Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
Thaman
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2018, 12:08

Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Post by Thaman » 15 Nov 2018, 21:26

Hejsan!
Jag tänkte köra med lipo i min nya rigg för att få så mycket som möjligt ut av servorna. Servorna klarar 7,4 volt, men tyvärr så har jag en mottagare som bara klarar 6 volt. Finns det något sätt för mig att köra med lipo eller är det LiFe batterier som gäller för mig?

Tack på förhand! :)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Post by Mats B » 20 Nov 2018, 16:55

Kör en volt regulator till mottagaren på 6 v & mata servona med 7,4v ( om dom klarar det)
Sen kopplar du endast signalen från servona till mottagaren.
Klart!
Lite lödande & pillande men helt klart möjligt , har själv gjort så på ett antal bilar.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Thaman
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2018, 12:08

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Post by Thaman » 20 Nov 2018, 19:19

Mats B wrote:Kör en volt regulator till mottagaren på 6 v & mata servona med 7,4v ( om dom klarar det)
Sen kopplar du endast signalen från servona till mottagaren.
Klart!Image
Lite lödande & pillande men helt klart möjligt , har själv gjort så på ett antal bilar.
Tack, det är det jag googlade fram att man kunde göra, dock kommer frågan då hur gör jag med min killswitch? Om jag kopplar in den i mottagaren så får den ju alltid 6v och kommer då inte märka om batteriet blir lågt och dödar motorn? Ska jag koppla den som servorna direkt på batteriet och bara signalkablen till mottagaren?

Mvh
Adam

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Post by tesla » 20 Nov 2018, 21:03

Thaman wrote:
Mats B wrote:Kör en volt regulator till mottagaren på 6 v & mata servona med 7,4v ( om dom klarar det)
Sen kopplar du endast signalen från servona till mottagaren.
Klart!Image
Lite lödande & pillande men helt klart möjligt , har själv gjort så på ett antal bilar.
Tack, det är det jag googlade fram att man kunde göra, dock kommer frågan då hur gör jag med min killswitch? Om jag kopplar in den i mottagaren så får den ju alltid 6v och kommer då inte märka om batteriet blir lågt och dödar motorn? Ska jag koppla den som servorna direkt på batteriet och bara signalkablen till mottagaren?

Mvh
Adam
Det är absolut en möjlighet att göra så.
Dvs splitta signal o strömförsörjning även till killswich. Men onödigt mekigt tycker jag.
Om batteri dör helt så stannar bilen oavsett då regulatorn slutar leverera. Ett fulladdat lipo på typ 4000mah räcker ändå mycket längre än du eller bilen orkar köra.

Kört utan lipocutoff men med vanlig killswich i flera säsonger och aldrig kört ett mottagarlipo för lågt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Thaman
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2018, 12:08

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Post by Thaman » 21 Nov 2018, 10:48

tesla wrote:
Thaman wrote:
Mats B wrote:Kör en volt regulator till mottagaren på 6 v & mata servona med 7,4v ( om dom klarar det)
Sen kopplar du endast signalen från servona till mottagaren.
Klart!Image
Lite lödande & pillande men helt klart möjligt , har själv gjort så på ett antal bilar.
Tack, det är det jag googlade fram att man kunde göra, dock kommer frågan då hur gör jag med min killswitch? Om jag kopplar in den i mottagaren så får den ju alltid 6v och kommer då inte märka om batteriet blir lågt och dödar motorn? Ska jag koppla den som servorna direkt på batteriet och bara signalkablen till mottagaren?

Mvh
Adam
Det är absolut en möjlighet att göra så.
Dvs splitta signal o strömförsörjning även till killswich. Men onödigt mekigt tycker jag.
Om batteri dör helt så stannar bilen oavsett då regulatorn slutar leverera. Ett fulladdat lipo på typ 4000mah räcker ändå mycket längre än du eller bilen orkar köra.

Kört utan lipocutoff men med vanlig killswich i flera säsonger och aldrig kört ett mottagarlipo för lågt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Aha okej, då kan jag bara köra så! :)
Vet du var man kan hitta billiga voltregulatorer? :)

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Post by tesla » 21 Nov 2018, 11:03

Denna räcker gott om du ska driva servona direkt från batteri och endast driva mottagaren med regulatorn:
http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/ ... -2-6s.html
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Thaman
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2018, 12:08

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Post by Thaman » 21 Nov 2018, 22:35

tesla wrote:Denna räcker gott om du ska driva servona direkt från batteri och endast driva mottagaren med regulatorn:
http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/ ... -2-6s.html
Tack så mycket! Då ska jag bara leta upp ett passade batteri till en kraken vekta.5 :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests