Rovan 5b 'Baja-maja'
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Endå lite trist när grejerna pajar efter några minuters körning, man vill ju att grejerna ska hålla... kanske blir värre åxå när man har kraftigare motor och har mer gas att ge.. alltid bra att ha lite reservdelar hemma åxå, jag har för avsikt att ha några servos på lager ifall olyckan skulle vara framme.. lätt att man landar lite fel o knäcker ett styrservo.. då är det bra att ha ett i reserv så man slipper vänta så länge på leverans.
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2
- Rallyfinnen
Japp, jag har extra drevsatser till hitec-servona, men det kommer till en gräns när man inte orkar hålla på byta också.
Hade jag gjort likadana volter med FS-en så hade det inte varit mycket kvar, så bilen tål väl skapligt med stryk, men det är nog som du säger, ju mer effekt, desto värre blir det..
Jag har ju vissa problem med att hålla igen på gasen också
Hade jag gjort likadana volter med FS-en så hade det inte varit mycket kvar, så bilen tål väl skapligt med stryk, men det är nog som du säger, ju mer effekt, desto värre blir det..
Jag känner igen det där....Rallyfinnen wrote:Japp, jag har extra drevsatser till hitec-servona, men det kommer till en gräns när man inte orkar hålla på byta också.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Jag tror att man ska ha lagom motor för lagom bil... ska man ha värre motor än vad bilen klarar så måste man på ett eller annat sätt bygga om bilen så den klarar effekten...
MCD Evo 3 Sport
- Rallyfinnen
Ja, lite så är det nog, som tur är så är det bara bakhjulsdrift på denna, så det begränsar ju greppet och belastningen på drivlinan lite.. Får väl se vad som ger sig först i drivlinan..
Alla vurpor det blir (på grund av för hög hastighet?) ska den ju också klara, och det är det jag får jobba på just nu..
Samtidigt är det ju så, att på tok för mycket effekt är alltid lagom
Alla vurpor det blir (på grund av för hög hastighet?) ska den ju också klara, och det är det jag får jobba på just nu..
Ja precis, jag tror att dom flesta grejerna går lätt sänder om dom inte klarar effekten... visst är det kul med trimmade o stora motorer i förhållandevis små fordon.. men jag tror att många gånger kan det hålla bättre med orginal motor eller möjligen nån trimpipa o lite sånt bara... inget överdrivet med andra ord.. har man en gång fått smak på så mycket effekt som möjligt så tror jag det är svårt att ta sig tillbaka med orginal och vara nöjd med det..
MCD Evo 3 Sport
Jag tror att växellåds huset kommer att ge sig först.Rallyfinnen wrote:Ja, lite så är det nog, som tur är så är det bara bakhjulsdrift på denna, så det begränsar ju greppet och belastningen på drivlinan lite.. Får väl se vad som ger sig först i drivlinan..
- Rallyfinnen
Har du inte sett min avancerade förstärkning tidigare i tråden
Rallyfinnen wrote:
........
Jag har min egen teori angående lagren på mellanaxeln som jag nämnt innan. Jag tror ett lager i varje ände av en axel är bra, speciellt när det kan flexa och röra på sig lite vid 'avancerad körning'.
Istället har jag förstärkt plasthuset i det området, eftersom all kraft kommer på det lagret.
Principen är kemisk metall armerad med mig-tråd
Här är en bild på packboxen från ett vevhus jag limmade in också (innan jag ens startade bilen).
Jag har borrat ur alla hålen för skruvarna som håller ihop huset och kommer använda M4 skruvar med mutter på andra sidan.
Jo då. Men det är inte där det kommer att gå sönder.. Det första som händer är ,om inte huset spricker, är att inre lager hållare slits ut.. (har själv råkat ut för det.) mina kompisars hus sprack på ovan sidan.(två hus på samma dag.)Rallyfinnen wrote:Har du inte sett min avancerade förstärkning tidigare i tråden![]()
![]()
Rallyfinnen wrote:
........
Jag har min egen teori angående lagren på mellanaxeln som jag nämnt innan. Jag tror ett lager i varje ände av en axel är bra, speciellt när det kan flexa och röra på sig lite vid 'avancerad körning'.
Istället har jag förstärkt plasthuset i det området, eftersom all kraft kommer på det lagret.
Principen är kemisk metall armerad med mig-tråd
Här är en bild på packboxen från ett vevhus jag limmade in också (innan jag ens startade bilen).
Jag har borrat ur alla hålen för skruvarna som håller ihop huset och kommer använda M4 skruvar med mutter på andra sidan.
- Rallyfinnen
OK, så lagren har snurrat med och slitit ut eller smält plasten då kanske?
Jag kör ju dessutom med rovan-kvalitet på plasten..
Men den går väl aldrig tillräckligt länge för att det ska bli för varmt!
Rallyfinnen wrote:OK, så lagren har snurrat med och slitit ut eller smält plasten då kanske?
Ja ,det är vad som händer..OK, så lagren har snurrat med och slitit ut eller smält plasten då kanske?
När du får ordning på alt så kommer det problemet.....
- Rallyfinnen
Har inte du en CF och en FS åxå Rallyfinnen.. ?? Funkar dom bra.. ? eller du kanske inte kör med dom.. ?
MCD Evo 3 Sport
- Rallyfinnen
CF:en är helt slaktad, den är bara reservdelsbil för FS:en 
Jag la FS:en på hyllan, för den tål inte hårdkörning i grustaget (heller). Plastdreven smälter, för kort fjädringsväg och allmänt för klen (och tung) för att hoppa och köra jävel med
Den får stå på hyllan tills det kommer snö och is har jag tänkt, den passar bättre att sladda i snön med.
Jag la FS:en på hyllan, för den tål inte hårdkörning i grustaget (heller). Plastdreven smälter, för kort fjädringsväg och allmänt för klen (och tung) för att hoppa och köra jävel med
Den får stå på hyllan tills det kommer snö och is har jag tänkt, den passar bättre att sladda i snön med.
Ahaa... det var som faan... hehe.. hoppas inte min mcd är för klen att köra med på olika underlag... skulle vara lite trist eftersom det kommer bli en förhållandevis hög investering för mig med denna bilen...
Kan tänka mig att CF och FS kanske kan hålla ganska bra om man inte kör så hårt och inte trimmar och sånt... men o andra sidan.. om dom nu är så dålig så borde ju tillverkaren göra några ändringar på tillverkningen så dom blir bättre...
Du fick ju problem med din CF redan från början om jag inte läst helt fel.. ?
Kan tänka mig att CF och FS kanske kan hålla ganska bra om man inte kör så hårt och inte trimmar och sånt... men o andra sidan.. om dom nu är så dålig så borde ju tillverkaren göra några ändringar på tillverkningen så dom blir bättre...
Du fick ju problem med din CF redan från början om jag inte läst helt fel.. ?
MCD Evo 3 Sport