med bra eller blev det mest bara stressigt?
En fråga? Hur funkade det för dem som ställde upp i både 2wd och 4wd? Hann man med bra eller blev det mest bara stressigt?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Nja blev hyffsat stressigt i mellan heaten, iaf om man behövde skruva lite.. hade 3st som kom och titta och hjälpte till med bilvändande och utan dem hade det varit kört att köra 10 race. Nu kör ju inte jag för någon total cup så det hade kanske varit bättre att hoppa över något racewrep wrote:Hej!
Blev ju betydligt roligare när vi slog ihop lite 4wd race men gjorde ju inte livet lättare när man fick nya startider och samtidigt dubblera i 2wd/4wd.
Fick ju mkt körtid under dagen iaf
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- Dave
- Site Admin
Måste faktiskt säga att jag är imponerad över hur de som körde båda klasserna löste det ändå. Jag trodde helt klart det skulle ställa till med mycket mer problem.
Såklart extremt stressigt men bra jobbat!
Såklart extremt stressigt men bra jobbat!
Har ett förslag på att vi kanske kunde införa en "superfinal"
som avslutning på tävlingsdagen. Dom 3 bästa 2wd och dom 3 bästa 4wd möts, poäng till dom 3 första 1=3p 2=2p 3=1p som läggs på dom redan vunna poängen.
som avslutning på tävlingsdagen. Dom 3 bästa 2wd och dom 3 bästa 4wd möts, poäng till dom 3 första 1=3p 2=2p 3=1p som läggs på dom redan vunna poängen.- Dave
- Site Admin
Hehehe....fseaman wrote:Har ett förslag på att vi kanske kunde införa en "superfinal"som avslutning på tävlingsdagen. Dom 3 bästa 2wd och dom 3 bästa 4wd möts, poäng till dom 3 första 1=3p 2=2p 3=1p som läggs på dom redan vunna poängen.
Ja det vore minst sagt intressant i alla fall....
Personligen är jag inte jättesugen på att ställa mig på linjen ihop med top3 i 4wd med min Baja.
Man har fullt pyssel med att hålla ifrån sig en original 5ive-T på banan kan jag säga.
När man dessutom såg hur överlägsen Morgans MCD var i Sandhem lär en sådan bil också stå på linjen och då är det en helt annan sak.....
Hade varit otroligt intressant att se ett clip på hur RR5 a:n uppförde sig i Sandhem...
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Kan meddela unge herr Dave att du körde exakt lika många varv på 10min som morgan77 gjorde med sin rr5a -i era 1a respektive heatDave wrote:Hehehe....fseaman wrote:Har ett förslag på att vi kanske kunde införa en "superfinal"som avslutning på tävlingsdagen. Dom 3 bästa 2wd och dom 3 bästa 4wd möts, poäng till dom 3 första 1=3p 2=2p 3=1p som läggs på dom redan vunna poängen.
Ja det vore minst sagt intressant i alla fall....
Personligen är jag inte jättesugen på att ställa mig på linjen ihop med top3 i 4wd med min Baja.
Man har fullt pyssel med att hålla ifrån sig en original 5ive-T på banan kan jag säga.
När man dessutom såg hur överlägsen Morgans MCD var i Sandhem lär en sådan bil också stå på linjen och då är det en helt annan sak.....
Kraken Vekta.5
HPI Baja 5...?
HPI Baja 5...?