Waqr`s Baja SS
- J.A racing
Re: Waqr`s Baja SS
Hmmm...känns som om det var länge sedan man skrev något i denna tråd. Vad har hänt den sista tiden då. Jag har faktiskt mest kört den senaste tiden. Har nog blivit bortåt 25 liter sedan denna motor sattes i i början på våren. Är riktigt imponerad över att CY cyllen håller såpass bra. Var lite skeptisk till den i början men jag har fått tänka om. Den har nog som sagt gått nästan 25 liter och jag har inte bytt ring en gång hittills och än så länge visar den inga tecken på avmattning.
Har laborerat lite med olika dämparoljor i bak. Kör just nu med 25 WT bak och 40 WT fram vilket fungerar riktigt bra. Tycker den blev lite lugnare i beteendet i grusgropen med lite tjockare olja bak. Inte alls lika studsig som förut.
Monterade även mitt Yamadude länkage förra veckan och det är verkligen grymt. Bra mycket smidigare än originalet och med detta finns ingen risk för att det binder i något läge. Riktigt skönt att även slippa det där konstiga fästanordningen vid förgasaren.
Framöver ska jag börja med min nya motor. Det blir en egenportad 4 bultad Zenoah med +1mm "stuffed crank". Ska bli kul att äntligen få köra 4 bultat. Började porta lite smått idag och tyckte jag fick till ögonbrynen ganska bra för att vara jag
Tänkte ta lite på avgas och insug under veckan sen ska cylindern vara klar att användas
Fick hem vevhuset och lite annat smått och gott till motorn för några dagar sedan så nu kan man snart börja monteringen.

Har laborerat lite med olika dämparoljor i bak. Kör just nu med 25 WT bak och 40 WT fram vilket fungerar riktigt bra. Tycker den blev lite lugnare i beteendet i grusgropen med lite tjockare olja bak. Inte alls lika studsig som förut.
Monterade även mitt Yamadude länkage förra veckan och det är verkligen grymt. Bra mycket smidigare än originalet och med detta finns ingen risk för att det binder i något läge. Riktigt skönt att även slippa det där konstiga fästanordningen vid förgasaren.
Framöver ska jag börja med min nya motor. Det blir en egenportad 4 bultad Zenoah med +1mm "stuffed crank". Ska bli kul att äntligen få köra 4 bultat. Började porta lite smått idag och tyckte jag fick till ögonbrynen ganska bra för att vara jag

Letar Baja 5B
- J.A racing
Snart har vi en legetimerad motorbyggare till bland oss. 
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- sideburn80
Kul för dig och lycka till med nya motorn 
Lycka till med räser motorn 
Körde några tankar i grustaget idag och märkte efteråt att båda dämparna bak läckte som ett såll
Vet att dom läckt lite sedan tidigare med idag var det värre än någonsin.
Började plocka isär dom i väntan på mina DS o-ringar som är på väg från DDM. Dock hade jag väntat mig att de o-ringar som satt i idag skulle se slitna ut men jag tycker de ser ut som de gjorde när jag monterade dom för ca 40 liter sedan
Ser man inte slitaget på en läckande o-ring? Kan det vara något annat är de två vita o-ringarna som är anledningen till att de läcker från kolvstången?
Två av mina damasker gick sönder idag också så jag tänkte passa på att testa de DS damaskerna jag köpte för ett tag sedan. Jag vet att många säger att de är skit men jag har läst att de håller betydligt bättre om man fettar in dom ordentligt. Jag smörjde in mina med massor av litiumfett och la dom i en tätslutande påse så att dom kan mjuka upp sig ordenligt. Vi får se om det hjälper
Nåja, kommer beställa Hostile damasker ikväll som en lite "backup" om inte DS bootsen håller något bra.

Började plocka isär dom i väntan på mina DS o-ringar som är på väg från DDM. Dock hade jag väntat mig att de o-ringar som satt i idag skulle se slitna ut men jag tycker de ser ut som de gjorde när jag monterade dom för ca 40 liter sedan
Två av mina damasker gick sönder idag också så jag tänkte passa på att testa de DS damaskerna jag köpte för ett tag sedan. Jag vet att många säger att de är skit men jag har läst att de håller betydligt bättre om man fettar in dom ordentligt. Jag smörjde in mina med massor av litiumfett och la dom i en tätslutande påse så att dom kan mjuka upp sig ordenligt. Vi får se om det hjälper

Letar Baja 5B
Det känns som du har hunnit med en del i dag ändå!!! Det verkar vara ett vanligt problem med läckande hpi dämpare.
Jodå, men det gäller att vara uppe med tuppen 
Läckande dämpare verkar vara mer regel än undantag efter att man kört några liter. Det konstiga är dock som jag skrev ovan att o-ringarna inte ser slitna ut men sånt slitage kanske man inte ser?
Läckande dämpare verkar vara mer regel än undantag efter att man kört några liter. Det konstiga är dock som jag skrev ovan att o-ringarna inte ser slitna ut men sånt slitage kanske man inte ser?
Letar Baja 5B
Idag kom detta paket från DDM med lite smått och gott till Bajan. Ska bli spännande att testa Killer RC limiter straps och se om dämparna håller bättre. Nu blir det meka 

Letar Baja 5B
- sideburn80
Oj, det vart en del. Ja men då vet du vad du ska göra en liten stund framöver då 
- J.A racing
- sideburn80
Kan man få en liten update på dämpar-fronten?
Nyfiken på hur det går...
Nyfiken på hur det går...
Inga pack boxar. Jag tror att du kommer att behöva dom..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Så då var man äntligen klar. Det är allt lite pill med dämparna
Kan ju börja med att säga att DS oringarna inte var någon höjdare. Gick inte att få på kolvstången över ringarna hur mycket jag än försökte. Slutade med att de gick sönder
Monterade original som medföljde och då gick det kanon. Har läst om fler som haft liknande problem på HBF så jag verkar inte vara ensam.
Efter bytet gick det som sagt bättre så nu är dämparna monterade så vi får se hur dom fungerar. Borde hålla bättre ihop med Killer RC limiter strapsen tycker jag
Kan ju börja med att säga att DS oringarna inte var någon höjdare. Gick inte att få på kolvstången över ringarna hur mycket jag än försökte. Slutade med att de gick sönder
Efter bytet gick det som sagt bättre så nu är dämparna monterade så vi får se hur dom fungerar. Borde hålla bättre ihop med Killer RC limiter strapsen tycker jag
Letar Baja 5B