Liten sammanfattning:
-Formen på första röret och tratten/konan påverkar främst hur pipan suger ut avgaserna efter pulsen från när avgasporten öppnar(längd och amplitud på negativ puls). Detta sug hjälper till att suga upp luften ur vevhuset när kanalerna är öppna. Det finns många varianter, där som värsta nästan börjar likna en trumpet

En lång bit rakt rör innan det börjar kona ut ger ofta bättre bottendrag, men sämre toppeffekt/högvarvsegenkaper.
När jag simulerat lite så har jag sett att en 'rakare' första kon ska ge bättre toppeffekt, och en mera 'trumpetformad bätte register.
-Mittsektion. Det finns ofta en rak mitsektion. Diametern på mittsektionen påverkar hur kraftiga pulserna blir. En större diameter verkar hänga ihop med högre effekt och spetsigare register.
-Formen på motkona påverkar hur registret (längden och amplituden på returpulsen) ser ut. En mindre vinkel (längre kona) ger bredare register men lägre toppeffekt, och vice versa.. Finns lite olika former på dessa också, en vanlig kon är tydligen för simpelt numera
-Ändröret reglerar mottrycket i pipan. Ett längre slutrör ger ofta högre toppvarv och mer effekt (till en viss gräns), men också högre avgastemperaturer. Kan vara så att man tappar lite botten med långt ändrör också, men är inte säker på detta.. Jag tror mindre 'läckage' gör att mer av vågenergin blir kvar i pipan. Den högre avgastemperaturen gör också att maxvarvet ökar en del (våglängden för ljud i luft ändrar beroende på temperatur, så avstämt varvtal ändrar med temperatur) Man kan väl säga att ändröret ska släppa ut övertrycket i pipan utan att ta död på vågenergin. Stort öppet hål dränerar ju det mesta av pulsen.
-Total längd (från avgasporten i cylindern till mitten på motkonan=avstämd längd(resonansfrekvens). Denna bestämmer vilket varvtal pipan är avstämd för. Vill man ändra avstämda längden och påverka andra egenskaper så lite som möjligt, så har jag för mig att den raka mittsektionen är bäst att ge sig på (men ofta krånglig), enklare är oftast att korta den vid kröken.
Generellt kan väl sägas att krökar/vinklar på den grova delen av pipan inte ska påverka effekten, men böjar på dom klena delarna påverkar naturligtvis till en viss del.
Det ska tydligen också vara viktigt att pipan är rund i genomskärning, då trivs tydligen pulserna som bäst.
Tja, det var lite grovt min personliga uppfattning om hur en pipa fungerar.. länge sedan jag läste teorin nu, så jag har väl hunnit glömma en del

Kombinationerna är oändliga, och en viss portning funkar säkert bäst med en viss pipa..
Tror man lätt kunde ägna en livstid bara på pipor utan att vara fullärd