Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 10 Mar 2018, 19:20

Vi har haft lite olika men snarlika förslag på hur kvalet går till, jag har tydligen missuppfattat det hela totalt så glöm vad jag skrivit om upplägget hittills. Va lite snabb på att svara och ursäktar orsakad förvirring :) redigerar mina inlägg..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Sponsor

Sponsor
 

morgan77
Posts: 52
Joined: 30 Dec 2012, 08:19
Phone Number: 0767779787
Location: Vimmerby

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by morgan77 » 10 Mar 2018, 19:21

connysvensson wrote:Lite funderingar nu när jag läst RCBash cup 2018 upplägget igen.

Borde inte även Track fee vara betalad när man gör besiktningen så man tar allt det praktiska vid ett tillfälle? När man får godkänt så får man en rund klisterlapp att sätta på karossen. Utan den får du inte starta. Enkelt och tydligt.

Jag såg inget om "bestraffningar" om man inte är bilvändare. Detta måste vara ett krav för att det ska bli bra och rättvis racing. Poängavdrag om man inte står på sin plats eller fixat någon annan i sitt ställe 30 sekunder innan start.

Hårdare regler kring att hålla tidsschemat. Man utropar 5 minuter till start och 3 minuter till start. Står inte bilen på startlinjen när starten går så får man skylla sig själv. Man har dock rätt att begära en timeout på 5 minuter vid problem. Detta ska användas sparsamt och ses inte med blida ögon om det utnyttjas fel.

Poängsystemet i kvalet var inte helt klart. Var det poäng efter placering i sitt heat eller totalt? Mitt förslag är att man kör rullande kval. När det är 3 minuter till start är det fritt fram att börja köra, när starten går så börjar man räkna när man passerar slingan. Så alla kör mot sig själva för att få den bästa tiden. Då vi kör så få heat så är banan ganska lika i samma klass, det är bara ett heat emellan. På det sättet spelar det ingen större roll vilka som kör i ditt heat. Med den seedningen som jag såg så verkade det väl väldigt orättvist om man fick poäng efter placering eller? Det var ju precis det vi ville komma ifrån från tidigare när vi inte haft tidtagningssystem. Det ska inte vara lättare att ta poäng i ett "lägre" heat.

Hur ser starten ut i semifinal och final? Jag utgår från att den är Le Mans stil eller två och två. Man måste väl få någon fördel av att placera sig bra i kval och semi?

Dessa förslag är ju ungefär så man kör de flesta andra klasser, så det är vältestat och inget jag hittat på. Jag tycker det är jätteviktigt att vi använder de möjligheterna som tidtagningdsystemet ger oss för roligare och mer rättvis racing!

Skulle gärna höra er andras kommentarer och funderingar kring detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Conny
Det är kanonbra att frågan kommer upp om det är några oklarheter gällande regler och upplägg. Viktigt att det inte blir några missförstånd.
Vi ska ta ett litet snack i styrelsegruppen nu i helgen o se om vi kan hitta något bättre sätt att förklara i skrift hur vi menar. Även se över o ev uppdatera lite regler gälland bilvändare. Är det okej?
*MCD rr5, Zenoah 29cc (M.E.G Tuning), Hitec
*MCD w5, Zenoah 32cc (M.E.G Tuning), Hitec

Sanwa M12 & M17

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 10 Mar 2018, 20:39

Jag hoppas verkligen bara det inte är så jag uppfattade det först, dvs placeringsbaserad med individuell placering i seedade heat. Det vore ju ett väldigt konstigt och orättvist upplägg som inte liknar något annat kvalsystem. Bör ju vara tidskval. Men jag väntar tills ni har diskuterat igenom det...

Skulle gärna även ha klarhet i hur man startar i kval, semi och final. Även där behöver det ju vara ett system som är baserat på hur man tidigare presterat. Vill att vi försöker undvika starter där alla kraschar i första kurvan, blir väldigt orättvist.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 10 Mar 2018, 23:01

Vad jag förstår så är man orolig för att det blir orättvist när banan blir sämre. Detta är mitt förslag för kvalen för att minimera skillnaden och göra det så rättvist som möjligt. Att kvalen ska vara baserade på bästa tid tar jag som givit annars har vi ju inte vunnit något med ett tidtagarsystem förutom att vi slipper räkna varv manuellt. Att köra på placeringar rakt igenom hela tävlingen utnyttjar ju inte de möjligheterna som systemet ger och som gör det både roligare och mer rättvist.

Mitt förslag är att man kör alla 4wd och 2wd direkt efter varandra, alltså inte varannan. Heaten seedas in med början från cupställningen (först tävlingen utgår från 2017 års cup) så det blir ett A och B heat i 2wd resp 4wd. B heaten börjar att köra så vi får följande ordning, 4wd B, 4wd A, 2wd B och 2wd A. Det gör att bättre förare kör med lite sämre underlag, man kan säga att sämre förare får ett litet handikapp, så görs även i andra tävlingar. Bättre förare kör i de sista kvalheaten när banan är som sämst. I detta faller så har vi så få heat att skillnaden mellan två efterföljande heat måste anses ganska minimal. Starten är rullande, man börjar köra fritt från och med 2 minuter innan starten går. Detta gör att man kan komma in i ett flow och bilarna blir spridda på banan. Sedan när starten går så börjar man räkna från när varje bil passerar tidtagningen. Detta är ju mer eller mindre så alla andra klasser kör kval. Man undviker startkrascher och man kör för egna bästa tid. När båda heaten har körts delar man ut poäng efter flest antal varv och bästa tiderna där man jämför alla förare från båda heaten, dvs ingen individuell placering i heaten. Detta tycker jag är helt AVGÖRANDE för att det ska bli rättvist och att vi ska komma ifrån systemet som vi haft innan där vi delat ut poäng efter placering i heat och där de varit enklare att plocka poäng i ett lägre seedat heat.
När man kör omgång två så gör man en ny seedning där de snabbaste från omgång ett kör i heat A och resten i heat B, även denna gången kör heat B först. När den omgången är klar så räknar man igen de bästa tiderna av alla (i samma klass, dvs 2wd och 4wd) under omgång 2.

Man slår ihop poängen från de två kvalomgångarna och får då en seedning in i semifinalerna som avgör semifinal heat enligt tidigare förslag tävlingsreglerna (Semi A - 1,3,5,7,9,.. Semi B 2,4,6,8,10,...) och start går enligt Le Mans, dvs man startar i seedningsordning med 1-2 meters mellanrum. Får två förare samma poäng så kollar man bästa enstaka poäng, är det samma kollar man bästa tid. Från semifinalerna går de fyra snabbaste vidare från varje semi, här kör man alltså på placering.

I finalen startar man två och två, de två ettorna först, 1-2 meter snett bakom startar de två tvåorna, osv.

Jag tror detta formatet skapar den mest rättvisa och roligaste tävlingsformen som också är mer eller mindre så man kör i andra klasser, ingen jag själv drömt ihop. Det är alltså testat och anses ge bra förutsättningar. Detta har inget med EFRA diskussionen att göra om hur vi klassar bilarna utan helt och hållet tävlingsformatet vilket för mig är den avgörande faktorn för att det ska bli kul med race och så lite diskussioner som möjligt om orättvisor.

Detta är mitt bidrag till diskussionen om bästa systemet för race i RCBash Cup 2018. Om styrelsen har en diskussion så skulle jag gärna vilja att ni tar med detta i beaktande. Om ni kommer till en annan slutsats så skulle jag uppskatta om ni förklarar argumenten för det.

