nyinköpt HARM SX3 013
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Välkommen Astro,
Spjällaxel glapp är tyvärr vanligt på våra motorer, dock så tror jag att din förgasare blir så värst drabbad av det.
Tror att du har en kullagrad förgasare som förhindrar slitaget.
Den bästa skolan för att lära dig skruva/ställa in bilen är att delta i de tävlingar som går i landet, du får god hjälp av dina konkurrenter som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Det var så jag fastnade för denna gren
Själv så är jag inbiten HARM åkare, det ligger väl 5-6st HARM i garaget!!!!
Så ladda för säsong 2014.
Spjällaxel glapp är tyvärr vanligt på våra motorer, dock så tror jag att din förgasare blir så värst drabbad av det.
Tror att du har en kullagrad förgasare som förhindrar slitaget.
Den bästa skolan för att lära dig skruva/ställa in bilen är att delta i de tävlingar som går i landet, du får god hjälp av dina konkurrenter som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Det var så jag fastnade för denna gren
Själv så är jag inbiten HARM åkare, det ligger väl 5-6st HARM i garaget!!!!
Så ladda för säsong 2014.
HARM is the shit
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Tjena Zulle & tackar!!
Okej, ja bilen är kanon fräsh, helt klart! Jätte nöjd.
5-6st bilar är ett bra stall och imponerande!! haha...
Själv är man nu glad att man har 1st.
Jo tävlingar vore såklart kul absolut men då känns det för mig såklart naturligt att man redan har koll på körningen och halvkoll på inställningarna? Eller har jag fel? Kör nybörjare för sig eller?
Vad kostar varje tävling? Licens krävs eller?
Och angående de olika gummiblandningarna som finns, är det samma tänk som på riktiga racebilar eller är det enbart för att jaga 10/delar på banan??
Någon som har erfarenhet av de olika materialen i bromsskivorna som finns? För och nackdelar?
Med vänlig hälsning, A.
Okej, ja bilen är kanon fräsh, helt klart! Jätte nöjd.
5-6st bilar är ett bra stall och imponerande!! haha...
Själv är man nu glad att man har 1st.
Jo tävlingar vore såklart kul absolut men då känns det för mig såklart naturligt att man redan har koll på körningen och halvkoll på inställningarna? Eller har jag fel? Kör nybörjare för sig eller?
Vad kostar varje tävling? Licens krävs eller?
Och angående de olika gummiblandningarna som finns, är det samma tänk som på riktiga racebilar eller är det enbart för att jaga 10/delar på banan??
Någon som har erfarenhet av de olika materialen i bromsskivorna som finns? För och nackdelar?
Med vänlig hälsning, A.
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Nybörjare eller proffs, alla kör med varandra. är det många som kör en tävling så kör man med kolleger som är på ungefär samma nivå, är det färre anmälda så kör man med proffsen(där kan du vara lugn, proffsen kör runt dig).
Du måste vara medlem i en RCklubb för att kunna lösa licens, licensen kostar runt 800:-
Däck, nu har vi förmånen att en återförsäljare är närvarande på varje tävling och har aktuella däck med sig, där hjälper han dig med att välja däck.
Du måste vara medlem i en RCklubb för att kunna lösa licens, licensen kostar runt 800:-
Däck, nu har vi förmånen att en återförsäljare är närvarande på varje tävling och har aktuella däck med sig, där hjälper han dig med att välja däck.
HARM is the shit
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Okej låter kul! Vi får se vad tiden räcker till, just nu lutar det väl åt att köra på hobbynivå såklart men vi får se.
Får försöka hitta en bra klubb att bli medlem i och kanske så få svar på lite frågor man har nu när man försöker komma igång.
Tack!
Får försöka hitta en bra klubb att bli medlem i och kanske så få svar på lite frågor man har nu när man försöker komma igång.
Tack!
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Ok dags att reda ut lite frågetecken här då va
Nr1 skivorna: Stålskivor slutade man köra med på Touringbilarna runt 03/04 nångång , kanske tidigare ändå, pga att det funkar helt enkelt inte lika bra som glasfiberskivor. Glasfiber är mycket mer konsekventa mellan kallt och varmt.
Och stå på förartornet utan bromsar de första varven i varje heat är inget man direkt vill göra.
Nr2 Däcken: Det finns 2st fabrikat som dominerar helt på däckmarknaden, GRP och PMT heter dom. Förr var GRP de bästa och alla körde ett däck som heter GRP C, som var ett mkt bra allrounddäck som funkade i princip på alla banor och alla väder utom regn. Men nu har GRP kommit med en ny däckserie som inte är lika bra plus att PMT kommit ikapp i utvecklingen. Säsongen som gick så var det PMT H05 som användes mest och det funkar vid de flesta temperaturer utom kanske riktigt kallt väder då körde vi med PMT X03 bak och H05 fram. Vid någon enstaka varm tävling använde några förare 10:or fram tror jag det var.
Däcken graderas från mjukt till hårt 03-05-10-15 i PMT:s serie (lite förenklat) och GRP är det X-A-B-C-D (tror jag)
Mitt råd är att du köper de mjukaste eller näst mjukaste till att börja med dels för att du kommer börja köra på våren = kallt och taskigt grepp dels pga att du som nybörjare inte löper någon risk att överhetta däcken.
Däcken är den enskilda delen som påverkar bilen mest... det finns ingen inställning på chassiet som påverkar lika mycket som att ha fräscha däck. Så gamla begagnade däck är inte ngt man skall betala för.
Sen beror det på de olika banornas asfalttyp hur långt "ner" man kan slita dem utan att greppet försvinner alltför mkt. Grov asfalt är den bästa för våra däck, då börjar gummit jobba som det skall.
Men som tumregel kan man kanske säga att ett däck håller ca 1-2 timmars körning.
Sen beror det på hur man satt upp sin bil hur man gör med däcken.... många har sina bilar justerade så att man kör med nya bakdäck och beg fram... man flyttar alltså fram bakdäcken och lägger på 2st nya bak när det är dags för nya.
Kom på en sak du måste skaffa för att kunna ställa in bilen också... Det är en plan skiva som du kan mäta mot när du ställer hjulvinklar och axelhöjder. Det är viktigt att den är helt rak för att det skall bli bra, många använder glasskivor till detta.
Nr1 skivorna: Stålskivor slutade man köra med på Touringbilarna runt 03/04 nångång , kanske tidigare ändå, pga att det funkar helt enkelt inte lika bra som glasfiberskivor. Glasfiber är mycket mer konsekventa mellan kallt och varmt.
Och stå på förartornet utan bromsar de första varven i varje heat är inget man direkt vill göra.
Nr2 Däcken: Det finns 2st fabrikat som dominerar helt på däckmarknaden, GRP och PMT heter dom. Förr var GRP de bästa och alla körde ett däck som heter GRP C, som var ett mkt bra allrounddäck som funkade i princip på alla banor och alla väder utom regn. Men nu har GRP kommit med en ny däckserie som inte är lika bra plus att PMT kommit ikapp i utvecklingen. Säsongen som gick så var det PMT H05 som användes mest och det funkar vid de flesta temperaturer utom kanske riktigt kallt väder då körde vi med PMT X03 bak och H05 fram. Vid någon enstaka varm tävling använde några förare 10:or fram tror jag det var.
Däcken graderas från mjukt till hårt 03-05-10-15 i PMT:s serie (lite förenklat) och GRP är det X-A-B-C-D (tror jag)
Mitt råd är att du köper de mjukaste eller näst mjukaste till att börja med dels för att du kommer börja köra på våren = kallt och taskigt grepp dels pga att du som nybörjare inte löper någon risk att överhetta däcken.
Däcken är den enskilda delen som påverkar bilen mest... det finns ingen inställning på chassiet som påverkar lika mycket som att ha fräscha däck. Så gamla begagnade däck är inte ngt man skall betala för.
Sen beror det på de olika banornas asfalttyp hur långt "ner" man kan slita dem utan att greppet försvinner alltför mkt. Grov asfalt är den bästa för våra däck, då börjar gummit jobba som det skall.
Men som tumregel kan man kanske säga att ett däck håller ca 1-2 timmars körning.
Sen beror det på hur man satt upp sin bil hur man gör med däcken.... många har sina bilar justerade så att man kör med nya bakdäck och beg fram... man flyttar alltså fram bakdäcken och lägger på 2st nya bak när det är dags för nya.
Kom på en sak du måste skaffa för att kunna ställa in bilen också... Det är en plan skiva som du kan mäta mot när du ställer hjulvinklar och axelhöjder. Det är viktigt att den är helt rak för att det skall bli bra, många använder glasskivor till detta.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Tack för det ingående svaret Wrep!
Sx3 sa samma sak ang bromsskivorna, så då har man koll på detta!
Bra info ang däcken!
Fick ju med en folder från HARM ang inställningar m.m. Finns det även någon annan vettig lektyr att läsa med tips/trix ang dessa typer av bilar??
Hur gör ni då det är blött på banorna, finns det förberädda skydd för servon m.m. Att köpa eller hur löser ni det?
Eller kör ni enbart i sol och gött väder??
Sx3 sa samma sak ang bromsskivorna, så då har man koll på detta!
Bra info ang däcken!
Fick ju med en folder från HARM ang inställningar m.m. Finns det även någon annan vettig lektyr att läsa med tips/trix ang dessa typer av bilar??
Hur gör ni då det är blött på banorna, finns det förberädda skydd för servon m.m. Att köpa eller hur löser ni det?
Eller kör ni enbart i sol och gött väder??
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Han som ägde din bil från början körde enligt regeln " jag ställer inte ner stålet på banan om det regnar"
Men vi andra tejpar plastpåsar, glasskartonger och petflaskor på våra bilar och kör ändå men risken är rätt stor att man får vatten i tex servon så att de slutar funka... peppar peppar så jag jag alltid klarat mig hittills.
Men vi andra tejpar plastpåsar, glasskartonger och petflaskor på våra bilar och kör ändå men risken är rätt stor att man får vatten i tex servon så att de slutar funka... peppar peppar så jag jag alltid klarat mig hittills.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: nyinköpt HARM SX3 013
haha okej, men jag lär nog inte tveka om banan är lite blöt i alla fall! Blir dock ett jäkla putsande efteråt kan jag tänka mig!
Okej, då är jag med. Det finns alltså inga permanenta lösningar, som special gjorda skydd för servona som man alltid kan ha på? Tyckte J.A snackade nått om att det fanns vattentäta servon? kanske missuppfattade det?
finns inga dåliga väder, bara dåliga däck & kläder....
Okej, då är jag med. Det finns alltså inga permanenta lösningar, som special gjorda skydd för servona som man alltid kan ha på? Tyckte J.A snackade nått om att det fanns vattentäta servon? kanske missuppfattade det?
finns inga dåliga väder, bara dåliga däck & kläder....
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Nja inte helt täta men vissa står emot fukt mer än andra, vissa doppar sina i plastidip och lägger extra fett vid axeln har jag läst.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Jag gör så här
- Attachments
-
- hämta.jpg (10.44 KiB) Viewed 7318 times
HARM is the shit
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Okej tack!
Får komma på någon sådan lösning.
Får komma på någon sådan lösning.
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Någon av er som vet vart man får tag i nya o-ringar till Genius luftburken? Finns väl några fler som har deras kolfibersnabel?
Var i kontakt med Genius och själva o-ringen gick på ca 30kr men med frakt skulle det bli ca 250kr för 1st! Lite väl tycker jag. Känns onödigt då det borde gå att få tag på i svedala!
Antar att HARMs egna o-ringar inte passar???
Var i kontakt med Genius och själva o-ringen gick på ca 30kr men med frakt skulle det bli ca 250kr för 1st! Lite väl tycker jag. Känns onödigt då det borde gå att få tag på i svedala!
Antar att HARMs egna o-ringar inte passar???
Re: nyinköpt HARM SX3 013
O-ringar, det beror på vart du bor.
Bor du i Stockholm kan du kolla med dessa:
Besöksadress: Sorterargatan 26
Telefon: +46 (0)8 761 82 81
Fax: +46 (0)8 760 61 60
Epost: info@lamisa.se
Våra öppettider: 08.00 - 16.30
Lunchstängt: 12.00-13.00
Ägaren var med och startade upp 1/5 cirkusen i Sverige, du kan garanterat få köpa några ringar för "kaffe pengar".
Bor du i Stockholm kan du kolla med dessa:
Besöksadress: Sorterargatan 26
Telefon: +46 (0)8 761 82 81
Fax: +46 (0)8 760 61 60
Epost: info@lamisa.se
Våra öppettider: 08.00 - 16.30
Lunchstängt: 12.00-13.00
Ägaren var med och startade upp 1/5 cirkusen i Sverige, du kan garanterat få köpa några ringar för "kaffe pengar".
HARM is the shit
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Tjena
Det fanns med stora O-ringar i nån av väskorna, kan det vart sån du behöver?
Det fanns med stora O-ringar i nån av väskorna, kan det vart sån du behöver?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: nyinköpt HARM SX3 013
Tack för svaret Zulle. det låter kanon.
Tjena J, jo jag har sätt dom men de verkar lite för små samt mkt grövre än den som satt på och gick av!
Men drar man ut den, så kanske det fungerar, har inte provat det än, kändes dock lite för små och tjocka?
Men du har kanske koll på vad de är köpta för? var ju två storlekar, en väldigt stor och den jag menar skulle ev fungera.
Kändes dock magstarkt att köpa en ring från Genius direkt för ca 250kr!
Tjena J, jo jag har sätt dom men de verkar lite för små samt mkt grövre än den som satt på och gick av!
Men drar man ut den, så kanske det fungerar, har inte provat det än, kändes dock lite för små och tjocka?
Men du har kanske koll på vad de är köpta för? var ju två storlekar, en väldigt stor och den jag menar skulle ev fungera.
Kändes dock magstarkt att köpa en ring från Genius direkt för ca 250kr!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest