Baja 5b ss - Nu har jag köpt en!

Specifika frågor om HPI
markusb
Phone Number: 0739239772

Baja 5b ss - Nu har jag köpt en!

Post by markusb » 28 Jul 2010, 09:35

Tja!

Är ny här på forumet. Har länge hängt på rsb men efter jag gjorde ett inlägg i LS-delen och inga svar kom fick jag ett tips via PM att halka in här istället :)

Har länge funderat på en 1:5 och det lutar mer och mer åt en 5T nu. Var tidigare inne på en SS för jag skulle vilja bygga den, men 5T verkar vara en roligare maskin att köra som jag har förstått det.

Har ett Hitec HSC-5998TG som jag tänkt använda på gasen istället för det medföljande. Det borde väl duga till det? 18kg @ 6V

Tänkte även beställa outerwears pre filter till luftfiltret och dragstarten.
Badhorsies dämparstrumpor får det bli oxå.

Allt detta kommer troligtvis beställas innan jag köper bilen, dels för att vara säker på att det är hemma till bilen kommer samt att öka på köplusten på bilen. Borde vara ett effektivt sätt att ha delar till bilen hemma, men ingen bil

Den stora frågan gäller egentligen killswitch. Det känner jag att jag MÅSTE ha, trots ett relativt bra servo på gasen. Man vet ju inte när det bestämmer sig för att brinna upp eller hänga sig.

Är det någon av er LS som har en Eurgle 2.4GHz 3ch generation 1 eller 2 som vet om en killer bee v2 funkar på den?
En vanlig failsafe fungerar tydligen inte på denna Eurgle utan då måste man ha generation 3 av 2.4-modulerna.
Det finns ingen kill som funkar med HPIs 2.4GHz heller läste jag, mycket dumt.
Last edited by markusb on 29 Jul 2010, 00:40, edited 2 times in total.

Sponsor

Sponsor

S 500 R
Hedersmedlem

Re: Baja 5t - Snart köper jag en!

Post by S 500 R » 28 Jul 2010, 09:45

Välkommen hit. 5T är en grymt rolig bil, du kommer inte att ångra dig. Mats B här på forumet har en sådan radio. Så om han inte ser denna tråden kan du ju pm:a han.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

markusb

Post by markusb » 28 Jul 2010, 10:06

Tack för välkomnandet :)

Jag har kollat måånga klipp på youtube och jag tror du har rätt, att ångra sig blir nog svårt.
Har, och har haft en del 1:10/1:8-bilar, bl.a en HPI Savage, en E-maxx, en AX10 crawler, en Slash 4x4 och en Slash 2wd och den sistnämnda är den jag kört absolut mest för den är så sjukt skoj. Rwd tycker jag är skönast känsla med, dessutom lättskruvade.
5T känns som samma bil bara nåra skalor upp så jag är säker på att det är rätt.

Ok, jag ger honom nån dag eller två att hitta tråden, annars skickar jag ett PM!

J.A racing

Post by J.A racing » 28 Jul 2010, 10:27

Ja välkommen hit oavsett bil val så kommer du få en grymt rolig bil :thumbsup: Jag stod i samma funderingar när jag köpte min bil. SS eller 5T valet blev en SS enbart för att jag ville bygga den själv + att den hade lite mer options med. Fast nu så har ju även 5b 2.0 och 5T typ samma options med i RTR dock så har 2.0 bara en 23 cc motor. Att bygga bilen själv var både roligt och extremt lärorikt. Fast nu efter att ha kört med SS`n ett tag så ska jag konvertera den till en 5T och se hur den går och utreda om det verkligen är roligare att köra en T. :lol:

Att tänka på är att vissa RTR bilar har tydligen levererats utan olja i diffen, fördel att bygga själv är ju att man vet vad som är gjort. Men detta kan ju RTR-grabbarna svaret på om nån har haft otur och fått en bil med tom diff.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

madmike83
Phone Number: 0709998877

Post by madmike83 » 28 Jul 2010, 10:36

välkommen

jag hade en 5b ss först men efter att varit ute o kört med sideburn så ändrade jag uppfattning
så jag byggde om min 5b till en 5t
och jag har aldrig ångrat det så jag tro du kommer bli riktigt nöjd
annars kan kan man ju köpa till de delar som är annurlunda och bygga en ss och på samma gång
bygga om den till en 5t om man vill har du radio och gas servo redan så är det en ide tror det hamnar på samma pris ungefär
HPI Baja 5b ss konventerad till 5T med zenoah 30,5 pro mod. Woodser kaross

http://www.rccenter.se" onclick="window.open(this.href);return false;

markusb

Post by markusb » 28 Jul 2010, 11:43

Tack grabbar!

Okej, så en SS skulle trots allt kunna vara ett alternativ för mig då.. hmm.. byggsessionen är ju sjukt lockande, så är även väghållningen på 5T jag läst om.
Orkar ni svara på vad exakt som skiljer dessa bilar ifall man ska konvertera? Jag läste att fjädringen bak är ändrad på 5T och att det gör den bättre? Annars är det väl bara hjulen och karossen om jag förstått rätt.

Isf kan man ju satsa på en bättre kaross direkt vid en konvertering då 5Ts original verkar vara väldigt skör.

Till konvertering behövs?
4 Kompletta hjul, ex Hostile MX då? Original 5T verkar inte så bra vad jag läst.
Kaross, läste om någon amerikanare som tillverkar bra karosser, och att någon här hemma säljer såna? Annars är desert rat grymt snygg.
Karosspinnar och ev lite skruv att få fast dom?
Något till bakfjädringen, exakt vad vet jag inte, kan vara dämpartornet?

Blir så kluven.. men någon av SS och 5T blir det hur eller hur, och sköj ska det bli :)

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 28 Jul 2010, 11:49

Finns någonstans en komplett lista på vad som behövs för att konvertera till t från ss. Tror det kostar ca 1500:-.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

markusb

Post by markusb » 28 Jul 2010, 11:51

Okej, ska leta upp den direkt och kika. Tack för tipset!

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 28 Jul 2010, 11:58

Gör så. Såg att du inte bor så långt i från Vimmerby. Du får skaffa bilen och komma till träffen i september.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Sebbe86

Post by Sebbe86 » 28 Jul 2010, 12:10

Hej
Gjorde samma svåra val som dig för inte allt så länge sedan, du kan läsa min tråd här viewtopic.php?f=17&t=1293" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag köpte iallafall SS modellen, det ångrar jag inte. Den var sjukt kul att bygga ihop. Sen blir det inte billigare om man ändå vill ha en 5T, men för byggupplevelsen så tycker jag att det var värt det. Jag har redan börjat snegla på delar till en 5T, de är ju sjukt snygga.
Jag köpte min av Madmike här på forumet, bra kille :thumbsup:
HPI Baja SS

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 28 Jul 2010, 12:11

vælkommen!

jag byggde oxå om min SS till en T.
kolla in min bashpatrol tråd, dær finns en komplett
lista på allt som du behøver.

men det blir dyrare æn 1500 kr, om du ræknar med dæck
och kaross.

t ær en mycket roligare bil att køra tycker jag.
har ju en b oxå, och det ær skillnad.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

markusb

Post by markusb » 28 Jul 2010, 12:16

S 500 R, det låter trevligt som tusan med en träff i Vimmerby! Förhoppningsvis har jag köpt bilen då, byggt ihop samt fått ordning på den och då dyker jag nog upp!

Sebbe, Jag tror du har rätt faktiskt. Desutom skulle det nog kännas bra att ha byggt en bil för 10000:- och veta att nån klåpare på HPI inte missat att dra åt den viktigaste skruven ;)

Husse, ska kika i din tråd!
Du säger att 5T är roligare att köra.. men en 5B blir exakt en 5T i väghållning efter ombyggnaden antar jag? Eller är det ändå något som skiljer bilarna åt som inte går att konvertera på ett enkelt/billigt sätt?
Bara så jag är på det klara med det..

Sebbe86

Post by Sebbe86 » 28 Jul 2010, 12:25

Ja jag läste lite innan jag köpte bil på diverse forum, tydligen har det hänt att de glömt att fylla diffen med olja :hammer:

Ett argument för att köpa en 5T är ju det att den kanske lättare rullar runt utan att stanna på "rygg". Sen är ju allt mer skyddat under karossen. Så man kanske inte köra sönder saker lika fort som på SS?

Här är en bra kaross om du bygger om till 5T :clap: . " onclick="window.open(this.href);return false;
HPI Baja SS

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 28 Jul 2010, 12:36

T ær lite tyngre och større dæck.
och sen som dom sæger så har den mycket lættare
før att lægga sig på hjulen efter en rullning.
och sen så ser det ju lite trevligare ut med en riktig kaross. :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

markusb

Post by markusb » 28 Jul 2010, 13:06

Sebbe, jag har tänkt precis så. Allt är mer skyddat.
Men... då originalkarossen på 5T är så skör vet jag inte hur länge den skyddar grejjerna ändå. Det känns som en onödigt dyr plastbit att mosa sönder. Kikade på videoklippet, det var en enormt kraftig kaross! Känns som att bilen är bra skyddad med en sådan. Hur står sig en sådan mot en woodster, har ni koll på det?

Så åter igen funderar jag på om inte SS ombyggd med Tripp TT/woodster är bättre ändå..
Dessutom kanske det kan vara fiffigt att ha buggyn att slänga på till vintern för att slippa få in all snö och skit på chassit?

Hoppas jag tänker i rätt banor nu ;)

Husse, helt rätt om karossen! Truck är betydligt snyggare än buggy. Buggy ser så naket och halvfärdigt ut.

Jag undrar om det inte är dax att snacka lite med Madmike83 snart.. :sunglasses:

Post Reply