Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
Locked
Rallyfinnen

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 02 Apr 2010, 10:17

waqr wrote:Hmm....sitter och funderar på detta och kollar man på sprängskissen så går ju "diff drivaxlarna" igenom ett lager (B030) och en mässingsbussning (B080)som båda är 10mm invändigt. Har svårt att se att drivaxlarna som då går igenom kunde vara varken 8 eller 10 mm. Dom borde väl snarare vara typ 9,95mm eller nåt :hmm:

Måtten på lagrena och bussningarna är desamma på plastdiffhusen enligt sprängskissen så drivaxlana borde ha samma diameter på dessa.
Ha-ha, på min skala finns bara hela millimetrar ! :sunglasses:

Men allt tyder alltså på att HPI plast och alu-hus använder samma drev och att dom 'utgående' dreven har ett 10mm hål?
Hade jag tänkt till så hade jag ju kunnat kolla manualen också! :roll:

I min diff var det det ena stora som var rensat på kuggar, och dom små var lite skadade. Jag beställde ett stort drev och två små (medelväg mellan snik och att vara på säkra sidan :) ) Dom små dreven från KM verkar passa, men nu saknar jag alltså ett stort för att kunna köra. Jag beställde ett nytt rovan-drev som tydligen inte kommer på evigheter.
Eftersom jag är så jävla snål känns det surt att beställa ett helt kit med drev till ! :lol:
Kanske någon har ett extra liggande??

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Apr 2010, 22:29

Med hjälp från husse har jag fått lite klarhet i HPI diffdreven(skillnad mellan dom två drevsatserna som finns), så nu blev det en beställning till MMR.
Tyvärr kommer jag ju inte att ha dom till helgen, och vädret ska bli fint..
Skulle ha beställt från swedrc, men Andreas hade inga hemma, så nu får man snällt vänta!

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 07 Apr 2010, 22:33

Rallyfinnen wrote:Med hjälp från husse har jag fått lite klarhet i HPI diffdreven(skillnad mellan dom två drevsatserna som finns), så nu blev det en beställning till MMR.
Vad är det för två drevsatser till diffen som finns?
Letar Baja 5B

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 07 Apr 2010, 22:36

det är inte dreven som skiljer utan monterings detaljerna. :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

waqr

Post by waqr » 07 Apr 2010, 22:36

huSSe wrote:det är inte dreven som skiljer utan monterings detaljerna. :thumbsup:
Ahh....ok då vet jag vad du menar :)
Letar Baja 5B

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 09 Apr 2010, 11:18

såg att du skrev nånting om en 35 kubiks motor? vad är det? håller du på att bygga
en egen?

waqr

Post by waqr » 09 Apr 2010, 11:20

huSSe wrote:såg att du skrev nånting om en 35 kubiks motor? vad är det? håller du på att bygga
en egen?
Tror det är denna Rallyfinnen refererar till. Ett grymt bygge :)

http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... ost1102941" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 09 Apr 2010, 11:23

:thumbsup: jo har läst!!! :rock: tror jag med!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Apr 2010, 13:00

waqr wrote:
huSSe wrote:såg att du skrev nånting om en 35 kubiks motor? vad är det? håller du på att bygga
en egen?
Tror det är denna Rallyfinnen refererar till. Ett grymt bygge :)

http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... ost1102941" onclick="window.open(this.href);return false;
Är inte säker på när jag nämnt den, men jag har följt bygget!
Jag blandar lite när jag refererar till egna motorer också, ibland är det 36mm zen, ibland 34mm FS eller 26cc FS, 35mm eller 29cc Rovan osv..

Tyvärr får jag inte ihop nya vevhuset, för jag kom precis på jag saknar packboxar :(
Nå, det är beställt från miniracingteknik nu, så jag har dom nog i början på nästa vecka, brukar gå snabbt från dom.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Apr 2010, 19:32

Mycket oflyt med Rovan-motorn i bänken igår och idag..
Igår lossnade tändspolen och krokade i 'batman-svänghjulet'
Image
Orsaken var min special-infästning från när jag flyttat spolen, gängstången jag använde hade gått av..

Så jag tog isär motorn idag, och konstaterade att veven var skev, så jag fick rikta den...

När jag ändå hade isär motorn tänkte jag att jag får testa porta lite till (jag vet, jag är dremel-narkoman), så jag breddade insug och avgas lite till.. friskt satsat hälften vunnet tänkte jag och karvade lite i cylindern ;)

Image
Image

Tyvärr var det hälften förlorat.., inget vunnet!
Så här såg det ut efter några repor i bänken:
Image
Image
Image

Här är lite kurvor:
Image

Röda är med förlängt insug
Blå med standardinsug och höjt komp (jag var uppe i +20.000varv :) )
Gröna är efter den sista portningen

