FG snikräser
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
FG snikräser
Denna landade i garaget idag, så det får bli en ny tråd på en bekant bil.
Kanske är en överraskning för Malte också, för jag snodde med den från Bjuggen i morse när jag var där och hämtade en kaross till Stefan
Den är i behov av mycket kärlek.. får ta det när jag har lite tid över, närmaste dagarna får jag koncentrera mig på att titta över rs5:an lite inför rejset i Lidköping.
Har lite funderingar, tanken är att den ska vara billig, lätt, och ska förhoppningsvis få en pigg motor..
Kanske är en överraskning för Malte också, för jag snodde med den från Bjuggen i morse när jag var där och hämtade en kaross till Stefan
Den är i behov av mycket kärlek.. får ta det när jag har lite tid över, närmaste dagarna får jag koncentrera mig på att titta över rs5:an lite inför rejset i Lidköping.
Har lite funderingar, tanken är att den ska vara billig, lätt, och ska förhoppningsvis få en pigg motor..
Re: FG snikräser
Fin bil du har skaffat dig! Ser fram emot att den rullar igen!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG snikräser
Precis som brudarna sa förr i tiden om Bjuggen!Rallyfinnen wrote:En riktig vandringspokal
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: FG snikräser
Är det den som var corvette-johans gamla? isf kan ni ju snacka minnen i Lidköping
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG snikräser
Borde kanske ta med den så blir det nostalgiträff
Ja, det får man nog säga.. har haft betydligt bättre flyt med banåkandet än offroad, så det har blivit så.
Mer körtid för pengarna, och så slipper man att det blir alltför skitigt.
J.A racing wrote:Haha...
Blir det bara onroad nuförtiden?
Ja, det får man nog säga.. har haft betydligt bättre flyt med banåkandet än offroad, så det har blivit så.
Mer körtid för pengarna, och så slipper man att det blir alltför skitigt.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: FG snikräser
Ok samma här, så man kanske kränger iväg buggyn också skickade fluxen till Boden.
Kanske skulle kränga allt och testa en RS5'a.
Kanske skulle kränga allt och testa en RS5'a.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG snikräser
Inte helt fel tror jag, tycker jag börjar komma bra överens med den bilen nu. Lite krångligare att skruva på än andra bilar skulle jag tro, men i övrigt en robust konstruktion.
Beställde alla lager till denna från kullagergrossisten idag, lär nog få byta alla lager, så det var lika bra att ta hem direkt.
Tittade lite snabbt på den idag, ser ut som plasten vid inre lagret för mellanaxeln är dålig. Får väl se vad mer man hittar när man börjar plocka isär, lär väl få byta en hel del plast gissar jag..
Beställde alla lager till denna från kullagergrossisten idag, lär nog få byta alla lager, så det var lika bra att ta hem direkt.
Tittade lite snabbt på den idag, ser ut som plasten vid inre lagret för mellanaxeln är dålig. Får väl se vad mer man hittar när man börjar plocka isär, lär väl få byta en hel del plast gissar jag..
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG snikräser
Har redan fått hem lagren till denna, KLG är helt enkelt oslagbara när det gäller snabbhet och pris!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG snikräser
Idag har jag börjat pyssla lite med denna. Har slitit isär allt och börjat gå igenom den. Har kollat bottenplattan, och den var rak o bra. Bytte alla lager, har rensat en del rost o skit. Två av dämparna läckte ordentligt, och ena gummiblåsan var trasig. Kolvstängerna var rostiga på dom två som läckte. Försökte slipa kolvstängerna, men det var ganska djup rost.. Har inte kollat vad delarna kostar, om det ens är värt att renovera dom. Jag har två snikdämpare som jag funderar på att sätta i fram till att börja med.
Trixat lite med bakvagnen och försökt komma på något för att minska vridningen/böjningen i dom bakre bärarmarna. Jag testade göra så här:
Borrade in en lång M8 igenom armen, får se hur mycket det hjälper. Funkar det så får jag väl försöka få tag på en hö/vä-gängad så det är lättare att justera in. Går att finjustera toe lite på dom främre också, så helt låst är man inte.
Har borrat in lite stålhylsor som lagring på pinnarna i bakvagnen också, för att förhoppningsvis få lite mindre friktion, och bättre hållbarhet.
Har konstaterat att bilen är 38 bred, så BMW-karossen passar inte så värst bra.. Vad ändrar dom mellan 38 och 40 egentligen? Känns som det borde vara andra länkarmar och drivaxlar? I värsta fall får jag köra med Peugeot-karossen jag hade på rs5:an förra året, den är ca 38cm bred.
Jag försökte pussla ihop drivlinan, men det stämmer inte alls.. Tror 'kopplingshållaren' (yttre plastbiten i drivlinan) är till en buggy, hålen stämmer bara om man ställer upp motorn.. Dessutom verkar inte drevpassningen mellan diff och mellanaxel stämma heller, kan det också vara annorlunda på en buggy?
Blir väl att beställa lite plastdelar till drivlinan om jag inte råkar hitta kina-alu svinbilligt någonstans. Tips?
Trixat lite med bakvagnen och försökt komma på något för att minska vridningen/böjningen i dom bakre bärarmarna. Jag testade göra så här:
Borrade in en lång M8 igenom armen, får se hur mycket det hjälper. Funkar det så får jag väl försöka få tag på en hö/vä-gängad så det är lättare att justera in. Går att finjustera toe lite på dom främre också, så helt låst är man inte.
Har borrat in lite stålhylsor som lagring på pinnarna i bakvagnen också, för att förhoppningsvis få lite mindre friktion, och bättre hållbarhet.
Har konstaterat att bilen är 38 bred, så BMW-karossen passar inte så värst bra.. Vad ändrar dom mellan 38 och 40 egentligen? Känns som det borde vara andra länkarmar och drivaxlar? I värsta fall får jag köra med Peugeot-karossen jag hade på rs5:an förra året, den är ca 38cm bred.
Jag försökte pussla ihop drivlinan, men det stämmer inte alls.. Tror 'kopplingshållaren' (yttre plastbiten i drivlinan) är till en buggy, hålen stämmer bara om man ställer upp motorn.. Dessutom verkar inte drevpassningen mellan diff och mellanaxel stämma heller, kan det också vara annorlunda på en buggy?
Blir väl att beställa lite plastdelar till drivlinan om jag inte råkar hitta kina-alu svinbilligt någonstans. Tips?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG snikräser
Blev en beställning på diverse delar till Hobbygården, då brde jag ha allt för att få ihop den, förutom möjligtvis servon.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG snikräser
Efter att ha kollat på Maltes FG vid banan igår, så kunde jag konstatera att FG har sina egna kopplingskåpor för att man ska få rätt vinkel på motorn. Lite konstigt att man inte kan använda original Zenoah-kåpa kan man tycka..
Får testa lägga en köpes-annons och se om någon råkar ha en sådan liggande.
Får testa lägga en köpes-annons och se om någon råkar ha en sådan liggande.
Re: FG snikräser
Jag har servon, snabba och starka.Rallyfinnen wrote:Blev en beställning på diverse delar till Hobbygården, då brde jag ha allt för att få ihop den, förutom möjligtvis servon.
HARM is the shit
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG snikräser
Fick leverans av lite delar till denna av Roger i Växjö.
Sedan när jag kom hem blev det direkt en tur på hojen till Micke, och hämtade kopplingskåpan han sponsrade med!
Kanske kan få den körbar till helgen..
Sedan när jag kom hem blev det direkt en tur på hojen till Micke, och hämtade kopplingskåpan han sponsrade med!
Kanske kan få den körbar till helgen..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests