Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 22 Jul 2018, 23:20

Första bankörningen på 8s.
Var lite orolig att den skulle vara svårkörd nu med all extra effekt.
Oron viade sig vara helt obefogad då den snarast var mer lättkörd p.ga bättre förutsägbarhet när man "trampar" på gasen(tidigare var den något seg första 0.5-1 sekunden sen kom mycket power plötsligt på en gång, typ turbo lag light) Sänkt "punch" läge och snällare gaskurva på sändaren i kombination med lite mjukare gasfinger räckte gott. Ändringarna på chassi jämfört med tidigare verkar också på det stora hela fallit hyffsat väl ut.

Har tyvärr inte fått de beställda batterierna så blev bara 13-14 minuters körning med denna bil utrustad med obalanserade 3 år gamla skräpbatterier från 1/8an.
Dagens irritationsmoment var att kabeln till pluspolen på esc visade sig vara 1 cm för kort och därför dåligt dragavlastad. Detta drog ur kontakten vid hopplandningar säkert 4 gånger på 14 minuters körning.

Ang värmen så var det 30 grader ute, tyvärr kunde jag inte köra länge nog i sträck(pga kabeln samt för små batterier) för att se om bilen nu klarar kontinuerlig körning även om de temperaturer jag mätte med tempgunnen idag indikerar att den inte går lika varm som tidigare.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 23 Jul 2018, 21:37

Då var pluspolens kabel förlängd 3 cm. Bör hindra att esc kontakten rycks ur vid landningar....Image
I och med det så är bilen klar för sandhem men tyvärr tveksam om jag hinner få de nya batterierna så kanske blir sparsamt med körning med denna bil på lördag.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 26 Jul 2018, 19:53

Ny radio till bilen.
Haft vissa räckviddsproblem(t.ex har killswichen(på bensinaren) slagit ifrån vid speedruns och även i sandhem ett par gånger på bensinaren p.ga tappad kontakt längst bort, särskilt om jag stått långt till höger i tornet ) med sanwan. Troligen pga skadad antenn på sändaren.
Blev en futaba isället nu då den har mer kanaler(7) och programmeringsmöjligheter än alla sanwa och framförallt bättre räckvidd med dubbelantenn (över 400m enl oberoende test på youtube).
Bindad o klar mot bilen men kommer säkert få ägna första accen på lördag åt att justera in kurvor mm i sändaren men alltid kul med nya grejer. Detta är första nya radion jag köpt sedan 2015 och mycket mer avancerad än nåt jag haft tidigare i sändarväg. Bör t.ex gå att lösa back/mekanisk bromsdilemmat smidigare med denna än med den gamla mt4A jag haft.

ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 30 Jul 2018, 22:58

Då var sandhemspremiären avklarad för denna kärra.
Visste på förhand att det skulle bli mindre körning än vanligt pga att de beställda batterierna är på villovägar hos postmord. Också varit sjuk i veckan och inte kollat igenom bilen ordentligt sedan nosringen helgen innan. Den stora nyheten på bilen var förstås optimeringen för körning med 8S och omflyttning av esc för kylning. Detta fungerade väl, motor och esc var troligen svalare på 8 än 6s. Körde som mest 12-13 minuter sammanhängande och esc och motor låg båda under 90 grader trots att det var varmt ute.

Ang 6 vs 8s så gillar jag egentligen mer att köra bilen på 6s. Känns som att kraft och kurva är precis lagom och det går att göra finjusteringar med gasen i böjarna. Med 8s kräver bilen absolut mer gaskontroll, det finns så mycket effekt redan från början och det är lätt att göra småmissar när.man gasar till lite för mycket ur sväng. Helt enkelt måste man hålla tungan mitt i mun..
. Men å andra sidan så är det kul att åka med den kraften och på 8s tog bilen dagens snabbaste varv med marginal och på långa rakan gick bilen undan, var nog nära toppfarten på ca 90 ett par gånger när jag laddade lite hårdare...Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 03 Aug 2018, 10:51

Nu är bilen rengjord, genomgången och klar för nästa körning. Drivlinan verkar ha överlevt även 8s körningen bra, antagligen hjälper den ganska öppna diffinställningen till att avlasta drivlinan från ryck vid t.ex landningar. Det enda som gick sönder i sandhem var esc fläkten som tappat 2 blad men den kostar 6 euro så det kan jag leva med, särskilt som det var första gången det hände(beställde 3 nya).

Sen var det detta med batterier.
Mina 3 år gamla VANT 4s från 1/8orna funkade bra vilket är bra för framtiden då det är sådana med större kapacitet jag beställt, de bör komma nästa vecka. Däremot ska jag passa på att ge hobbyking basher 6s ännu en känga. 2 av de 3 kvarvarande svällde så mkt att hardcaset öppnade sig i lördags... det 3e var fulladdat efter en hel körning...(+polen lossnat under höljet). Nu är alla 8 sånna batterier trasiga efter mindre än 6 månader. Köp INTE dessa.

Mätte även temp på esc och motor på 6 resp 8s.
8s gör att esc går svalare på samma bana men motorn går varmare, dock inom det acceptabla i lördags. Ungefär vad jag förväntade mig m.a.o.

Nu väntar jag på batterierna, sen blir det lödafton då de levereras med fel kontakter...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 10 Aug 2018, 14:23

Batterispänningstelemetrin installerad o testad hemma. Var lite bök att få upp den på "startsidan/skrivbordet" på sändaren men det gick. Test imorrn på nosringen.
Den mittersta loggar aktuell, max och min spänning på ingående huvudkablar till esc från batterierna. De högra mäter och loggar samma värden efter BECen som driver servona.
De båda vänstra ska bli motortemp men de är inte inkopplade än.
Ska även lägga in larmvärden senare.

Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 12 Aug 2018, 20:59

Börjat få rätt många körtimmar på denna bil nu. Vissa saker har funkat bra från början, andra har jag löst under säsongen, några behöver jag fortfarande slipa på.
Har lärt mig en hel del och om jag skulle byggt bilen från början igen finns det saker jag kunde gjort annorlunda.

Här är en lista med några viktiga lärdomar jag fått under säsongen:


1# 8S är att föredra framför 6S av praktiska skäl.(LÄTTARE att få tag i bra batteri, lättare vid laddning)

2# 4st (1/8)batterier är en bra kompromiss mellan körtid, ampere och vikt. Kör man bara 2 st måste man ha väldigt bra c värde och med 6 st blir bilen märkbart tyngre/högre tyngdpunkt så för vanlig bankörning är 4 st/8S spänning. Körtid: 20-25 min!.

3# Motor/esc går Inte märkbart varmare på 8s på bana jmf med 6s om man drevar ner lite. Trots större effektuttag.

4#Mekaniska bromsar och back funkar finemang tillsammans efter lite finjustering.(sparar dreven och tar bort värme från motor/esc).

# 5Drivlinan håller även på 8s om man åker bana, men det gör inte mjuka däck om man gasar. Man ska dock komma ihåg att jag kör ban-setup utan tunga monsterhjul mm...

#6.
Man får se upp när man kör!.
Folk på LS banorna är vana att lyssna efter bensinare. Har flera gånger varit med om att folk sprungit rakt ut framför bilen på banan. Klart mer sånna situationer än med bensinaren.
Även erfarna rävar. Och den här går undan på rakan!
Detta är nog en vanesak också då vi inte har problem med detta på våra 1/8 el träningar. Men så länge det är 95% bensinare på banorna är detta nåt man får tänka extra på när man kör, inte minst i sandhem där bilen i princip når sin toppfart på rakan(ca 90).


7# "Hobbywing max 5" äter castles 1/5 escn till frukost, både vad gäller körbarhet och kvalitét . Japp. Sett tillräckligt av båda nu för att säga det med säkerhet. Och då är hw billigare. Hw är säkert också bättre än sky rc toro. Detta utifrån att Lucas verkar haft mer problem med värme än jag trots att min bil är 4wd och troligen lite tyngre.

