Japp, den till höger är med baja medbringare och envägslager. Envägslagren är ipressade i 'spolen' och i ena änden på spolen sitter en fläns som drevet är bultat i, jag har även borrat två extra hål där jag använt styrpinnar från en motor för att ytterligare fixxera drevet i spolen. Hålet i drevet är uppgnistat till 10mm för att man ska få in bajans medbringaraxel som är 10mm. Hade tänkt använda medbringare från KM baja som är 8mm, men jag orkade inte vänta tills jag fick hem dom..

I andra änden av spolen är ett 10mm hål som styr mot medbringaraxeln på den sidan.
Den till vänster är en klondiff, men jag har använt MCD's rakskurna drev (klonens snedskurna är i den till höger). Som tur är så var dreven redan förberedda med hål för stiften i diffen, så det var bara att bulta på
Jag har gängat ett hål i huset för att kunna fylla i olja efter jag skruvat ihop diffen med locktite. Slipper ha isär diffen om man behöver fylla på också.. Jag har dessutom satt oringar på utgående axlar för att minimera läckaget ur diffen.
Skruven som sitter i på bilden är bara en tillfällig plugg, ska bytas. Detta är bara ett 'fotomontage' ska göras rent mm innan dom monteras.
Inuti diffen, mellan dom utgående axlarna, har jag satt en hysla som centrerar inre änden av axlarna mot varann. Detta är första gången jag testar detta, men tror det hjälper för att minimera glapp och kanske ge lite extra stabilitet.
Jag har fyllt diffen med biltema kedjeolja, den blir rätt kletig och seg, har kört samma på klonen. Diffen känns rätt hård nu, men släpper nog lite när oringarna sätter sig med tiden. Jag har satt en oring på pinjongaxeln också, tveksamt om den tätar något, men förhindrar iallafall att det rinner ut olja längs med axeln..
MCD medbringarna på bakre diffen har jag borrat in en extra stoppskruv i varje, har också gjort spår i axeln så att stoppskruvarna låser i spåret. Fyllde hela skiten med locktite innan jag drog i skruvarna. Detta var ända sättet att få medbringarna att sitta kvar på klonen, så jag gjorde samma på denna (dom satt löst när jag plockade isär den).
Diffhusen i plast har jag förstärkt med kemisk metall runt pinjongaxeln. Har även borrat hål in till lagerbanorna så att det är fyllt med kemsik metall ända in till lagret.. Tanken är att det fungerar som förstärkning, och hålen ut till lagret ska förhindra att lagret börjar röra på sig när plasten blir varm och mjuk. Har gjort samma på klonen, och det har hjälpt, men inte till 100%..
Hoppas det ska hålla på denna eftersom det blir mindre moment på drivlinan med mindre hjul.
Jag kommer att täta diffhuset och borra i en oljeplugg, funderar på att lägga i ATF. Behövs bara en liten svätt på botten så att krondrevet går i olja och ger lite 'stänksmörjning'. Gillar inte att köra med fett, det kletar mest fast på väggarna, men inte på dreven. Flytande olja kyler på helt annat sätt också.
Ett nytt problem har dykt upp också. Rallyn har kortare hjulaxlar! Jag hade tänkt byta främre hjulaxlar till dom från klonen, för det verkar som materialkvaliteten i dom främre MCD-drivknutarna gjort att dom tagt slut direkt. Samtidigt gillar jag inte konstruktionen heller, den begränsar styrutslaget. Har försökt korta och gänga klonaxlarna, men det går inte för dom är för bra härdade, så
nu borde jag få tag på ett par korta MCD hjulaxlar.. Någon som har ett par som är slitna och billiga???
Jag kan svetsa på dom och slipa till så jag kan använda isåfall..
Generellt: Jag är lite besviken på metallkvaliteten på MCD:n. Alla drev och medbringare är sämre härdade än klonen, går hur lätt som helst att borra i; rena rama bondjärnet

Passformen på sexkanterna är däremot bättre på MCD:n. MCD drivaxlarna ser också väldigt hemmagjorda ut.. Denna byggdes väl iofs någon gång i tidig järnålder, så då visste man nog inte hur man härdar

Plasten verkar hålla ungefär samma standard på båda.
Blir antagligen inget Vimmerby för min del.