Hellre än snyggt ?Robban wrote:Hur fan kör du!?
Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Sv: Nutech Thunderbolt II SS 4wd -
- Dave
- Site Admin
Re: Sv: Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"
Testar att låsa krondrevet med 2 stift och så lär det väl ge sig om det håller !
Re: Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"
Vafan?! Har du kört med autosol på diffhuset?
- Dave
- Site Admin
Hajjemän !Robban wrote:Vafan?! Har du kört med autosol på diffhuset?
Efter en låååång funderande på hur jag ska kunna märka ut på krondrevet exakt var stiften hamnar, och kunna slipa ur på rätt ställe, använde jag min håltång och lite silvertejp.
Tejpbiten fixerades med en annan liten bit tejp och när jag klämde fast drevet fastnade tejpen där den skulle och slipningen kunde börja... Stiften är 3mm och hålen går rakt genom hela diffkåpan.
Tanken är att låsa stiften med loctite och en M3 skruv i djupled.
Här är en bild på när skruven är i normalläge och sprinten är i rätt läge i drevet
- Dave
- Site Admin
Och här är båda stiften justerade till rätt djup med hjälp av skruvarna och drevet på plats.
Och en bild på när man skruvar in skruven och demonterar sprinten sen
- Dave
- Site Admin
Kan ju nämna att krondrev och piniong har tagit lite skada av att det kuggade över, men jag anser prylarna hålla tillräckligt bra status för att få gå en stund till.
Största problemet som jag ser det nu, är att det går illa åt lagerbanorna på ingående piniong.
Bytte båda lagren på den axeln och limmade dem med speciallim i kåpan för att säkerställa att dom sitter fast som dom ska.
Det lär ju inte hålla i längden, men det viktigaste är att man får bort glappet !
Största problemet som jag ser det nu, är att det går illa åt lagerbanorna på ingående piniong.
Bytte båda lagren på den axeln och limmade dem med speciallim i kåpan för att säkerställa att dom sitter fast som dom ska.
Det lär ju inte hålla i längden, men det viktigaste är att man får bort glappet !
- Dave
- Site Admin
Packningssiliconet jag kletade på mellan chassiplatta och kåpan gjorde god nytta förresten !
Har ju inte haft isär detta sen jag tätade, och det fanns inte ett gruskorn som hade trängt in !

Har ju inte haft isär detta sen jag tätade, och det fanns inte ett gruskorn som hade trängt in !
- Dave
- Site Admin
Då var diffen ihop igen !
Nya lager monterade och nu ska den bara schimsas om mot piniongen när limmet härdat ordentligt !
Ska bli intressant att se hur länge det håller bara.....

Nya lager monterade och nu ska den bara schimsas om mot piniongen när limmet härdat ordentligt !
Ska bli intressant att se hur länge det håller bara.....
- Dave
- Site Admin
Svaret blev:Dave wrote: Ska bli intressant att se hur länge det håller bara.....
Ungefär tills jag fullgastestade nu ikväll.....
Ska riva ner den igen och se hur det ser ut, men helt klart är att den här behöver lite nya prylar......
- Dave
- Site Admin
Med vintersäsongen i nära antågande är det väl bäst att ta sig i kragen och fixa till den enda bilen jag har som öht går att köra när det är snö och is.....
Ny piniong och krondrev till den bakre diffen monterat idag !
Nu ska den snart kunna provköras igen !

Ny piniong och krondrev till den bakre diffen monterat idag !
Nu ska den snart kunna provköras igen !

- Dave
- Site Admin
It's alive !!!
Skruvade ihop bilen och var ju såklart tvungen att provköra lite....
Nu funkar den fint igen !
Skruvade ihop bilen och var ju såklart tvungen att provköra lite....
Nu funkar den fint igen !
- Dave
- Site Admin
Blev sugen på att se om den ville starta idag, så jag tankade lite, laddade lite och ryckte igång den på 3:e rycket !
Blev en repa ute i snön och det kändes riktigt kul igen !
Blev en repa ute i snön och det kändes riktigt kul igen !
- Michael Claesson
- Webbansvarig
Gött Dave! Skönt att kunna inspirera till lite snösladdning! Det är bra kul men fan va synd att snön så gärna vill förstöra för er 
Mvh,
Micke
---------------------------------------------
Losi 5T
HPI Baja 5sc SS
Micke
---------------------------------------------
Losi 5T
HPI Baja 5sc SS
- Dave
- Site Admin
Ujj.....det var längesen man uppdaterade nåt här.....
Efter att ha sålt ett par bajor, bland annat den jag själv skulle haft resten av säsongen blev det tomt på motorhyllan eftersom jag inte heter Malte.....
Blev helt enkelt tvungen att rycka denna 290 till en 5B som numera går under projektnamnet "X".
Denna har sedan dess stått som ett skelett i ett hörn i verkstaden utan att ens göra minsta lilla för att skruva ihop sig igen....
Jag fick hjälpa till lite på traven och köpte en splirrans ny CY26cc av Pontus som kommer att funka finfint till denna bil framöver!
Monterade en begagnad 668 och skruvade i den.
Startade väldigt enkelt och gick extremt tyst och fint.
Blir förhoppningsvis inkörning imorgon och på fredag, så får man se om den kan gå att köra på lördag.
Har inga hjul till den längre, men jag tror att om jag gömmer mig i en buske med hjulmutternyckeln i högsta hugg är det bara att vänta på en 5T eller Losi som kommer flygande in där. Föraren skulle antagligen inte sakna hjulen ändå.....

Efter att ha sålt ett par bajor, bland annat den jag själv skulle haft resten av säsongen blev det tomt på motorhyllan eftersom jag inte heter Malte.....
Blev helt enkelt tvungen att rycka denna 290 till en 5B som numera går under projektnamnet "X".
Denna har sedan dess stått som ett skelett i ett hörn i verkstaden utan att ens göra minsta lilla för att skruva ihop sig igen....
Jag fick hjälpa till lite på traven och köpte en splirrans ny CY26cc av Pontus som kommer att funka finfint till denna bil framöver!
Monterade en begagnad 668 och skruvade i den.
Startade väldigt enkelt och gick extremt tyst och fint.
Blir förhoppningsvis inkörning imorgon och på fredag, så får man se om den kan gå att köra på lördag.
Har inga hjul till den längre, men jag tror att om jag gömmer mig i en buske med hjulmutternyckeln i högsta hugg är det bara att vänta på en 5T eller Losi som kommer flygande in där. Föraren skulle antagligen inte sakna hjulen ändå.....
- Dave
- Site Admin
Nu har jag fått tag på fälgar och ska se om jag inte kan hitta lite hyffsade 5B bakdäck att kränga på!
Motorn är nästan inkörd, men har inte rullat nåt än, så det är väl läge snart på att få fart på den.....
Radion ska också bytas, men det tar vi senare.....
Motorn är nästan inkörd, men har inte rullat nåt än, så det är väl läge snart på att få fart på den.....
Radion ska också bytas, men det tar vi senare.....