Tack!
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 11 Mar 2018, 09:24

Ska nämna att vi inte har tillgång till fullversionen av programmet. Bara gratisutgåvan där många funktioner saknas givetvis.
Individuell tidtagning under kval är en av sakerna jag måste testa.
Går inte heller att plocka ihop en racedag med alla kval osv i ett färdigt system.
Men det absolut viktigaste är att vi inte krånglar till det i onödan, och att fokus inte hamnar på detaljer som är "way over the top".
Så länge anläggningarna och banorna ser ut som de gör, går det inte att göra 100% rättvist.

Men bra synpunkter!
Kan ju innebära att vi får göra om hela tävlingsupplägget, men hellre nu än efter premiären....

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 11 Mar 2018, 10:27

Tack för svar David. Var inte medveten om de begränsningar som vi hade i mjukvaran. Det kan ju såklart påverka vilket upplägg som är möjligt. Är det dyrt med det "kompletta" programmet? Hur mycket skulle det lägga till på trackfeen? Kan ju vara värt det om det inte handlar om jättestora pengar. Det är ju knappast det som kostar mest i denna hobbyn. Och vore ju synd om vi inte utnyttjar tidssystem till fullo nu när vi har det.

Vi ska absolut inte fastna i detaljer men jag tycker nog att mitt förslag inte är "way over the top" utan ganska sunt. Om man tex inte kan ha rullande start i gratis versionen så kan man ju ändå köra med tidskval men då med gemensam start men tyvärr med möjligheten att en olycklig start kan påverka resultatet för hela heatet. Det jag är allra störst motståndare till är när när vi har A och B heat där de är enklare att få full pott i B heatet. Det var väl det ALLA var överens om att var orättvist och skulle bli så bra att vi skulle slippa med ett tidtagningssystem. Om vi nu har kvar det systemet så känns det ju inte som vi har gjort så stora framsteg. Men kanske kan vi hitta någon abrovinsch med de förutsättningar vi har i programvaran?

En annan mindre detalj. Kommer vi ha bildskärm så man kan se resultatet live under racen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 11 Mar 2018, 13:15

Största skillnaden lär bli att det kommer att finnas en tävlingsledare och därmed domare som kommer att övervaka racet.
Är folk oroliga för första kurvan, och det skulle bli en gigantisk krash, lär det bli omstart med straff på den som orsakat det.
Om alla går all-in utan att ens försöka undvika en krash lär alla få ligga där tills bilvändarna rett ut det.
Förarna börjar bli så duktiga nu att man kan kräva lite gentlemannaskap.
Att T-bona nån i första böj kommer att bli kännbart.
Likaså att buffla sig fram.
Precis som att inte släppa förbi nån som är snabbare.

Sunt förnuft och kul race är det som gäller.

Mjukvaran är dyr men ingen katastrof.
Vill minnas det rör sig om 4-5k

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 11 Mar 2018, 13:18

Ja, det ska gå att få se tidtagningen i depå på extra skärm.

Tanken är också att det ska finnas en gemensam FM sändare som alla ska kunna lyssna på för att följa racet.
Detta är dock inte helt klart än...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by tesla » 11 Mar 2018, 14:07

Bra med domare.
Att det blir krockar och t-bone är ju i viss mån oundvikligt när flera kommer samtidigt in i en böj.

Men det som man verkligen måste vara hård på är onödigt agressiv körning t.ex när en bil kommer toksatsande långt bakifrån på innern och kör in i sidan på en bil som redan saktat in och börjat svänga. Ofta med sådan fart att han aldrig hade klarat att hålla innerspåret så det är inte alls frågan om ngt försök till en ren snygg omkörning på innern utan snarare frågan om att avsiktligt eller p.ga extremt optimistiskt sen inbromsning använda bilen på yttern att svänga mot eller helt enkelt flytta på denne.

För er som kör 2wd kanske det inte varit jättemkt sånt, det har jag iaf inte sett som åskådare men jag har sett detta gång på gång på gång i 4 wd klassen, särskilt 2017 där framförallt 1 förare (nämner inga namn, det kvittar nu) satt detta i system.
Därför jättebra att en domare tittar på sånt här, inte minst i första böj där en sån kamikaze manöver lätt orsakar masskrock eller plockar ut bilar från heatet.

Att veta att ngn med befogenhet att utdela bestraffning övervakar racet lär ju också leda till att alla kör mer vårdat ( jag lär göra det) vilket i slutändan gynnar samtliga.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 11 Mar 2018, 17:35

Dave wrote:Mjukvaran är dyr men ingen katastrof.
Vill minnas det rör sig om 4-5k
4 tävlingar med kanske 25 startande i snitt, dvs 100 trackfees. Om vi lägger på 20kr så betalar det sig på två år. Kanske skulle folk till och med vara med på att lägga 50kr till så är det fullt betalt.

Började kolla lite på programvara, det coolaste hade ju varit att köra LiveTime RC från https://www.livetimescoring.com/features/. Det är ju en uppkopplad tjänst som man prenumererar på. Då kan folk kolla på resultatet live på nätet också. Detta kör ju många av de stora tävlingarna. Det fina i kråksången är ju som sagt vad att man köper det som en tjänst så inga stora inköpskostnader alls. $39 i månaden (för alla funktioner, man kan klara sig med $29 också) är ju inget att snacka om, typ 400kr per tävling som man lägger till så får man en massa trevliga funktioner som tex att alla hemma kan följa en tävling om man inte kan vara med på plats. Det är ju ganska kul... ;)

Här finns lite andra, https://www.mylaps.com/rc4-timing-syste ... -software/
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by tesla » 11 Mar 2018, 18:37

Håller med conny. + att ett automatiserat komplett system sparar jobb för tävlingsledare. Vi har kört vår klubbs 1/8 tävlingar med ett sånt datasystem, dock ej mylaps. Och det blir enkelt och tydligt i de flesta fall.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 18 Mar 2018, 10:32

Har styrelsen något mer att rapportera om i denna fråga? Har ni diskuterar upplägget?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 18 Mar 2018, 22:33

Nej inget nytt än.
Efter ett par månader i totalt kaos på personligt plan börjar jag sakta ta mig tillbaka och återgå till normalläge där saker ska hända.
Programvarorna jag tittade på förra året verkar inte finnas kvar, och jag har heller inte fått svar av dem.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 19 Mar 2018, 07:35

Kollade du den sida med länkar jag skickade?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 05 Apr 2018, 20:34

Nu är det snart dags för Sviestad, lite nyfiken om ni diskuterat upplägget något? En sista tanke som jag hade efter att diskuterat med några andra medlemmar är just betydelsen av kval. I dagens upplägg så avgör bara kvalet placeringen i semifinalen, det kan vara nog så viktigt men kanske inte tillräckligt viktigt. Mitt förslag är att ettan och tvåan från kvalet går direkt till final, då finns det något väldigt viktigt att strida för i kvalet. Även om du startar först i semifinalen så finns ju en risk att din bil går sönder eller något annat olyckligt, detta är ett sätt att säkra sin finalplats genom bra körning i kvalen. Så då blir de de tre första i varje semi som sedan går vidare till final för totalt 8 platser. 2 från kvalet och 3+3 från semifinalerna. En del tävlingar som nu senast Neo Buggy kör ett heat från de resterande som inte gick vidare från semi som är som sista chansen, den som vinner det heatet går också vidare till finalen. Kan vara en liten kul grej, har man misslyckats tidigare har man en sista chans att ta sig till final. Då blir man ju dock nio i finalen. Men det gör ju också att alla får köra minst 4 heat under dagen (förutom de som direktkvalificerat sig till final som bara kör tre).

Skulle gärna få lite kommentarer eller klargörande från styrelsen hur det slutgiltiga reglerna blir. Tack!
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests