Portningstråden!
- Rallyfinnen
Re: Portningstråden!
Intresan att följa med dena länk..
Kan då bereta åt er lite fackta..
Ögån brunen antagligen eftär apat från RCMK cylindär stemer i hop med hålen på kolven til dena cylinder..
anar at de har någån sort fuktion att byga up betre turbolens i vevhuset..
cylinern vi pratar on så tilhör ju en båt motor (har 2 av RCMK)..
vevstaken och vevhuset på den ÄR inte lika bygda som på våra bil maskinär!
1 = de hat en så kalad T vevaxel (bil motorn har ju rund)..
2 = vevhus kanalärna är bredare och mera böjda en på bil vevhuset...
har provat med fullrund vevaxel i båt motorer men märkte ingen skilnad alls på det annat en att vevaxel blev MYCKET tyngre (mera massa)..
Tror båt motorena e mera planerade att gå på et konstant varv (ingen lekär ju me gasen på båtar mera som on/off princip)
Tyvär så är inte BÅT och BIL vevaxlarna utbut bara sensemelan..
de är helt OLIKA.. (skiljär på svenghjuls axel lengd)
Så ja brukar "filla" mina cylindrar enligt olika "recept"..
Men kanske det fins nåt att hemta mera på kolven i bil motorn (brukar endas "vrål" leta den)
Skl ta några foton när jag börjar me nesta bil motor
Frågor och komentarer är velkomna
Kan då bereta åt er lite fackta..
Ögån brunen antagligen eftär apat från RCMK cylindär stemer i hop med hålen på kolven til dena cylinder..
anar at de har någån sort fuktion att byga up betre turbolens i vevhuset..
cylinern vi pratar on så tilhör ju en båt motor (har 2 av RCMK)..
vevstaken och vevhuset på den ÄR inte lika bygda som på våra bil maskinär!
1 = de hat en så kalad T vevaxel (bil motorn har ju rund)..
2 = vevhus kanalärna är bredare och mera böjda en på bil vevhuset...
har provat med fullrund vevaxel i båt motorer men märkte ingen skilnad alls på det annat en att vevaxel blev MYCKET tyngre (mera massa)..
Tror båt motorena e mera planerade att gå på et konstant varv (ingen lekär ju me gasen på båtar mera som on/off princip)
Tyvär så är inte BÅT och BIL vevaxlarna utbut bara sensemelan..
de är helt OLIKA.. (skiljär på svenghjuls axel lengd)
Så ja brukar "filla" mina cylindrar enligt olika "recept"..
Men kanske det fins nåt att hemta mera på kolven i bil motorn (brukar endas "vrål" leta den)
Skl ta några foton när jag börjar me nesta bil motor
Frågor och komentarer är velkomna
MAD 2 STROKE TUNER from FINLAND
- Rallyfinnen
Nu är jag lat, så jag orkar inte skriva om denna text till Svenska, men detta är en sammanfattning från helgens laborationer.. Texten är en del i en inofficiell diskussion, så jag lägger bara upp det jag skrivit.
I used a cheap 2-bolt rovan 34mm cylinder & 28 crank for the tests.
First test:
Intake:148->156->167 by cutting piston skirt. No significant differences really.. and I was a bit surprised by that, thought I would at least lose some bottom end.
Part two:
Exhaust: 168->175->181 by raising port and widening only a little (concentrating on timing ). Moving the torque bump up in the range and max torque was almost constant, just moved up in the range -> more power (abt 3,5 to almost 5), but losing a lot in the bottom end too.
Kept the port roof pretty flat.
Transfers kept stock at 125. I think that seems like a fair compromise,and changing them introduces more variables due to shape etc Just from previous experience it seems like staying around 125 (+/- some degrees) seems like a good compromise between throttle response and power band..?
I used a slightly modified rear dom for the majority of tests (gives slightly higher peak and better power band than the standard pipe), but also swapped in some other pipes just to see if it would react differently compared to what I've seen with the pipes before.
Still thinking that I should swap to a stock piston to see how reducing intake duration affects the top end now that the power band is higher up, I think intake duration might make a difference now.