Tyvärr orkade inte förgasarn med(kass kina-skit), motorn gick för snålt på topp oberoende hur mycket jag nålade ut, så det är ganska stor variation på topp..ibland gick den, ibland dog den.
Jag skulle precis köra med en annan förgasare när cylindern gav upp..
Den sista breddningen på insug och avgas gav ingenting, så nu vet jag att det inte var där flaskhalsen var på den cylindern.. :roll:
Ok, så kanske man kan varna för att bredda portarna i cylindrarna alltför mycket också, det blir liksom inget kvar som håller ihop dom till slut.. :sunglasses:

waqr

Post by waqr » 10 Apr 2010, 20:49

Intressant med bänkningarna :) Dock surt att cylindern sprack. Har varit med om det också :x

Inte dåligt att få motorn att varva över 20.000 rpm och samtidgt ha en hyfsat flack effektkurva (iallafall i jämförelse med de andra motorerna du bänkat) Hur mycket hade du höjt utblåset med på den motorn?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Apr 2010, 21:08

waqr wrote:Intressant med bänkningarna :) Dock surt att cylindern sprack. Har varit med om det också :x

Inte dåligt att få motorn att varva över 20.000 rpm och samtidgt ha en hyfsat flack effektkurva (iallafall i jämförelse med de andra motorerna du bänkat) Hur mycket hade du höjt utblåset med på den motorn?
Ja, jag har redan en beställning på en rovan 26cc inne tillsammans med diffdrevet, men det lär ju ta tid eftersom dom inte hade diffdrevet på lager.
En 4-bultad cylinder borde ju vara mindre benägen att spricka på detta sätt tycker jag? Krafterna blir jämnare fördelade på en sådan cylinder inbillar jag mig?
Kommer inte ihåg exakt angående utblås nu, men nästan ingenting uppåt! Bara breddat och rundat av lite upptill tror jag. Jag har aldrig filat ett utblås mycket uppåt (än).

Ett konstaterande angående rovan-kolvarna, dom verkar vara gjorda i bra material!
Jag har märkt att CY kolvarna är väldigt mjuka i materialet, och säkert därför dom har mera gods och väger mer. Zenoah-kolvarna är mycket hårdare, tunnare och lättare. Rovan-kolvarna verkar vara samma typ som zenoah, eller möjligtvis ännu hårdare! Jag tog lite på kolven samtidigt som jag portade cylinder, och satt och reflekterade över detta, för materialet var stenhårt i kolven! Tror det kan har att göra med kiselhalten i aluminiet. Dom lägger till det för att få mindre värmeutvidgning har jag förstått.. Kan ju vara andra grejer dom blandar med också, som ger denna effekt, vet inte hur det är med magnesium odyl? Det sprutar ju inte eld när man filar i dom iallafall, det gjorde det när jag körde vinkelslipen i en motorsåg en gång.. mycket magnesium i vevhuset där! :D

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Apr 2010, 19:10

Här kommer två bilder till på cylindern:

Image
Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Apr 2010, 18:19

Äntligen börjar det hända grejer med baja-majan!

Jag blev så trött på allt väntande på diffdrev, så nu har jag varit hos lokala verktygsmakaren och gnistat upp hålet i KM-drevet från 8 till 10mm! Jävlar vad fint det blev! :)
Nu har jag börjat sätta ihop diffen, och det blir mycket loctite denna gång! (måste vänta på att det torkar, limmar lagren i 'mellandrevet' med det också, så jag passar på att skriva lite under tiden.

När bilen är ihop så har jag tänkt bygga om 'rovan-dominatorn' för lite mer register/topp.
Jag var ju tvungen att få ihop bilen för att kunna passa in pipan när jag modifierar den, därför jag inte orkade vänta längre!

Jag har min egen teori angående lagren på mellanaxeln som jag nämnt innan. Jag tror ett lager i varje ände av en axel är bra, speciellt när det kan flexa och röra på sig lite vid 'avancerad körning'. ;)
Istället har jag förstärkt plasthuset i det området, eftersom all kraft kommer på det lagret.
Principen är kemisk metall armerad med mig-tråd :D

Image
Image

Här är en bild på packboxen från ett vevhus jag limmade in också (innan jag ens startade bilen).
Image

Jag har borrat ur alla hålen för skruvarna som håller ihop huset och kommer använda M4 skruvar med mutter på andra sidan.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Apr 2010, 19:52

Har grejat med baja-majan idag!

Har retat mig på bågen som är i vägen när man ska ha i och ur motor, så jag gjorde en special:
Image

Samma med 'störtbågen':
Image
Syns inte så bra, men jag har kapat den vid övre stötdämparfäste, så man kan dela på den. Då slipper man lossa på dämparfäste för att få bort den. Jag får nog borra hål och låsa den med clips eller dylikt, för den hoppar ur när man lyfter bilen i bågen..

Sedan gjorde jag ett första test med baja-majan, satte minikameran på kepsen också så det blev lite film.
Tog ju inte länge innan framfälgen gick åt helvete, men det var kul så länge det varade..

[youtube][/youtube]

Den är inte lätt att kontrollera direkt.. mest 'sikta och skjut' men den går rätt bra ;)

Nu behöver jag beadlocks för att kunna köra igen! Var får man dom snabbt och billigt?

Locked