8#
Leopard motorn för 180 euro är minst lika bra som castles för 300+euro som alla av någon anledning envisas med att köra.

9# för 8S Välj kv på 780 eller lägre. Även 780 kv varvar över 26k på 8s. Kanske skulle jag valt 700 kv om jag köpt ny motor idag. Närmre bensinaren i varv underlättar val av drev.

10# täpp för överflödiga hål på motorn. Även genom ett ensamt m4 skruvhål kommer det in mkt damm.

11:# man klarar sig med förvånansvärt låga C värden på batterierna. Jag har åkt en del.med gamla slitna kina accar från 1/8orna som blir 50 grader varma i 1/8 buggyn efter 15 min körning. I 1/5an så blir de knappt ljumna. Det innebär att strömuttaget per batteri är betydligt lägre i 4 batteri konfiguration på 1/5an än 1 batteri i 1/8buggy.

12#
Paralell laddning funkar över förväntan.



Nu väntar ytterligare några körningar, minst 1 träff och sen lite nosringen.

Har även redan en del ideer för vintern!







Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 14 Aug 2018, 17:32

Klagosången!

Har tidigare ägnat en del tid åt att skriva hur bra denna bil funkat och överlag har det mesta funkat över förväntan med denna. MEN , det finns alltid undantag. Så här kommer listan med brister och saker som ännu inte är helt optimala. Vissa av dem hoppas jag att komma till rätta med så småningom medan vissa är svårare.

1# Batteribytet tar för lång tid!
Om jag har 1 färdig uppsättning med 4 batterier tar det ändå minst ca 5 minuter att ta av kaross, lossa befintliga batterier, sätta i de nya och fästa alla kablar långt från hungriga drev... Borde kunna halveras med smartare lösning av batterifästen/kabeldragning. Projekt för vintern.

2# Även med strömen avstängd till esc drar bilen ström. Bara ena elsystemet har strömbrytare. M.a.o måste jag lyfta på kaross och dra ur kabeln till BEC vid alla pauser.
Löser jag i vinter med en brytare på ngt bra ställe.

3# Kontakter åker ut.
Detta har blivit gradvis bättre under säsongen med gjorda förbättringar. Men vikten av alla kablarna i sig gör att ibland i hårda landningar eller krockar rycker kablar ur sin kontakt.

4# Beroende av små kylfläktar.
Förvisso billigt att byta men små plasfläktar gillar inte sten. Bara haft sönder 2 denna säsong och de kostar 6 euro styck. Nätmodd försämrar kylningen.

5# Esc på gränsen.
Värmeproblemen har defintivt minskat med gjorda moddar sedan flodas tävling. Körde t.ex 20 min nonstop på nosringen nu i gångna helgen. M.ao har jag uppnått målet att kunna köra motsvarande ett helt cupheat utan att hålla igen. Men att esc ligger nära sin gräns är ändå svårt att bortse från. Bilen är helt enkelt lite för tung.

6# Jäkla massa småkablar överallt!
Yup. Måste fila lite på dragningar och placeringar. Att jaga avslitna småkablar till t.ex motorfläktarna har jag gjort lika ofta som bensinåkarna byter dragstarter.

7# Lite fel motor.
Kv talet är lite för högt för 8s (köpt för 6s) och därmed svårt att dreva lågt nog för att motorn ska jobba i sitt optimala varvtalsområde och därmed ha bästa möjliga verkningsgrad.
Lösning: troligen ny motor med lägre kv i vinter. Samma märke f.ö

8# Tyngdpunkten kunde varit lägre.
Bilen går bra, ingen tvekan om det. Men hade gärna haft esc och motor lägre. Kanske också en buggykaross skulle minska roll i böjarna...

9# Begränsat urval på komponenter och batterier.
6S var en återvändsgränd.
Tyvärr finns heller inga vettiga 16s esc. Annars är det på många sätt tilltalande med 4x4S i serie och ett lågt kv (typ 300) på motorn. Ännu högre verkningsgrad och lägre värme. Håller span efter sånt!

10# The one and only!
Generellt tycker jag det ät kul att göra något nytt, men det har också en baksida. Blir en del trial and error på både det ena och andra, ibland vissa kostnader relaterade till felköp också.
Visst har det varit andra som byggt 1/5 elbilar men det har varit en annan typ av byggen överlag.

Hade t.ex motor och esc varit skräp så hade jag ju slängt 5k i papperskorgen bara där. Var ju båda i princip oprövade grejer för ett sånt här bygge( jag hittade iaf inga vettiga recensioner i vintras.)
Och sen var det de där 6s batterierna...
Men nu har jag tagit den smällen så andra förhoppningsvis inte gör samma miss!.





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 19 Aug 2018, 22:37

Fick ett infall häromdagen och plockade på min gamla pro line baja beetle kaross.
Visade sig att det gick rätt hyffsat att få fast den på buren även om det krävdes en del moddande av karossen.
Idag blev det test på en kompis bakgårdsbana. Hade inte gopron med så jag filmade och polaren körde. Detta är första gången han kör denna bil och de allra första varven. Även bara andra gången han kör 1/5a. Men det flyter på ändå. . Trots 8s och bana som är smal även för 1/8. Varför? Jo för att han är van vid 1/8 el och denna bilen beter sig allt mer som min mugen buggy ju mer jag skruvar på den... https://youtu.be/277QDDWuCdI
Verkligen en hybrid mellan 1/5 bensin och 1/8 el på så många sätt, svänger och rör sig som en 1/5 men gasen får man hantera precis som på 1/8 el.


Körde även lite själv: https://youtu.be/fknJ0t1Yz0s

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 24 Aug 2018, 18:59

Följetongen kring batterierna jag beställde första dagarna i juli direkt efter flodas race fortsätter...
Beställde 6 st 1/8 hardcase via en svensk handlare, de i sin tur beställer direkt från fabrik i kina via flygfrakt. Första batchen kom efter en dryg vecka och visade sig flera batterier i den leveransen var fraktskadade så handlaren returnerade direkt samtliga batterier för säkerhets skull..
Sen har leveransen dröjt några veckor då batterierna först skulle tillbaka till kina innan nya skickats. Men nu borde de ha kommit, fick för 2 veckor sen veta att det var skickat från kina. Men idag fick jag veta att de fastnat på en flygplats i holland för ompaketering. Skälet är att flygfraktbolaget underkänt paketeringen av batterierna. Problemet: det kommer ta minst någon vecka innan någon på flygplatsen har tid att paketera om dessa(inte bara mina batterier). Av ren frustration har jag nu avbeställt de batterierna helt och beställt en uppsättning gens-ace 6700mah (istället för Vant 7600) som fanns på lager på conrad för leverans senast ons-tors nästa v.

Ca 100 kr dyrare/st och lite lägre kapacitet men trött på detta strul med frakten. Troligen också lite bättre kvalité på dessa.

Ska inte behöva ta 2 månader att få saker som finns i lager hos leverantören...

Lärdom: beställ inte från kina under säsongen...Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 17 Sep 2018, 20:06

Bilen har stått sedan flodas träff. Hade ju problem med styrningen av och till då. Identifierade felet till att BEC som matar servon och tuta var trasig. Dåligt med tanke på att den borde varit överdimensionerad, men som vanligt med allt castle tillverkat så gör den sig bäst i soptunnan.
Som tur är har jag hittat en bra ersättare. Hobbywing har släpt en 25/50A BEC i år. Högre spec än castle för samma pris. Hade den funnits när jag bygde bilen i vintras hade jag köpt den redan då...
Min erfarenhet är att hobbywing rent generellt har betydligt bättre kvalité än castle.

Denna enhet eliminerar också helt behovet av komplicerade y-kablage och därmed massa lödning då den agerar som omkopplingsstation mellan mottagaren och servona och därifrån matar servona med ström som inte passerar mottagaren.
Skulle varit lättare att bygga bilen med denna från början istället för som jag gjorde.
Det dåliga är att jag måste löda om massor för att koppla in denna och ta bort separata matningskablar till 3 servo och 1 tuta och 1 transponder.
När det väl är gjort blir det dock mycket mindre ormbo i radiolådan.

Får även strömbrytare nu vilket jag inte hade tidigare. En stor vinst av praktiska skäl då jag slipper dra ur alla batterikablar hela tiden.

Får nog becen i början av nästa vecka. Då blir det intensivlödning. Lär ta timmar att fixa.

Om denna enhet funkar bra är det ett rejält lyft för all 1/5 4wd el. (2wd klarar sig på hw escts interna bec).



Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 24 Sep 2018, 22:26

Övere bilden: Juni(Alingsås)
Nedre: nu.

Små optimeringar hela tiden av layouten och kabeldragningar.
Känner att bilen blir mer och mer "färdig" och mindre prototyp.

Har lite planer för vintern också, fokus på att förkorta tiden det tar att byta batterier och göra bilen mer "idiotsäker" vad gäller kablar och batterifästen.
Tar ca 5-7 minuter att byta batterier på denna mot ca 2minuter på elbajan och 15-20 sekunder på 1/8 elbuggyn. Finns klar förbättringspotential där. En efterlängtad förbättring till nästa helg är strömbrytare till BEC/elsystem. Nu slipper jag vänta till sista sekund innan jag ska köra med att sätta i batterierna..
.ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 07 Oct 2018, 15:13

Igår kördes många varv trots en dålig början. Efter ca 10 min på första accarna tappade motorn helt orken, typ 95% av effekten efter en hård landning i trippelhoppet. Däremot hade allt annat i bilen ström. M.a.o inte batteri kontakt som åkt ut vilket tidigare varit fallet(men borde inte kunna hända längre).

När jag kollade på bilen kunde jag inte hitta några fel och ingenting blev bättre av omstart eller att vrida o vända på diverse kontakter eller kablar.

Tänkte att nu får jag äta upp att jag lovordat HW esct så mkt om hur mkt bättre det är än andra esc i denna prisklass. Alternativet skulle vara en trasig spole i motorn eller böjd rotor(vilket jag råkat ut för i en liknande smäll med 1/8 buggyn).

Tyckte dock det var konstigt att det la av på det sättet i en landning som ändå inte var extrem så jag skalade av all krympslang från kablar o kontakter mellan esc och motor då jag uppfattade att motorn bara gick på 2 poler istället för 4.
Hittade en kabelkrök (8 gauge) nära en kontakt där det bara var hölje, d.vs att copparn inanför hade gått av.
Tror det är metallutmattning p.g.a allt flexande under säsongen. (Hobbyking kablar och kontakter rakt igenom i denna bil)
Bytte den sladden, sen gick bilen felfritt resten av dagen.

I vinter blir det att ta isär bilen och bygga om från grunden, byta kablar, dra smartare och implementera allt jag lärt mig under året.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Rr5 plug in!

Post by Smurfen » 08 Oct 2018, 19:48

Det var bra snurr på maskineriet.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 24 Oct 2018, 21:59

Börjat vinteruppgraderingarna.
Blir nedplockning av allt och bygga från början igen. T.ex elsystemet är i nuläget mer skarvar än kabel pga att jag ändrat mig så många gånger under säsongen.
Ska även gå upp i grovlek på motorkablarna då de tenderat att vara varma samt helt fimpa alla onödig kontakter o skarvar för att minska glapp och resistans.


En annan nemesis denna bil haft är tyngdpunkt. Den är bara 50 bred och har full shortcourse kaross och bur. Som bilen är idag är nog tyngdpunkt jämförbar med bensin w5. Men det finns definitivt förbättringspotential här, t.ex står alla batterihållare på 2 cm höga ben över plattan samt esc och tuta sitter i dämpartornen. Alla batteri ska ner på chassit (dvs 3 kg ska sitta 2 cm lägre). Och tutan är redan sänkt 5 cm, pekar med mejseln var den satt tidigare.).

Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests