Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
sx3
Phone Number: 0709998877

Re: Lauterbacher banbil..

Post by sx3 » 15 Feb 2011, 21:10

Min nya kaross har nu fått samma grundfärg som den du har ;)
Fast jag körde på röda baklysen denna gång för att få lite kontrast :D
Ska bli kul och se vad du sätter för färg på den!..
En tankeställare jag fick, visst slängde jag med lexanvingen till dej? :hmm:
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 15 Feb 2011, 22:28

Jag vet en kille som har massor med lauterdäck liggandes... om det är intressant kan jag höra med honom vad han vill ha för dem?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

J.A racing

Post by J.A racing » 16 Feb 2011, 06:35

wrep wrote:Jag vet en kille som har massor med lauterdäck liggandes... om det är intressant kan jag höra med honom vad han vill ha för dem?
Hehe! jag med PMT tror jag de var, men dom är nog torra vid det här laget.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 16 Feb 2011, 07:37

sx3 wrote:Min nya kaross har nu fått samma grundfärg som den du har ;)
Fast jag körde på röda baklysen denna gång för att få lite kontrast :D
Ska bli kul och se vad du sätter för färg på den!..
En tankeställare jag fick, visst slängde jag med lexanvingen till dej? :hmm:
Jag såg ingen vinge när jag packade upp den, men det kan ju vara så att den var väl inlindad i plasten eller pappret?
J.A racing wrote:
wrep wrote:Jag vet en kille som har massor med lauterdäck liggandes... om det är intressant kan jag höra med honom vad han vill ha för dem?
Hehe! jag med PMT tror jag de var, men dom är nog torra vid det här laget.
Hmm, kanske kunde vara intressant ändå.. till rätt pris. Vad det gäller förvaring av slicks till bilar har jag hört att bästa sättet att konservera dom är att förvara dom i plastpåsar med toulen (typ en nerblött trasa), kanske skulle vara något för 1/5 bandäck också?

wrep

Post by wrep » 16 Feb 2011, 08:59

Ok jag mailar honom och hör efter då då :-)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Feb 2011, 20:00

Nu har jag gjort en liten beställning (igen)..
Blev ett dekalset till karossen, vit sprayfärg, Zen 23cc kolvring och ett lauter-insug (förlängt insug i plast). Insuget hamnar knappast på denna, men man vet ju aldrig.
Med dekalset och vit färg blir den som WTCC-bilarna, enkelt och ser inte så dumt ut heller.

Har mailat Lauter och frågat om dom har dom små armarna som sitter i oken på lager, dom är lite rundade i kanterna, så jag tror det hade varit bra att byta dom för att få bra och jämn bromsverkan.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2011, 18:52

Färgen och dekalerna kom i torsdags, och idag har jag lagt på 2st 150ml sprayflaskor. Det blev lite tunt, det vita täcker så dåligt, men det får duga. Bara att täcka den med klistermärken istället :) Tre flaskor hade nog blivit bra.
Dekalerna störde jag mig på, för man var tvungen att skära ut dom själv..
Får snickra till en front av någon vit plastdunk eller dylikt, hittade inget lämpligt i verkstan, så det får väl bli senare.

Image
Image

EDIT: Inget svar från Lauter angående bromsdelarna. Jag har mailat Hobbygården också, men inte fått något svar från dom heller.

sx3

Post by sx3 » 05 Mar 2011, 18:58

Snyggt, gnuggade du bort färgen för lyktorna? =)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2011, 19:00

Japp, när jag tvättade karossen med vatten och diskmedel löstes färgen upp, så det var bara att gnugga bort den! Vad var det för färg? Inget jag skulle rekommendera att du använder igen..

wrep

Post by wrep » 05 Mar 2011, 19:11

misstänker att landets lager på lauterbacherdelar finns här:
Länk till Blocket

sx3

Post by sx3 » 05 Mar 2011, 19:23

Rallyfinnen wrote:Japp, när jag tvättade karossen med vatten och diskmedel löstes färgen upp, så det var bara att gnugga bort den! Vad var det för färg? Inget jag skulle rekommendera att du använder igen..
Okej, skumt, den är vattenbaserad men borde inte vara vattenlöslig!
Det är Faskolor som jag penslat efter att jag rengjorde dom ytorna!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2011, 19:26

wrep wrote:misstänker att landets lager på lauterbacherdelar finns här:
Länk till Blocket
Hmm.. man kan ju hoppas dom kunde kolla om det finns sådana vippor i den högen.. I värsta fall blir det att försöka tillverka eget.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Mar 2011, 21:00

Har snickrat lite mer på Lautern idag med hjälp av min bror.
Riktade bottenplattan, och det blev faktiskt över förväntan, fast den var lite som en banan innan.. :doh:
Satte upp den i hydraulpress och pressade, mätte, pressade mätte.. till slut så var den plan. Passade på att fräsa ett hål under diffdrevet också, man kunde se att lite småsten hamnat i kläm där förr.

Sedan börjades det snickras på lite uppstyvning av plattan, lite preliminära bilder på konceptet här:

Image

Image

Zenoah-motorn passar inte riktigt, den tar i bakvagnen i bakkant på fläktkåpan, så jag hamnar göra om en del där också.. Måste flytta krängaren och konstruera om högra konsollen som håller diffen. Tydligen är denna bil byggd för Solo-motor.

Har även klämt dit en plastbit i fronten på karossen, men det är inget jag har lust att lägga upp bilder på.. :sunglasses:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Mar 2011, 19:55

Har fipplat lite med denna idag.

Lyckades göra om lite i bakvagnen, så nu går Zenoah-motorn i. Återstår bara att borra hål för skruvarna man drar i fläktkåpan.. det blir lite lurigt att få dom rätt, speciellt eftersom dom verkar hamna precis intill dom gamla hålen..

Konstaterade att drivaxlarna var slut, så dom kärvade vid belastning. Lite special med 13mm sexkant på dom, och medbringarna är som 13mm hylsor :) Nåja, inte värre än att ta en M8 bult och svetsa på en mutter då tänkte jag :hammer:
Efter en massa slipande och grejande fick jag till det. Lite synd att jag inte hade bultar och muttrar i hårdare kvalitet att utgå från, jag tror dessa kan slitas ganska fort.

Här syns M8 drivaxlarna och originalet på sidan om :)
Image

Krängningshämmaren bak vet jag inte hur jag ska lösa än, jag kanske testar utan till att börja med, eftersom jag inte har någon diffbroms så vill man ändå inte att den lyfter inre bakhjul ut ur en kurva..

Och så en liten bild på bilen med bakvagnen och motorn på plats, tanken sitter bara löst.
Image

Ser lite överdrivet ut i hjulvinklar, men det är mobilkameran som förvränger bilden. I övrigt känns den riktigt fast och bra nu med förstärkt bottenplatta, den kändes aningen mjuk innan. Det är liksom stumt när man lyfter den lite och släpper ner, det gillar jag, banbilar ska inte vara byggda på en sladdrig platta som flexar och lever om :sunglasses:

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 19 Mar 2011, 20:36

De där drivaxlarna ser antagligen likadana ut som på min asgamla Tamiya Monster Beetle med en konisk sexkant i änden....
Totalt värdelöst i slitagesynpunkt, och på -80 talet tillverkade jag egna drivaxlar i samma anda som de du gjort nu, men det höll inte, utan det slutade med att jag fick fram vinkelslipen och tillverkade dogbones istället.....det funkade fint !

:thumbsup:

Post Reply