Hpi Baja 5B SS
Re: Hpi Baja 5B SS
Fick användning av min killer bee i skarpt läge för några veckor sedan, när gas/broms servot lämnade in. Tycker det är väl investerade pengar.
jag kör med en 3chanel futaba 3pmx
Men saken är den att jag använder den tredje kanalen till andra saker...
Failsafen är inbyggd.
Men saken är den att jag använder den tredje kanalen till andra saker...
Failsafen är inbyggd.
Nä då hjälper ju inte en failsafe på något sätt. Inte heller om länkaget hänger sig, en skruv lossnar, förgasaren fryser, batteriet i bilen tar slut, dreven i servot pajar osv.
Jag tror att många tror att "jag har failsafe i min radio så då är det lugnt".
Såg någon video där HPI själva marknadsför sin failsafe som ett bra skydd mot en skenande bil. Det lurar nog många att tro att det är safe då, bilen kan ju inte skena. Det enda det hjälper mot är ju radioglitchar.
I mitt fall så skulle jag aldrig få för mig att köra utan killswitch pga många anledningar.
Jag tror att många tror att "jag har failsafe i min radio så då är det lugnt".
Såg någon video där HPI själva marknadsför sin failsafe som ett bra skydd mot en skenande bil. Det lurar nog många att tro att det är safe då, bilen kan ju inte skena. Det enda det hjälper mot är ju radioglitchar.
I mitt fall så skulle jag aldrig få för mig att köra utan killswitch pga många anledningar.
I mitt läge skulle inte failsafen fungerat, när servot brann...
Jag hade failsafe på min FG... sen hade det ergat lite i on/off knappen... så den funkade inte... skenade och fick hämta den i en lite sjö!!! Failsafen är värdelös verkligen!
sorken, du kan ha en killswitch ändå.
killerbee v2 styrs inte av en kanal utan den mäter om det kommer pulståg ur mottagaren. När dom pulserna slutar komma beror det enbart på ett fel och den dödar motorn direkt!
Jag har en 3-kanals radio och valde killerbee v2 just för att den inte styrs av en kanal utan av att mottagaren bara är igång. På så vis har jag tredje kanalen till övers för vad jag vill, och just nu blir det belysning on/off.
killerbee v2 styrs inte av en kanal utan den mäter om det kommer pulståg ur mottagaren. När dom pulserna slutar komma beror det enbart på ett fel och den dödar motorn direkt!
Jag har en 3-kanals radio och valde killerbee v2 just för att den inte styrs av en kanal utan av att mottagaren bara är igång. På så vis har jag tredje kanalen till övers för vad jag vill, och just nu blir det belysning on/off.
jaha, så att man kopplar killerbe mellan gasservot och mottagaren eller?
I såna fall så är det ju prima!
Kolla länken som markusb la upp..sorken wrote:jaha, så att man kopplar killerbe mellan gasservot och mottagaren eller?
http://www.killerrc.com/products/produc ... switch.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa skydd har man med dom olika systemen,
Failsafe:
Radiostörningar (dåliga batteri i sändaren, utanför räckvidd) thats it.
Killswitch (killerbee v2):
Radiostörningar (dåliga batteri i sändaren, utanför räckvidd)
Trasig mottagare
Trasigt servo
Gaslänkaget lossnar eller hänger sig
Frusen förgasare vintertid
Låg batterinivå i bilen
Batteriet lossnar i bilen
Och alla andra tänkbara fel.
Det enda som en kill inte hjälper vid är om kabeln från dödarknappen till killswitchen skadas eftersom killerbeet kortsluter kablarna för att döda motorn! Kabeln bör monteras så den inte kan skadas. Den får inte heller kunna lossna från själva killerbeet eller från tändspolen för då fungerar inte killswitchen. Kan vara bra att veta så den monteras väldigt ordentligt.
Igen, säkerhetsfunktionen hänger på att kabeln och anslutningarna mellan killswitch och tändspole är 100% ok!
Failsafe:
Radiostörningar (dåliga batteri i sändaren, utanför räckvidd) thats it.
Killswitch (killerbee v2):
Radiostörningar (dåliga batteri i sändaren, utanför räckvidd)
Trasig mottagare
Trasigt servo
Gaslänkaget lossnar eller hänger sig
Frusen förgasare vintertid
Låg batterinivå i bilen
Batteriet lossnar i bilen
Och alla andra tänkbara fel.
Det enda som en kill inte hjälper vid är om kabeln från dödarknappen till killswitchen skadas eftersom killerbeet kortsluter kablarna för att döda motorn! Kabeln bör monteras så den inte kan skadas. Den får inte heller kunna lossna från själva killerbeet eller från tändspolen för då fungerar inte killswitchen. Kan vara bra att veta så den monteras väldigt ordentligt.
Igen, säkerhetsfunktionen hänger på att kabeln och anslutningarna mellan killswitch och tändspole är 100% ok!
Bättre än så kan man nog inte förklara det..Bra Markusb....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
ni vet, har lite svårt att fatta ibland 
- maxlundblad
- Phone Number: 0701179028
Tänkte på en grej med killer bee:n vid tävling. Ska man ha killerbee:n i channel3, vad ska man då sätta transpondern? kanske funkar med en y-kabel på den kanalen?
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
det går ju inte
Om man stäger av bilen så stänger man ju av transpondern eller?
Om man stäger av bilen så stänger man ju av transpondern eller?
Jag vill ha en kill switch. Har en Spektrum DX3S. Vad funkar till en sån??
Vad har du Lusse?? Jag vet att du har en Spektrum.
Vad har du Lusse?? Jag vet att du har en Spektrum.
Billös expertkommentator..