5ive-b vad ska jag ha i den?

Specifika frågor om Losi
Post Reply
perra5ive
Posts: 9
Joined: 18 Feb 2017, 00:13

5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by perra5ive » 20 Feb 2017, 17:02

Tjena! har beställt ett Losi 5ive-b Kit! :) Spännande tider.

Men nu till frågan vad ska jag ha för motor / pipa / servo / killswitch i den? :D

Har funderat på Zenoah g320 och en Victory Silenced pipa till den. (Antagligen för att det var den första pipan jag ramlade över med dämpning som stog att den passade g320)

Servon? Vad kör ni? Letar efter så snabba som möjligt inom rimlig priskategori ;)




//

perra
TLR 5ive-b några stycken.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by Dave » 20 Feb 2017, 18:43

Hej och välkommen rätt!

5ive-B är så ny än så länge att det inte finns många svar på dina frågor....
5ive-T finns det många av, och det generella svaret man kommer att få när det kommer till servon, är Savöx och ett 2S LiPo.
Kör inte Losi själv men har gjort, och där tyckte jag att ett enkelt servo dög gott till mina rattfärdigheter, men som med allt annat när det kommer till LS ska det vara rejält tilltaget.

När det kommer till motorn, är ju utrymmet i 5ive-B minst sagt begränsat, och det finns även här två vägar att gå....
Antingen köper man en stock 290 eller 320 och har en driftsäker och snäll bil som är lätt att hantera, eller så gör man tvärtom och köper en reedcase 290 eller 320 och bygger nåt som upphäver fysiklagarna.
:lol2:

Tror du kommer att få betydligt bättre och mer specifika svar från Losi-gänget som hänger här!
:thumbsup:

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by Emanuel21 » 20 Feb 2017, 20:12

Som Dave säger...det är en väldigt ny bil som inte fått känna så mycket färg än.
Har en själv men kan inte säga så mycket om den ännu...
Ang motor så skulle jag välja en 290 före en 320.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

perra5ive
Posts: 9
Joined: 18 Feb 2017, 00:13

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by perra5ive » 22 Feb 2017, 09:15

Tack för svaren.


Angående servon, någon som vet vart man kan köpa adapters från largescale servo till standard size för själva infästningen? Är inne på att köra 2st 31kg 0,07s servon till styrning då det verkar vara enda sättet att få upp hastigheten på styrningen.


Vad ska man ha för kopplingsdelar till exempelvis en zenoah g320/290? (varenda skruv, för jag har verkligen noll koll på bensin rc :crazy:)

Vilken failsafe kör ni med?
TLR 5ive-b några stycken.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by tesla » 22 Feb 2017, 10:17

perra5ive wrote:Tack för svaren.


Angående servon, någon som vet vart man kan köpa adapters från largescale servo till standard size för själva infästningen? Är inne på att köra 2st 31kg 0,07s servon till styrning då det verkar vara enda sättet att få upp hastigheten på styrningen.


Vad ska man ha för kopplingsdelar till exempelvis en zenoah g320/290? (varenda skruv, för jag har verkligen noll koll på bensin rc :crazy:)

Vilken failsafe kör ni med?

Vet att mcd skickar med adaptrar med rr5. Bör därför finnas bland reservdelar till mcd rr5 exv på rcfox.eu. men annars tror jag man klarar sig bra på exempelvis dubbla savöx 0235/ 0240. 0.15 speed. Har själv denna kombo i en mcd. Min erfarenhet är att de supersnabba standardservona inte tycker om att jobba mot motstånd en längre stund och har känsligare drev än ls servon. Har eldat sånna servon i 1/8 monstertruck.

