Jaha, idag var det dags att göra nåt åt den här bilen.....
Började med att byta det krokiga chassiet !
Var väl inga större problem egentligen, hade ett annat liggande, som jag klämde dit.
Bytte sen förgasare, och passade då på att byta stacken också, eftersom den blivit krokig med tiden och värmen + alla packningar till detta. Hade ingen mellan luftfilter och förgasare, så det blev till att tillverka en egen.
Sen gick jag lös på spurdrevet som jag trodde var helt kass, men det visade sig att min M5 skruv till piniongen hade gängat ur sig lite, och drevet hade vandrat ut så precis lagom att klackarna precis nådde axeln på klockan vilken givetvis blivit skrotad. Piniongen var snedsliten och hade också gjort sitt.
När jag även märkte att lagren i den slutna hållaren var helt slut, blev det istället ett byte på hela hållaren till DDM-varianten med större lager istället.
I med en ny klocka, och en ny piniong så kändes det bättre på en gång !
När jag ändå höll på, kollade jag över kopplingen också, och bytte ut den till nya, balanserade backar och en 8k fjäder istället för 6k fjädern jag hade innan. Gillar ju bottendraget med V2 Dominatorn, men tänkte testa hur bilen blir med hårdare fjäder.
När detta var klart blev det till att tillverka nya bromsbelägg eftersom ett belägg var helt borta, och ett var slut.
Vad jag inte såg direkt, var att även den övre braceplaten var sprucken på två ställen, och en bit av den saknades, liksom det nedre lagret för bromsaxeln......inte konstigt att den inte bromsat ordentligt....
Dit med nya bromsbelägg, och en annan braceplate, så funkade det igen !
Styrningen har ju varit lite lattjo, och jag hade ett nytt set med servoräddare och delar liggande, så det blev nya prylar ända ut till styrstagen.
Bumpern fram var också skrot, så jag plockade den från min 5B, och monterade den på denna bilen istället. 5B´n fick en SC bumper istället !
Dragstarten sa upp sig senast också, så det blev en ny sån och ett nytt outerwear på den samtidigt !
Plockade av min egengjorda ljuddämpare idag och ersatte den med en standard typ JetPro modell istället.
Ska se hur ljudnivån blir med den tänkte jag.
Så var den dagen till ända också......