Men her tror jeg du har gjort en knall god jobb så langt....
Portningstråden!
Re: Portningstråden!
Dette så da ikke dårlig ut R-finnen, ser virkelig bra ut......eneste jeg personlig ville gjort annerledes er å fått peaken så nærme 10.000rpm som mulig.....nå ligger den jo nærmere 14.000rpm.....dette er etter min smak alt for høyt.....
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
- Rallyfinnen
Tack för komplimangen!
Jag brukar vara nöjd så länge momentet ligger på 2Nm (eller högre) så länge som möjligt, oftast verkar det momentet räcka på en 2WD om man inte drevar upp den för att köra riktigt fort då förståss. För offroad tar jag hellre 2Nm på ett bredare register, än en topp på 3Nm som faller till 1Nm snabbare istället, den kan bli ganska svårkörd i en 2WD. Man har oftast ingen nytta av hög drevning och topphastighet offroad, det går bara för fort så bilen flyger åt h-vete och går sönder!
Pro-moddarna verkar också ha en ganska bred och flack momentkurva ihop med pro-pipe.
Blir som sagt intressant att se hur den motorn beter sig i Bjuggens 5T sedan.
Jag brukar vara nöjd så länge momentet ligger på 2Nm (eller högre) så länge som möjligt, oftast verkar det momentet räcka på en 2WD om man inte drevar upp den för att köra riktigt fort då förståss. För offroad tar jag hellre 2Nm på ett bredare register, än en topp på 3Nm som faller till 1Nm snabbare istället, den kan bli ganska svårkörd i en 2WD. Man har oftast ingen nytta av hög drevning och topphastighet offroad, det går bara för fort så bilen flyger åt h-vete och går sönder!
Pro-moddarna verkar också ha en ganska bred och flack momentkurva ihop med pro-pipe.
Blir som sagt intressant att se hur den motorn beter sig i Bjuggens 5T sedan.
Ja, PRO MOD er ingen typisk Piston Ported motor, sammen med PRO-Pipa så gir den en mer rolig jevn stigning, men med torque på ca 2,6, (Fa.. husker inte eksakt..
) en peak på under 9.000rpm (!!) og en topp opp mot 22-23.000rpm så har den ingen problemer med å levere varene..... 
Jan-Erik
- J.A racing
Är det 30,5´n`?Egon wrote:Ja, PRO MOD er ingen typisk Piston Ported motor, sammen med PRO-Pipa så gir den en mer rolig jevn stigning, men med torque på ca 2,6, (Fa.. husker inte eksakt..) en peak på under 9.000rpm (!!) og en topp opp mot 22-23.000rpm så har den ingen problemer med å levere varene.....
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Ska bli kul att prova motorn. Nu väntar jag bara på kopplingshus och Mielke pipan. Har även monterat en 6000 rpm kopplingsfjäder, eftersom det syntes i bromsbänken att 8000 rpm fjädern inte öppnade förrän närmare 9000 rpm. Sen får det nog bli ett provskott innan vintern..
Billös expertkommentator..
- Rallyfinnen
Jasså du byter pipa?
Egentligen borde vi bänka den igen med den andra pipan då! Kan bli helt annorlunda jämfört med den dämpade vrc-klonen!
Egentligen borde vi bänka den igen med den andra pipan då! Kan bli helt annorlunda jämfört med den dämpade vrc-klonen!
Enig.....Rallyfinnen wrote:Jasså du byter pipa?
Jan-Erik
Jag har inte fått hem Mielke- pipan än.
Sen skulle jag vilja köra bilen några gånger innan det blir ett lite längre uppehåll. Då kan vi bänka med rätt pipa.
Sen skulle jag vilja köra bilen några gånger innan det blir ett lite längre uppehåll. Då kan vi bänka med rätt pipa.
- Rallyfinnen
Var tvungen att stilla portningsabstinensen idag 
Körde på lite med dremeln i den billiga 35mm CY-cylindern från DDM jag haft liggande en stund. (har en likadan till på väg också)
Testade korta ner mellanväggen på kanalerna här, vågar inte ta mycket ur väggarna, för då spricker väl cylindern.. så då var det bara att ta bort vggen för att göra kanalerna större.
I övrigt en 'standardportning' med lite bredare och aningen högre utblås, och breddat insug. Har också karvat ur kolven för lite lägre vikt och bättre flöde upp i kanalerna.

Körde på lite med dremeln i den billiga 35mm CY-cylindern från DDM jag haft liggande en stund. (har en likadan till på väg också)
Testade korta ner mellanväggen på kanalerna här, vågar inte ta mycket ur väggarna, för då spricker väl cylindern.. så då var det bara att ta bort vggen för att göra kanalerna större.
I övrigt en 'standardportning' med lite bredare och aningen högre utblås, och breddat insug. Har också karvat ur kolven för lite lägre vikt och bättre flöde upp i kanalerna.

- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Är det den som var avsedd för +2 vev ?
Ska bli intressant att se hur den beter sig i bänken sen.....
Ska bli intressant att se hur den beter sig i bänken sen.....
Det ser bra ut... 
2 x Mcd rr v4. Ts reedcase re-load edition. + + +
No bøøøp.
Bor 2 mil fra Skarnesbanen i Norge. Dvs Odal`n..
No bøøøp.
Bor 2 mil fra Skarnesbanen i Norge. Dvs Odal`n..
- Rallyfinnen
Kan nog ta en stund innan den blir bänkad än, har inga fler 2-bultade vevhus, så jag får väl vänta tills jag rasat en 2-bultad motor först 
Du kan väl låna min gamla orginal 23cc till 5Bn. Verkar vara frisk i lager och allt.Rallyfinnen wrote:Kan nog ta en stund innan den blir bänkad än, har inga fler 2-bultade vevhus, så jag får väl vänta tills jag rasat en 2-bultad motor först
- Rallyfinnen
Tack för erbjudandet.. skulle nog hellre köpa det vevhuset isåfall, man vet ju aldrig vad som kan gå sönder. Men nu kanke det dröjer lite med skruvandet ändå när jag är lite 'hand-i-kapad'