Failsafe så tror jag nästan alla är överens om att det är killer rcs killswich som gäller då den bryter tändningen också. Koppling kör de flesta med zenoah standard 2backars koppling och 6 eller 8000 rpm fjäder ( med stark motor typ 320 rekommenderar jag 6000 i en 4wd bil utifrån erfarenhet från mcd rr5 som liknar 5ive-b) . Inte den bästa kopplingen på marknaden men billig å enkel att serva. Samma koppling passar både 290 och 320 och allla andra standard motorer.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

perra5ive
Posts: 9
Joined: 18 Feb 2017, 00:13

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by perra5ive » 22 Feb 2017, 11:44

tack! precis sådana de hade på rcfox.eu tänkte jag på.

Nu är det bara servon kvar! Vart en zenoah g320rc med koppling & boosterpipe med dämpning , mottagare, däcklim & killerbee beställt idag.
TLR 5ive-b några stycken.

perra5ive
Posts: 9
Joined: 18 Feb 2017, 00:13

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by perra5ive » 22 Feb 2017, 12:04

Inkörning av motor när den väl kommer!

Bör detta göras i en färdigbyggd bil rullande? Eller i en bänk för bästa resultat?

Edit: Hittade information om att det inte ska behövas någon speciell inkörning mer än håll dig från fullgas de första 20 minuterna - Nog så svårt!
TLR 5ive-b några stycken.

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by Lusse » 22 Feb 2017, 16:51

Alla nya motorer skall köras in. så här till exempel. http://www.oneillbrothers.com/blog/cat/ ... t/breakin/
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by Mats B » 22 Feb 2017, 18:30

Kan verkligen rekommendera att du skaffar Ls servon som tål tuffa tag...
är helt övertygad om att ett "std" servo får det oerhört svettigt i en LOSI 5ive , ibland så är det nästan att 2 st savöx 0235 får det jobbigt att hantera styrningen..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

perra5ive
Posts: 9
Joined: 18 Feb 2017, 00:13

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by perra5ive » 23 Feb 2017, 09:40

Tack igen.

Jo tanken har slagit mig att större servon antagligen har större kugghjul och bör hålla bättre, men om man bortser från hur länge de håller är ju snabbare styrning alltid snabbare styrning.

Spektrum s9010 verkar vara det snabbaste largescale servot jag hittat. 0,14s.

Är det någon som vet en bec lr liknande som ständigt matar ut 8,4v även när spänningen faller i lipot?
TLR 5ive-b några stycken.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by tesla » 23 Feb 2017, 10:58

perra5ive wrote:Tack igen.

Jo tanken har slagit mig att större servon antagligen har större kugghjul och bör hålla bättre, men om man bortser från hur länge de håller är ju snabbare styrning alltid snabbare styrning.

Spektrum s9010 verkar vara det snabbaste largescale servot jag hittat. 0,14s.

Är det någon som vet en bec lr liknande som ständigt matar ut 8,4v även när spänningen faller i lipot?
http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/ ... 0a-6s.html nåt sånt här kanske. Kör nåt liknande i min losi 5ive-t för att kunna köra med 4s lipo(hitec hs1000 16v servo) till styrning och har 8 v till mottagaren o gasservot. Om du matar med 3/4 s lär utspänning vara rätt konstant.

Annars skaffa ett stort rx acc så faller det nog inte så mkt. Peak amps på servona är ju inget mot vad t.ex en borstlös elmotor i en 1/10 buggy drar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

perra5ive
Posts: 9
Joined: 18 Feb 2017, 00:13

Re: 5ive-b vad ska jag ha i den?

Post by perra5ive » 23 Feb 2017, 11:50

Ja hittade en 20a bec från CC. Ska bara övertala Hobbyequipment att ställa in den på 8.4v så jag slipper köpa en Castle Link för att justera den.
2st s9010 ska dra max 7A st så den borde bli perfekt.

Så länge becen är switchad borde den hålla konstant volt på outputen?


Har ni några tips på sidor som tillverkar custom wraps förresten ? :D Sett folk som har lite olika fräcka dekaler på sina 5ive-b och ska minsann inte vara sämre.
http://www.jokerdesigns.co.uk/ hade custom wrap.

nu är det bara det tråkiga kvar.. vänta på allt =) :drive: :drive:

Mvh

Pär
TLR 5ive-b några stycken.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests