Krångla inte till det!BajaGute wrote:"saxat på engelska"
The internal aerodynamics involved in porting is counter-intuitive and complex. Successfully optimizing ports requires an air flow bench, a thorough knowledge of the principles involved, and engine simulation software.
Although a large portion of porting knowledge has been accumulated by individuals using "cut and try" methods over time, the tools and knowledge now exist to develop a porting design with a measure of certainty. Porting by inexperienced individuals without a full understanding of the fluid dynamics of the process still continues but the results are spotty and the process is expensive and time consuming with many more failures than successes.
Snackade även med brorsan som jobbar med både båtmotorer av mindre modell (utombordare) och större typ lastbilsmotorer, och han sa att putsa blankt i portar var av liten betydelse, det som var viktigare var att få det jämna flödet, alltså med det menat att det inte ska finnas "fel" radier inuti portarna får att få en perfekt balans.
Med detta tror jag att jag hoppar över portning, det får ni pyssla med som orkar och kanske har haft tur eller rätt utrustning för att mäta flödet med!
Det är lätt bevisat att man med lite enkla metoder kan höja effekten märkbart! Fråga David, han har ju gått 'portningskurs, fas 1' hos mig och sett resultaten i bänk
Bredda och kanske höj utblåset lite (beroende på pipa) och gör lite ögonbryn och kanske karva lite i sidorna på kolven, justera squish, och du har garanterat 10% mer effekt!