Dave's INZANE HERBIE Edition Baja5

Alla Offroad-projekt
Locked
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Dave's INZANE HERBIE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 22:38

Jaha....en bil till som ska ha en tråd!

Köpte Burnouts 5SC med en helt vanlig standardmotor. Nästan.
Spisen är en 50cc MMR ProMX50.
Effekten har jag ingen aning om, men det räcker och blir över för det mesta. Speciellt för en HPI Baja5.
:sunglasses:

Eftersom bakändan på mitt RCMK bygge hamnade på Silverpilen, tog jag framänden till denna istället.
RPM armar, extenders, Integy spindlar, blå fjädrar och lite annat.

Eftersom ljudet från denna maskin är rent löjligt högt, blev första jobbet att hitta en ljuddämpare värd namnet.
Kapade av "vad-det-nu-var-som-satt-original-på-pipan" eftersom den knappast dämpade ljudet nåt alls.
Hittade en lagom ljuddämpare till en EU-scooter på en MC-firma och denna monterades rakt på med en temporär slang bara.

Första provrundan gjordes med framvagnen helt original, men den blev betydligt stabilare med extenders och blå fjädrar.

Image

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 22:39

Första provrundan med 20/54 drevning.

[youtube][/youtube]

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 22:49

En så tung bil kräver kraftigare limiters och jag gjorde nya i 2mm stålwire med samma idé som de vanliga jag kör med på min 5T och 5B.

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 22:58

Insåg ju efter första testrundan att den är en aning svårhanterad.....för att uttrycka mig milt.....
Beställde en annan drevning i form av 28/46 istället i hopp om att få den snällare och mer körvänlig.

Började direkt med att DarkSouls drev knappast är "bolt-on" på ett TR V2 kopplingskit....drevet går på tok för nära och jag blev tvungen att svarva av klockan, och shimsa ut piniongen för att få den att gå fritt.....

Image
Image

Fick modda TR prylarna lite för att få drevet att gå fritt

Image

Image

Här ser man skillnaden på en 17t och en 28t piniong....

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 23:05

Efter att ha testkört med den utväxlingen (1:1.64 istället för 1:2.70) insåg jag att det inte gjorde någon som helst nytta.
Den wheelade precis lika enkelt, och accelererade lika snabbt som innan, med enda skillnaden att aset gick dubbelt så fort....
:hmm:
Jobbig pjäs att tygla.....
Körde den nästan uteslutande på asfalt och gräs innan träffen i Sandhem och behöll också utväxlingen dit.
Vad jag inte räknade med var att däcken skulle baloona sig direkt till en väldigt mycket större diameter på grus att kopplingen inte orkade med alls....
Det både syns och hörs på BajaGutes film.

[youtube][/youtube]
Last edited by Dave on 31 May 2013, 06:26, edited 1 time in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 23:11

Projektet med ljuddämparen visade sig inte alls vara så enkelt som att köpa en standard ljuddämpare och tro att den funkar. Den jag fick tag på var betydligt mindre inne i än i anslutningarna och då måste man ju göra om den.
Helt och hållet.

Till höger ser ni originalröret som satt inne i dämparen.
Har ingen aning om hur många hål jag borrade, men det tog en timma och ett hål var 10:e sekund blir ju ett gäng....

Image

Jämförelse med en "vanlig" dämpare

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 23:22

Ville montera dämparen så långt fram som möjligt och fick tag på ett rör som passade perfekt till detta.
En lagom krök för att kunna komma åt tanklocket och ett par slangbitar för att skarva ihop prylarna.

Image

Image

Image

Och avslutar med en vinkel neråt. Precis vad som fick plats innanför TeamChase buren!

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 23:27

Nästa pryl var att fixa till killswitchen och kablarna till tändsystemet.

I Sandhem slutade killswitchen att funka, och det visade sig snart varför.....
En kabel hade gått av i en kabelsko!

Image

Fixade bättre och mer flexibla kablar och knölade ihop hela skiten igen!

Image

Image

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 30 May 2013, 23:34

Ville också ha lite bättre koll på temperaturen på motorn och moddade en grilltermometer från Clas Ohlson för ändamålet.
Det fina med denna är att den har minne för högsta uppmätta temperatur.
Svårt att belasta motorn när den antingen slirar eller wheelar men har inte haft upp den i mer än 175ºC hittills....
uploadfromtaptalk1369949537869.jpg
uploadfromtaptalk1369949523740.jpg

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by S 500 R » 30 May 2013, 23:46

Det var som f*n, stor investering! :thumbsup:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 31 May 2013, 06:19

Kan ju dra upp lite bilder på det absolut första jag gjorde när jag fick hem den också. Cylinderns fotpackning läckte och när jag efter mycket om och men fick loss cylindern visade det sig att MMR stackat två 0,25mm aluminiumpackningar på varandra. Ville testa att tillverka en egen av 0,50mm kopparplåt.
Sagt och gjort. Hade dock ingen aning om hur svårt det skulle visa sig vara att få tag på den plåten.....
Fick till slut tag på en grossist som var vänlig nog att kontakta en av hans kunder som köpte just den plåten.
Fick åka ända till Habo för att hämta en liten bit.
Väl hemma nibblade jag ut efter att ha mallat av originalpackningen och slipade det sista med Dremeln.
Eftersom MMR troligtvis använder samma packning även till ProMX50 Super så stämmer det inte helt 100 som ni ser på kanalerna. Hade redan gjort packningen klar när jag såg det och orkade inte göra om den.
Glödgade den och klämde dit den med högtemp packningssilicon.
uploadfromtaptalk1369973694989.jpg
uploadfromtaptalk1369973668656.jpg
uploadfromtaptalk1369973637592.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 31 May 2013, 06:22

S 500 R wrote:Det var som f*n, stor investering! :thumbsup:
Hahaha!
Ja det är ju en viss skillnad.....inte riktigt likt mig....
:sunglasses:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Rallyfinnen » 31 May 2013, 08:21

Det var som fan, då har du skaffat dig en övermotoriserad best också! :thumbsup:

Du får väl sluta fega och nåla in en aning till så den går rent, då blir den ännu rappare på gasen också! ;)

Har du någon 4wd-bil kvar? Den motorn skulle nog sitta fint i en sådan!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 31 May 2013, 09:06

Rallyfinnen wrote:Det var som fan, då har du skaffat dig en övermotoriserad best också! :thumbsup:

Du får väl sluta fega och nåla in en aning till så den går rent, då blir den ännu rappare på gasen också! ;)

Har du någon 4wd-bil kvar? Den motorn skulle nog sitta fint i en sådan!
Hehe!
Nja nålningen kan nog få vänta lite till...den är ju knappt inkörd ;)
Funderade faktiskt på att offra Nutechen enbart för att filma i slowmotion när hela bilen flyger i bitar, men den får nog sitta i Bajan ett tag till....
:lol2:

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by S 500 R » 31 May 2013, 09:24

Dave wrote:
S 500 R wrote:Det var som f*n, stor investering! :thumbsup:
Hahaha!
Ja det är ju en viss skillnad.....inte riktigt likt mig....
:sunglasses:
Det är ju gött nu när man är billös... då finns det ju en bil att låna om man skulle komma till Sandhem :sunglasses:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests