Fullmod vs Promod

Allt som rör Zenoah & CY motorer
J.A racing

Fullmod vs Promod

Post by J.A racing » 08 Nov 2009, 19:27

Jag lägger in ett PM från Egon här, då jag tycker infon är rätt bra. Hoppas inte Egon har nått emot att jag delar denna info med er. 8-) Detta ger även lite kort om olika pipor.

Hej Johan.........

Ja, det er veldig mycket skillnad på disse motorene, ca 1,2hk, samt mycket mer bunndrag og midt på PRO MOD motoren........

En Full Mod kan inte brukes i en MCD pga bunndrag og midt, den leverer kun "bøøøøøøp" i bunnen når man bruker den i f.eks en MCD.......men den holder absolutt til en HPI Baja eller en FG......

PRO MOD motoren inneholder en liten hemmelighet som ikke finnes på noen andre motorer på markedet, derfor leverer den neste det samme som en Trevor Simpsen REDD Case gjør........Og det er ikke dårlig for en Race Ported motor...

GBE-pipa er veldig bra, men passer INTE på en trimmet motor, GBE har en max rpm på 17500-18000rpm, og f.eks Full Mod/PRO MOD leverer ca 24000rpm.....

GBE/TGN/Victory VRC/Dominator er produsert KUN for torque, og for å kunne levere all denne torque mister de all topp end.....

VRC må ikke blandes med PRO-Pipe, begge pipene er produsert av Victory, men VRC = Stock Tuned-pipe for stock motorer, PRO-Pipe = Tuned-pipe for trimmede motorer....

PRO-Pipe fungerer ikke på en trimmet 2-boltet 26cc, minste mulige motor å bruke til denne pipen er 2-boltet 27,2cc.......
Heller ingen bolt on REED motor, altså som denne f.eks; http://www.rc-racing.no/index.php?ta...ategory_id=296" onclick="window.open(this.href);return false;
Grunnen er at pipen har så mye "backpressure" at det er noen motorer som ikke orker "drive" pipan...

Mens alle 4-boltet motorer, G270RC, uansett om den er trimmat eller ej, passer pipa perfekt!

Håper dette hjalp deg lite på vei....skulle du fundera på noe annet er det bare å fräge......
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor

S 500 R
Hedersmedlem

Re: Fullmod vs Promod

Post by S 500 R » 09 Nov 2009, 07:33

Kanon info!!!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

J.A racing

Post by J.A racing » 12 Dec 2009, 12:59

Jag är nöjd med 272 promod´n så här långt, det är nått sjukt vad den svarar på gasen i alla fall. :P Fast den är nog lite overkill i en SS, men det styr man med gasfingret. :mrgreen: Jag behöver ingen 4-hjulsstyrning på min bil för att komma runt i tvära svängarna. :lol: Kan tänka mig att denna i en MCD RR är som handen i handsken.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 12 Dec 2009, 16:46

Så det innebär att den enda motor som duger i en MCD är en Pro Mod alltså? Hmmm...blir dyrt att köra MCD ;)
Letar Baja 5B

Jimmy

Post by Jimmy » 12 Dec 2009, 17:51

waqr wrote:Så det innebär att den enda motor som duger i en MCD är en Pro Mod alltså? Hmmm...blir dyrt att köra MCD ;)
Det går ju att trimma själv,det tycker jag är roligare än att köpa en färdig Promod, men visst du kanske inte får ut exakt lika mycket effekt själv men du har ju gjort det själv och det är kul.
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

waqr

Post by waqr » 12 Dec 2009, 17:54

Jimmy wrote:
waqr wrote:Så det innebär att den enda motor som duger i en MCD är en Pro Mod alltså? Hmmm...blir dyrt att köra MCD ;)
Det går ju att trimma själv,det tycker jag är roligare än att köpa en färdig Promod, men visst du kanske inte får ut exakt lika mycket effekt själv men du har ju gjort det själv och det är kul.
Håller med dig Jimmy. Har inte varit då förtjust i att hålla på att porta själv förut men när jag såg hur din "hemma portade" motor presterade så har suget blivit bra mycket större :mrgreen:
Letar Baja 5B

J.A racing

Post by J.A racing » 12 Dec 2009, 19:49

Visst vore det kul att fixa till nått själv men jag har inte dom kunskaperna, så för mig var det enkelt. Kanske skaffar mig ett OBR 30,5cc kitt till min fuelie eller så kanske jag säljer den istället. ;)

waqr

Post by waqr » 12 Dec 2009, 19:52

J.A racing wrote:Visst vore det kul att fixa till nått själv men jag har inte dom kunskaperna, så för mig var det enkelt. Kanske skaffar mig ett OBR 30,5cc kitt till min fuelie eller så kanske jag säljer den istället. ;)
Kan inte påstå att jag har dessa kunskaper heller men jag tänkte iallfall testa att porta på en CY 36mm cylle och se hur det blir. Förmodligen blir det katastrof och slutar med att jag lägger en beställning på en "fabriksportad" :mrgreen:
Letar Baja 5B

J.A racing

Post by J.A racing » 12 Dec 2009, 19:56

Hehe de var så jag också tänkte!

waqr

Post by waqr » 12 Dec 2009, 20:25

J.A racing wrote:Hehe de var så jag också tänkte!
Om mitt försök eller ditt? :lol:
Letar Baja 5B

J.A racing

Post by J.A racing » 12 Dec 2009, 20:36

Nej mitt försök förståss :mrgreen:

Jimmy

Post by Jimmy » 12 Dec 2009, 21:46

Det går nog bra Waqr, det är jag övertygad om.
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 12 Dec 2009, 23:41

Vilket himla bla bla bla vist promod eller motsvararande skulle jag vilja ha med! men var ska jag köra med bilen sedan den skulle inte få bra grepp någonstans.
För att få det måste den uppgraderas med dyra däck och sedan är cirkusen igång på hög nivå .
Nej jag lockas inte av nått grupptryck för i allafall racerunner sprätter redan tillsäckligt med grus så så jag behöver inte blästra sönder den med någon jordfräs motor.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

J.A racing

Post by J.A racing » 13 Dec 2009, 08:43

Mcd powa wrote:
Vilket himla bla bla bla vist promod eller motsvararande skulle jag vilja ha med! men var ska jag köra med bilen sedan den skulle inte få bra grepp någonstans.
För att få det måste den uppgraderas med dyra däck och sedan är cirkusen igång på hög nivå .
Nej jag lockas inte av nått grupptryck för i allafall racerunner sprätter redan tillsäckligt med grus så så jag behöver inte blästra sönder den med någon jordfräs motor.

BLA BLA BLA är du från RSB och är en motsträvande snubbe eller :?: :mrgreen: Det finns bra däck så greppet är inga problem och varför har du ESP tuning motorer i dina bilar om du är rädd för stensprut? är dom så slöa så det inte sprutar grus, tur jag inte köpte din ena när den var till salu då :!: :lol: ;)

waqr

Post by waqr » 13 Dec 2009, 08:58

Hehe....känns som en het diskussion börjat tas vid :mrgreen:

Det jag tror MCD Powa menar med "bla bla bla" är när Egon antyder (rätta mig om jag har fel) att MCD enbart kan köras med Pro Mod och att dikussionerna på forumet tenderar till att man snart tror att detta är den enda motor som finns. Visst jag håller med om att Pro Mod motorerna går otroligt bra men det gäller att komma ihåg att alla inte har råd med dessa motorer och att det då är viktigt att lyfta fram att det faktiskt finns ruskigt bra alternativ till betydligt lägre priser, ex G270RC 4-Bolt Engine w/Full ESP Porting eller ESP Modified & ESP Fully Ported 4-BOLT 27.2cc Engine Har sett massor med filmer på såväl MCD och HPI bilar med dessa motorer och jag lovar, de rör på sig duktigt :mrgreen:

Notera att jag inte tar ställning åt nåt håll utan bara för diskussionen vidare :mrgreen:
Letar Baja 5B

Post Reply