Conclusion
I don't like the lazy bottom end with the high exhaust durations, not suitable for offroad driving in my opinion. My ideal torque curve is almost flat or going up slightly after clutch engagement, and I like that to be around 8k. Then it can drop off after abt 15k, but decent top revs of abt 17-18k to give some straight line speed.
On this one I think I would have preferred a exhaust duration around 170, and a pipe that adds a bit on the top end. Might go a bit further on duration on a high compression, high capacity engine though.
I have had a lot of durability problems with main bearings even if I always drill oil-holes, and that is another reason for staying away from the high rpm power.
There are some more things I might test if the engine holds up, like cutting a 'boost port' from the intake like on port reeds (not down to the case, just up above piston in BDC).
I have an old ported 23cc solo (for a track car) engine with this mod, so I thought I might try it to see what happens, cylinder is soon ready for the bin anyway
Think that port will complicate things a lot though. The solo had a pretty long manifold, which seemed to have been tuned in length with 'shims'.
I used a cheap 2-bolt rovan 34mm cylinder & 28 crank for the tests.
First test:
Intake:148->156->167 by cutting piston skirt. No significant differences really.. and I was a bit surprised by that, thought I would at least lose some bottom end.
Part two:
Exhaust: 168->175->181 by raising port and widening only a little (concentrating on timing ). Moving the torque bump up in the range and max torque was almost constant, just moved up in the range -> more power (abt 3,5 to almost 5), but losing a lot in the bottom end too.
Kept the port roof pretty flat.
Transfers kept stock at 125. I think that seems like a fair compromise,and changing them introduces more variables due to shape etc Just from previous experience it seems like staying around 125 (+/- some degrees) seems like a good compromise between throttle response and power band..?
I used a slightly modified rear dom for the majority of tests (gives slightly higher peak and better power band than the standard pipe), but also swapped in some other pipes just to see if it would react differently compared to what I've seen with the pipes before.
Still thinking that I should swap to a stock piston to see how reducing intake duration affects the top end now that the power band is higher up, I think intake duration might make a difference now.
Conclusion
I don't like the lazy bottom end with the high exhaust durations, not suitable for offroad driving in my opinion. My ideal torque curve is almost flat or going up slightly after clutch engagement, and I like that to be around 8k. Then it can drop off after abt 15k, but decent top revs of abt 17-18k to give some straight line speed.
On this one I think I would have preferred a exhaust duration around 170, and a pipe that adds a bit on the top end. Might go a bit further on duration on a high compression, high capacity engine though.
I have had a lot of durability problems with main bearings even if I always drill oil-holes, and that is another reason for staying away from the high rpm power.
There are some more things I might test if the engine holds up, like cutting a 'boost port' from the intake like on port reeds (not down to the case, just up above piston in BDC).
I have an old ported 23cc solo (for a track car) engine with this mod, so I thought I might try it to see what happens, cylinder is soon ready for the bin anyway
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Skönt kämpat !
Ska bli väldigt intressant om du orkar ge dig på den "5:e" kanalen och se vad den ger......
Med tanke på motorn jag filmade med mobilen tidigare i tråden vore det väldigt kul om det gav en bra knuff....
Har hitat en annan "trimare" som använder de där hålen i kolven!
Men de har bara bårat 2 hål på vardera sida av kolven ca 5-7mm stora.
Hålen siter ret undär kanringen och e riktade mot spol kanalena.
annar att det är för att kyla kolven för jag ser ingen annan ide me de!
de höjer ju inte trycket i vevhuset elä ökar flöde på nogot set.
Men de e vel nogån ide me de
Något som är märkligt så man ser ju int så många som "jakar" kolven så som man jorde på mopen !
Där jorde man ju jak mot avgas samt sopl kanalena på kolv topen samt filade bort på kolvens nedre kant för insugskanalen..
Fint att se RALLYFINNEN på G
Men de har bara bårat 2 hål på vardera sida av kolven ca 5-7mm stora.
Hålen siter ret undär kanringen och e riktade mot spol kanalena.
annar att det är för att kyla kolven för jag ser ingen annan ide me de!
de höjer ju inte trycket i vevhuset elä ökar flöde på nogot set.
Men de e vel nogån ide me de
Något som är märkligt så man ser ju int så många som "jakar" kolven så som man jorde på mopen !
Där jorde man ju jak mot avgas samt sopl kanalena på kolv topen samt filade bort på kolvens nedre kant för insugskanalen..
Fint att se RALLYFINNEN på G
Här e nogot att prova på :http://www.snowmobileforum.com/attachme ... t-pend.jpg
vet att det är en "patenterad" grej, men de komär ju inte fram någå grader elär djuplek på skororna så man får vel testa dehär utan att ble klagag för kopiering av patenten
Användär ju T-mod på bot motorena och det är ju lite gran de samma som de här modet.
Iden e ju den samma som de här modet..
vet att det är en "patenterad" grej, men de komär ju inte fram någå grader elär djuplek på skororna så man får vel testa dehär utan att ble klagag för kopiering av patenten
Användär ju T-mod på bot motorena och det är ju lite gran de samma som de här modet.
Iden e ju den samma som de här modet..
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Undrar vilket håll den veven snurrar ? 
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
Hålen i kolven verkar vara ganska vanliga, verkar som vissa tror på dom och andra inte..
Jag tror också att dom mest kyler kolven, det blir nog störning av flödet i kanalerna på köpet skulle jag tro...? Någon som testat? Fan, kan inte någon mer bygga en bänk och testa en massa sådana grejer? 2-takt Mythbusters!
Veven vet jag inte vad jag ska säga om.. jag fattar inte riktigt vad den skulle göra för nytta..
Skapa turbolens i vevhuset? Kanske om man tänker sig att den skulle funka lite så att den trycker luften ut mot sidorna? Då borde det väl vara lite urgröpningar i vevhuset som styr det flödet upp i kanalerna?
Vid första anblick ser det ut som någon driver med folk, mycket hockus-pockus med motorer, gäller på något sätt att skilja agnarna från vetet.
Bra exempel kunde ju vara magneterna man skulle lägga på bränsleslangen på bilen för att minska förbrukningen
Jag tror också att dom mest kyler kolven, det blir nog störning av flödet i kanalerna på köpet skulle jag tro...? Någon som testat? Fan, kan inte någon mer bygga en bänk och testa en massa sådana grejer? 2-takt Mythbusters!
Veven vet jag inte vad jag ska säga om.. jag fattar inte riktigt vad den skulle göra för nytta..
Skapa turbolens i vevhuset? Kanske om man tänker sig att den skulle funka lite så att den trycker luften ut mot sidorna? Då borde det väl vara lite urgröpningar i vevhuset som styr det flödet upp i kanalerna?
Vid första anblick ser det ut som någon driver med folk, mycket hockus-pockus med motorer, gäller på något sätt att skilja agnarna från vetet.
Bra exempel kunde ju vara magneterna man skulle lägga på bränsleslangen på bilen för att minska förbrukningen
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Kan det vara något för att motorn inte skall samla på sig soppa i vevhuset på låga varv som sen gör att den surar? 
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Veven snurar åt det hålet som skorona är riktade (skal vel hjälpa till med att få blandningen till kanalena)
Rally jag har benken på planerings stadjet (har reda programen och matrialen till min benk)
Blev lie fundersam på en sak
är det endast motorns varv som behövs fås reda på i din benk?
Vi kan vel bilda 2T mythbusters team bara jag får benken i funktion
Fins en masa "skit" folk peovar selja och påstor att det hemtar ca 1000HP nestan gratis
Enda som är till 100% mera efekt så är att gå up i cylinderns storlek (nothing compers to cubikiches = sagt av ett motor scheni i historien)
Magnetena på brensle ledningen komär jag mycket bra ihog
Frågade förseljaren hur i hel**** de kunde jöra nogon nyta och bad han förklara sin teori i skitet han narar folk med.
Han blev oerhört för*** på mig
såg faktis inte han aldrig nånsin mera i närheten av min arbetsplats
Blev lie fundersam på en sak
är det endast motorns varv som behövs fås reda på i din benk?
Vi kan vel bilda 2T mythbusters team bara jag får benken i funktion
Fins en masa "skit" folk peovar selja och påstor att det hemtar ca 1000HP nestan gratis
Enda som är till 100% mera efekt så är att gå up i cylinderns storlek (nothing compers to cubikiches = sagt av ett motor scheni i historien)
Magnetena på brensle ledningen komär jag mycket bra ihog
Frågade förseljaren hur i hel**** de kunde jöra nogon nyta och bad han förklara sin teori i skitet han narar folk med.
Han blev oerhört för*** på mig
såg faktis inte han aldrig nånsin mera i närheten av min arbetsplats
- Rallyfinnen
Nu har jag testat 'boost-portarna' från insug upp ovanför kolven i ND, och dom gav ingenting..
Svart är med lång duration på insug
Blå är med standard duration på insug
Röd är med två 'boost-portar' och standard duration på insug.

Tyvärr ingen bild på portarna, batterierna var slut i kameran..
Svart är med lång duration på insug
Blå är med standard duration på insug
Röd är med två 'boost-portar' och standard duration på insug.

Tyvärr ingen bild på portarna, batterierna var slut i kameran..
Last edited by Rallyfinnen on 18 Mar 2011, 21:41, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Kanske upplevdes den reedportade motorn hysterisk eftersom det verkar flytta upp effekttoppen så mycket högre med så lång duration på insuget.....den slutade ju liksom aldrig att dra.....men trött från botten !
Men väldigt intressant.....
Det tyder ju på att man vinner mer på att pyssla med insug och kolv än annat.....
Hmm har ju ren en tid pyslat att testa olika lengdär på insuget
Kolven är en annan sak jag komär att börja experimentera nu.
Det blev just en ny order på lite delar
30,5 cm3 komplet tunings paket (36mm race portad cylinder,kolven har got jenom nogonsårts mod
+2mm stroke ful rund vevaxel "balanserad" ,zero drag seals ,keramik lagär,red race tend system , walbro wt-990 , aluminium insug)
Så snart som delarna harr komit så får ja ta bort motorn ur bilen och börja passa vevhus med sylinder..
Och så blir de vell lite egna mod på den här motorn me
Kan ju ta lite foton då ja jör denhär motor
Tenkte ta lite mera tid på mig att jöra dena motor (polera,finsjustera, lite extra noga)
Har ni nogo bra ideär på luftfilter?
kör me FG orginal nu. det går lite nära pipan där back
Kolven är en annan sak jag komär att börja experimentera nu.
Det blev just en ny order på lite delar
30,5 cm3 komplet tunings paket (36mm race portad cylinder,kolven har got jenom nogonsårts mod
Så snart som delarna harr komit så får ja ta bort motorn ur bilen och börja passa vevhus med sylinder..
Och så blir de vell lite egna mod på den här motorn me
Kan ju ta lite foton då ja jör denhär motor
Tenkte ta lite mera tid på mig att jöra dena motor (polera,finsjustera, lite extra noga)
Har ni nogo bra ideär på luftfilter?
kör me FG orginal nu. det går lite nära pipan där back
- Rallyfinnen
Tog lite till på utblåset på zen 36:an idag och bänkade tills den värmenöp...
Blir att riva isär fanskapet och bedöma skadeläget..

Porttiderna är nu 155/125/175 på en Zen 36mm cylinder med 28mm vev och min modifierade klon-dominator.

Porttiderna är nu 155/125/175 på en Zen 36mm cylinder med 28mm vev och min modifierade klon-dominator.
- Rallyfinnen
Bara att kostatera att cylinder och kolv är kass... har kletat aluminium ovanför utblås och insug och pläteringen verkar förstörd också. Har tagit bilder men har ingen kabel till kameran här.
Fan, jag har inte hunnit köra en meter med motorn ens!
Det är ju fördelen med kloncylindrar, kostar inte mycket att byta ut.. Någon som har en 4-bultad 36mm cylinder i bra skick?
Man börjar ju fundera lite på olja igen, nu har två motorer värmenupit sedan jag bytte olja, har aldig hänt innan..
-Nä, jag ska inte göra detta till ännu en oändlig oljediskussion!
Fan, jag har inte hunnit köra en meter med motorn ens!
Det är ju fördelen med kloncylindrar, kostar inte mycket att byta ut.. Någon som har en 4-bultad 36mm cylinder i bra skick?
Man börjar ju fundera lite på olja igen, nu har två motorer värmenupit sedan jag bytte olja, har aldig hänt innan..
-Nä, jag ska inte göra detta till ännu en oändlig oljediskussion!