Svar från Tullverket!

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Svar från Tullverket!

Post by S 500 R » 11 Apr 2011, 08:49

Hej! När du köper varor från ett land utanför EU måste du normalt betala tull och moms när varorna kommer hit. Detta gäller oavsett om du köper från ett företag, en privatperson, eller via till exempel eBay. Tullsatsen varierar för olika varor. Tullen beräknas på tullvärdet som är din totala kostnad för varan inklusive frakt och försäkring. Momsen är 25% på de flesta varor och beräknas på summan av tullvärdet och framräknat tullbelopp. Om värdet i en försändelse inte överstiger 1500 kronor och inte innehåller alkoholhaltiga drycker, parfym eller tobaksvaror, behöver du inte betala någon tull. Däremot måste du alltid betala moms när du handlar på postorder eftersom postorderförsäljning inte omfattas av skattefrihet. Som postorder räknas all försäljning utan besökskontakt mellan säljare och köpare. Att handla på Internet jämställs med postorder och därför måste du betala moms på det du köper där. När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början. Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen. Vänliga hälsningar Susanna SjöholmTullinformatör***********************www.tullverket.seTullSvar, tfn 0771-520520
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Svar från Tullverket!

Post by Lusse » 11 Apr 2011, 19:19

På deras hemsida står att du behöver inte betala moms på beställda varor under 300kr.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Svar från Tullverket!

Post by S 500 R » 11 Apr 2011, 21:33

Detta har jag som sagt fått direkt från Tullverket!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
MrKnopfler
Posts: 7997
Joined: 30 Oct 2009, 22:18
Phone Number: 0705919847
Location: Erikslund/Ånge
Contact:

Re: Svar från Tullverket!

Post by MrKnopfler » 11 Apr 2011, 21:35

Undrar varför man måste betala tull på frakten? :hmm:
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Svar från Tullverket!

Post by J.A racing » 12 Apr 2011, 06:34

Det är så att man ska betala svenskmoms på varor och tjänster som man köper utanför EU och i de flesta fall även Tullavgifter.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
tomso
Posts: 90
Joined: 18 Jan 2010, 21:14
Location: Norge

Re: Svar från Tullverket!

Post by tomso » 22 May 2011, 12:38

Lusse wrote:På deras hemsida står att du behöver inte betala moms på beställda varor under 300kr.
I Norge behøver vi inte betale moms på varor under 200 kr.. så det kan nok stemme at ni har et lignende system hos dere i Sverige..
HPI Baja 5B SS - Oneill Brothers Racing 30.5 Pro Mod - VRC Pro Pipe - Futuba PK4TS\ESP 30.5 - VRC BB pipe
HPI Baja 5T- MMR Super MX Pro 50

User avatar
gcbossen
Posts: 444
Joined: 07 Nov 2010, 19:17
Phone Number: 0709998877
Location: Simrishamn

Re: Svar från Tullverket!

Post by gcbossen » 23 May 2011, 16:37

Frågan är vad som menas med periodiska publikationer:

"Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms."

Jag har mailat för klargörande!

Jag har klarat mig länge nu med under 50 dollar. Idag fick jag dock hem två paket under 50 med avgifter på båda. SURT!
Men faktum är ju att 50 dollar är mer än 300skr....

Tullens svar:

"Hej!Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2011-7217. Nej, andra varor ska du betala moms för även om värdet är under 300 kronor."

Det finns alltså ingen regel som gör att man ibland slipper moms/tull.
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Svar från Tullverket!

Post by Malte » 21 Feb 2012, 20:53

Nytt bottenrekord för mig häromdan. 40dollar totalt ifrån mushroom, kostade över 150kr att hämta ut. iofs var värdet i kartongen mångdubbelt, men det hör ju inte till saken här.

User avatar
Wiri
Posts: 32
Joined: 05 Apr 2012, 15:51

Re: Svar från Tullverket!

Post by Wiri » 13 Apr 2012, 10:55

beställer ganska ofta från staterna, sist var från en frima jag aldrig köpt ifrån innan så la en liten täst order på ca 130$ då det var fri frakt över 100$ men ändå under 1400:- som jag kunde läsa mig till på tullvärket var gränsen för att slippa tull,
gick på 890:-skr från kortet,
men sen vart det en avgift på 302:- å 100:- av dom var postens avgif ;) vad tar posten ut en avgift för när man redan betalt frakt?????

men det bästa är att kontakta firman man köper ifrån och be som skriva ett lågt värde å sen be dom att skicka fakturan via vanligt kuvär separat, iaf om man ska gå ihop å köpa för lite större summor,
då kommer paketet bara hem, ingen moms, ingen tull, ingen post avg, eller väldigt låg moms iaf :)

men som sagt det som stör mig mäst är postens avg på 100:- som i det här fallet var mer än frakten fån usa.

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Svar från Tullverket!

Post by Robban » 13 Apr 2012, 11:56

Företag i USA skriver inte gärna ner värdet längre. Men det finns genvägar för att slippe tull och moms.. Internet är bra skit! :D

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Svar från Tullverket!

Post by Ntch in da dirt » 13 Apr 2012, 11:58

Postens avg är väl det från att de har skickat från tullen till utlämnings stället. Många av mina utomlandsköp har inte blivit mer lönande än att man kunde ha köpt i Sverige . Vill jag ändå köpa utomlands så blir det oftast från Tyskland numera.
Att få köpa genom faktura utomlands är det lätt att få? oftast brukar det ju eterfrågas wat nr mm vid fakturaköp !
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Svar från Tullverket!

Post by huSSe » 13 Apr 2012, 12:08

Robban wrote:Företag i USA skriver inte gärna ner värdet längre. Men det finns genvägar för att slippe tull och moms.. Internet är bra skit! :D
GILLA! :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Weber
Posts: 349
Joined: 07 Nov 2011, 18:00

Re: Svar från Tullverket!

Post by Weber » 13 Apr 2012, 12:15

Robban wrote:Företag i USA skriver inte gärna ner värdet längre. Men det finns genvägar för att slippe tull och moms.. Internet är bra skit! :D

Lys upp vår väg, vi som famlar i mörkret...

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Svar från Tullverket!

Post by Ntch in da dirt » 13 Apr 2012, 12:19

Kan man tjuvknepen så har man ju gjort en bra vinstlott. Dock så kan tullen va riktigt nitiska de med om det saknas prisdokument . Jag vart bla annat tillrättavisad av Malmös tull att jag skulle skicka in en kopia på orderbekräftelse eller en print screen på det jag hade beställt .Anledningen var att det inte gick att se paketets värde.Innan de fick det så skulle de inte lämna ut något paket.
Jag har även fått tulla på en privat affär genom tradera där svensken var bosatti Usa . Jag åkte på tull 300 :- för en panasonic HD videokamera som var i nyskick så den visste de nog tullen värdet på utan att se papper.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Svar från Tullverket!

Post by Mats B » 13 Apr 2012, 12:43

Weber wrote:
Robban wrote:Företag i USA skriver inte gärna ner värdet längre. Men det finns genvägar för att slippe tull och moms.. Internet är bra skit! :D

Lys upp vår väg, vi som famlar i mörkret...
Exakt.....En Liten guide är på plats.... :wip:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests