Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Specifika frågor om Maverick/Redcat
Post Reply
iNK
Posts: 2
Joined: 17 Mar 2013, 18:04

Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Post by iNK » 09 Jun 2013, 16:12

Hej hej.

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp..

Har en HSP warrior som går under väldigt många namn som ni kanske vet ;-) så hoppas jag postar rätt nu annars ber jag om ursäkt.

Problemet är att den startar som vanligt men sedan så dör den efter ca 5sek och är omöjlig att få igång igen..

Har kollat så soppan kommer fram, att den får luft och stiftet "gnistrar" dock ganska lite men vet inte hur mkt det ska gnistra..
Även kollat så "dödarknappen" är som den ska och det tycker jag, den känns som den ska när man trycker på den så tror inte att den ligger i hela tiden för då ska den väl inte starta alls (?).

Någon har något tips?

När jag körde in den med lite fetare blandning 4-5% så gick den klockrent men när jag börjat köra på OKQ8's färdigblandade 2% soppa så har problemet uppståt vill jag minnas.. Kan det verkligen vara soppan? den ska juh köras med 2% (?)

p.s det är 30cc motorn

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Post by Dave » 09 Jun 2013, 17:22

Hej och välkommen rätt!
:thumbsup:

Rekommendationen på soppan är uteslutande att låta bli all färdigblandad akrylatsoppa.
Oljan i dem är inte anpassad för dessa motorer, och varvtalen de jobbar på.
Dessutom ska det vara 4% olja till motorerna!

Hade en motor som betedde sig som din, men den gick bara nån sekund innan den dog.
Det berodde på att jag voltat med Bajan och det hade knölat hela utblåset på pipan helt fullt med skit.....den var tät!
Förutsätter att detta inte är fallet här.....

Att du får igång den 5s för att den sen ska dö antar jag har att göra med att du ha chokat den.
Då får den mer soppa och är lättare att starta.
När den soppan tagit slut och förgasaren inte ger tillräckligt för att motorn ska kunna gå vidare dör den.

Börja med att kontrollera dina förgasarjusteringar.
L-nålen ska ut 1h 15min (1,25varv) och H-nålen 1h 30min(1,5varv) i grundinställning.
Tomgångsskruven ska skruvas in så man ser att "fjärilen" på spjällaxeln öppnar spjället lite från helt stängt läge.

Funkar inte detta kan det vara läge på att börja leta läckage på bränsleslangar och förgasarpackningar......

iNK
Posts: 2
Joined: 17 Mar 2013, 18:04

Re: Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Post by iNK » 09 Jun 2013, 17:39

Tackar!
Pipan är hel så det ska inte vara något problem.
Choken har jag aldrig rört, den står som den alltid har gjort (vågrätt).

Ska pröva att byta till soppa jag blandar själv då det har fungerat.

User avatar
TLB
Posts: 173
Joined: 05 Nov 2015, 20:47
Contact:

Re: Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Post by TLB » 14 Nov 2015, 19:11

Jag hade samma problem på min så jag tog bort spjället innanför bränslelocket bakom den där gummipackningen och sedan dess har aldrig haft ett ända problem med motorn! testa det! :) :hmm:
Men kan också vara som Dave säger att bränslet gör strulet! de är skit att köra med färdigblandade dunkar bättre att köra med 95:a bensin och 4% 2T castrol olja och om man har så testa droppa i 0.4% ren metanol med de ger en liten bra kick :thumbsup:

Image bakom den gummipackningen finns ett spjäll som kan bli igentätat med soppa och små smuts particklar! :) även orginal "bränslefiltrer" som finns i tanken tog jag bort :) Testa dem 2 sakerna :thumbsup: :rock2:

Image
denna kör jag en Redcat Rampage MT :rock:
[youtube][/youtube] Den går som ett skott efter dem sakerna som står över! :thumbsup: :rock2:
// The Beast :clap:
make way for the beast!
☆Mugen MBX8☆
Gasar tills det Rasar!
Min youtubekanal

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Post by Mats B » 14 Nov 2015, 19:19

Du är verkligen inte rädd om motorn när du tar bort filter & annat.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Post by Lusse » 14 Nov 2015, 20:55

Mats B wrote:Du är verkligen inte rädd om motorn när du tar bort filter & annat.
Jag håller med dig Mats. En sådan motor lever inte länge. Tank filtret är viktigt. dragstarts skydd (outwer) och på luft filtret är också viktigt. Speciellt i dammiga miljöer.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Post by Burnout » 15 Nov 2015, 16:36

Jag håller med mats och lusse.

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Hjälp! Bilen dör efter ca5sek

Post by Burnout » 15 Nov 2015, 16:42

Metanol kan vara skadat alla packningar i motor.
Jag har alltid kör blå aspen 4,5% olja castrol.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests