Portningstråden!
Re: Portningstråden!
Gör du något med kolven också?
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
- Rallyfinnen
Japp, karvar ur den lite under kolvtappen så det blir lite öppnare till kanalerna när den är i ND, och så tar jag lite material på undersidan bara för att minska vikten lite. Inga konstigheter egentligen.
Ok,själv brukar jag ta bort ca:3mm på kolv- kjolen mot insuget,för att få längre insugningstid, samt att göra det du gör med kolven.
info@largescaleracing.se
070-7910586
info@largescaleracing.se
070-7910586
Det verkar faktiskt göra ganska mycket det där med den extra insugningstiden med tanke på den effekt ni (Jimmy / Rallyfinnen) får ur era motorer. Man kanske skulle våga sig på att modda kolven lite vid nästa portningstillfälleJimmy wrote:Ok,själv brukar jag ta bort ca:3mm på kolv- kjolen mot insuget,för att få längre insugningstid, samt att göra det du gör med kolven.
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag har faktiskt inte ändrat något alls på tiderna på denna motor. Jag är lite försiktig med att öka insugsduration för jag vill ha skapligt bottendrag i mina motorer. Man kanske borde våga mer.. 
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Gör inte 3mm väldigt mycket på tiderna ?Jimmy wrote:Ok,själv brukar jag ta bort ca:3mm på kolv- kjolen mot insuget,för att få längre insugningstid, samt att göra det du gör med kolven.
Ger det mer topp eller mer botten ?
- Dave
- Site Admin
Gissar att det ger svar på min frågaRallyfinnen wrote:Jag har faktiskt inte ändrat något alls på tiderna på denna motor. Jag är lite försiktig med att öka insugsduration för jag vill ha skapligt bottendrag i mina motorer. Man kanske borde våga mer..
Personligen tycker inte jag att man tappar så mycket på botten med den kolv modden,men därimot så tycker jag att det ger en hel del på mellan och topp.
info@largescaleracing.se
070-7910586
info@largescaleracing.se
070-7910586
- Rallyfinnen
Litet expermet idag, rundade av överkanten på utblåset så det blev 5grader till, men det blev sämre
Sämre toppeffekt och inte bättre toppvarv heller.. mot alla principer känns det som. Ingen gigantisk skillnad, men märkbar i bänken. Fan, fel cylinder att prova på detta, har ju billga motorer just för sånt!
Undrar om jag ska fortsätta och testa ta på insug också..
Sämre toppeffekt och inte bättre toppvarv heller.. mot alla principer känns det som. Ingen gigantisk skillnad, men märkbar i bänken. Fan, fel cylinder att prova på detta, har ju billga motorer just för sånt!
Undrar om jag ska fortsätta och testa ta på insug också..
- Dave
- Site Admin
Aj fasen.....låter inget bra !
Jag som total N00B på portning skulle dock se det som logiskt att effekten minskar eftersom den nedåtpressande kraften på kolven pyser ut tidigare, och dessutom borde väl avstämningen mot pipan bli en helt annan ?
Om avgaspulsen går ut i pipan tidigare, och håller öppet längre på grund av att den övre kanten är högre, borde väl rimligtvis insuget ändras lika mycket för att det ska göra nån positiv skillnad ?
Kan ha tok-fel, och rätta mig gärna......
Jag som total N00B på portning skulle dock se det som logiskt att effekten minskar eftersom den nedåtpressande kraften på kolven pyser ut tidigare, och dessutom borde väl avstämningen mot pipan bli en helt annan ?
Om avgaspulsen går ut i pipan tidigare, och håller öppet längre på grund av att den övre kanten är högre, borde väl rimligtvis insuget ändras lika mycket för att det ska göra nån positiv skillnad ?
Kan ha tok-fel, och rätta mig gärna......
- Rallyfinnen
Jo, du har nog delvis rätt, samtidigt hinner avgaserna bättre ut på höga varv(teoretiskt iallafall), så det inte är ett övertryck som motverkar flödet från kanalerna. Den borde helt enkelt gå lite bättre på höga varv, och aningen sämre på låg/mellan. Jag såg en liten försämring på låga/mellan men ingen förbättring på höga..
- Rallyfinnen
Liten uppdatering på Zen 36:an..
Jag har labbat med förgasare, längd på insug mm och i ren desperation flyttade jag över cylindern till ett vevhus med standard 28mm vev. Då såg jag att jag hade vänt cylinderfotspackningen åt fel håll så den delvis blockerade kanalerna!!!
Där har jag nog en bra förklaring till att jag tappade effekt när jag höjt utblåset!
När det ändå var förberett så satte jag på cylindern på vevhuset med 28mm vev också, och skillnaden är facktiskt marginell. Maxeffekten är lite lägre, och effekttoppen är lite smalare, men jag är inte säker på att man skulle märka skillnaden när man kör.
Jag får återkomma när jag har jämförande kurvor med packningen rätt vänd, med +1 vev, samma längd på insug och samma förgasare
Nu får det räcka med motorlaborationerna för idag!
Jag har labbat med förgasare, längd på insug mm och i ren desperation flyttade jag över cylindern till ett vevhus med standard 28mm vev. Då såg jag att jag hade vänt cylinderfotspackningen åt fel håll så den delvis blockerade kanalerna!!!
Där har jag nog en bra förklaring till att jag tappade effekt när jag höjt utblåset!
När det ändå var förberett så satte jag på cylindern på vevhuset med 28mm vev också, och skillnaden är facktiskt marginell. Maxeffekten är lite lägre, och effekttoppen är lite smalare, men jag är inte säker på att man skulle märka skillnaden när man kör.
Jag får återkomma när jag har jämförande kurvor med packningen rätt vänd, med +1 vev, samma längd på insug och samma förgasare
Nu får det räcka med motorlaborationerna för idag!
- Dave
- Site Admin
Där ser man !
Skönt att du kanske inte portat sönder den då !!!
En sak jag funderade lite på igår när jag hade isär Rovan motorn.....
Kanalerna slutar olika högt i den cylindern.
Mätte inte skillnaden, men det syntes stor skillnad i höjd. En hög och en låg kanal på var sida.
Ska det vara så ?
Skönt att du kanske inte portat sönder den då !!!
En sak jag funderade lite på igår när jag hade isär Rovan motorn.....
Kanalerna slutar olika högt i den cylindern.
Mätte inte skillnaden, men det syntes stor skillnad i höjd. En hög och en låg kanal på var sida.
Ska det vara så ?
- Rallyfinnen
Ja, så är det på vissa cylindrar, sk 'staged transfers', ska ge bredare register. Är nog så på CF-motorn också.