Redcat Rampage eller Baja 5SS

Specifika frågor om Maverick/Redcat
Post Reply
quart
Posts: 100
Joined: 29 Jul 2012, 20:54
Location: Hindås
Contact:

Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by quart » 29 Jul 2012, 21:04

Hej
Är rookie med detta med 1/5 bilar.
SÅ jag ber om ursäkt för alla dumma frågor och funderingar
Har haft en del el bilar men på senare år lagt tid och pengar på RC Helikopter.
Men suget efter en bil är stort, provkörde bensinare för ett tag sen och det var grymt kul.
Sedan är ju skalan 1/5 grymt fräck.
Tycker dock att det vore kul att bygga ihop en själv och då lutar det åt en Baja 5SS.
Men efter flera år med 4x4 skala 1/1, tex valpar, terrängbil 11 och willys jeepar så ligger 4x4 mig varmt om hjärat.
Om jag förstår rätt så finns bara Rampage som RTR ?!

Sedan undrar jag hur det är med reservdelar samt upgrades m.m till Redcat, till HPI verkar det finnas hur mycket som helst.
För en liten ide jag har är att på sikt, kanske till vintern konvertera min bil till EL. Och det verkar redan finnas en del kit
till Bajan, hur är det med Rampagen ?
Kika gärna på min vädersida där även huset loggas med el förbrukning m.m
Http://www.sundshult.se

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by Itasha » 30 Jul 2012, 20:02

Är lite trött just nu så orkar inte skriva så mycket ikväll men ska försöka besvara lite frågor.

Med Redcat Rampage, menar du då MT? D.v.s. monstertrucken. Finns ju många olika Rampage-modeller från företaget Redcat. Den enda jag känner till som finns i Europa är dock MTn, som då heter Maverick Blackout MT.

Den finns bara som RTR, men om du tänkt göra lite uppgraderingar och sånt så blir det ju en del grejande ändå tillsammmans med översynen man bör göra när man får en RTR bil. Inte riktigt samma sak som att sätta ihop en bil från scratch, men tillräckligt för de flesta tror jag. :thumbsup:

Delar finns det gott om, både här i Europa och i USA. Telecenter, Largescaleracing och RCkungen är svenska företag som tar in reservdelar till bilen men annars finns det gott om UK-företag som också har det. För Maverick då, och Redcat i USA är exakt samma delar och kan ha hop-ups och sånt som inte finns att få tag på här i Europa. Billiga är reservdelarna med, i alla fall från USA. Det enda som är lite synd är att det oftast inte finns grejer i lager här i Sverige. Sen finns det adaptrar för att kunna köpa HPI däck och så med.

HPI Baja får de som äger en tala för, men kan tänka mig att svenska återförsäljare håller lite mer reservdelar i lager för dem. Bra bilar helt klart men precis som du så har jag varit lite irriterad att de bara kör 2WD.

Ett annat alternativ om man vill ha en SC-truck och 4WD är ju Losi, men då handlar det om dubbla priset.

Du frågade om sändare i en Maverick projekt-tråd med, och där kan jag rekommendera en Sanwa MT-4 eller Futaba 4PL då de är mellanklassändare med 4 kanaler, vilket är bra eftersom Mavericken har dubbla styrservon så då kan man köra dem på varsin kanal och på så sätt ställa in EPA separat. Om du inte ska ha en killswitch så räcker 3 kanaler dock för samma ändamål.

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by huSSe » 30 Jul 2012, 20:11

vill bara tillägga att MCD har en sc truck oxå.
monster oxå för den delan som är 4X4 ... :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by Itasha » 30 Jul 2012, 20:24

huSSe wrote:vill bara tillägga att MCD har en sc truck oxå.
monster oxå för den delan som är 4X4 ... :thumbsup:
Precis. :thumbsup: Lätt att de glöms bort bara för att de inte är så supervanliga här på forat. De levereras ju ofta utan motor med, så då är de inte helt RTR utan man får pilla en del själv först.

Kan också tillägga att det inte är helt ovanligt att göra om sin Rampage MT till en SC-truck. Jag har två stycken och skall göra om den ena till en truck eller buggy. Det i sig är ju också ett litet projekt om man inte vill ha allt färdigt.
Last edited by Itasha on 30 Jul 2012, 20:28, edited 1 time in total.

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by huSSe » 30 Jul 2012, 20:27

ja det är ett chassi o kaross.
resten får man uppdatera efter eget huvud.
servon, radio,motor och pipa...
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by huSSe » 30 Jul 2012, 20:28

spana in mr knoffler mcd sc truck.
viewtopic.php?f=15&t=5414 :sunglasses:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by Bjuggen » 30 Jul 2012, 21:47

Väkommen hit :thumbsup:
Beror lite på vad du vill göra. I grusgropen och till allmän bash är Baja 5B/T/SC svårslagen. Finns en gigantisk eftermarknad och kan i princip bli så dyr som man vill. I grusgrop har det visat sig att tex en Losi inte är så överlägsen. Det visar sig däremot på bana. På lite halkigare underlag så har de lite tyngre 4wd bilarna tex. MCD, Losi mm. en klar fördel. Min personliga åsikt är lite kluven till monsterbilarna. Grusgrop.....Kanske.. Bana.....Knappast.. Vart ska man köra med dem???
Som sagt min personliga åsikt. Hoppas ingen tar illa upp :doh:
Billös expertkommentator..

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by Itasha » 31 Jul 2012, 19:10

En monstertruck skulle jag säga är pure bash i ordets riktiga bemärkelse, d.v.s. bara fräsa runt och skita ner bilen så mycket som möjligt. Stora däck och drevning för att ge kraft till dem gör ju att man kan fräsa över hinder, stenar, grushögar, ojämn mark, stubbar, rötter etc. Det är ju ingen racebil om det nu är någon som tror det, inte meningen att man ska tävla med runt en konad bana eller dylikt.

Förutom däck, kaross, drevning och lite sånt så skiljer sig inte monstertruckarna i övrigt från de andra bilarna inom samma märke, därför man kan göra om en Redcat MT till en buggy och säkerligen samma sak med MCD, FG etc.

quart
Posts: 100
Joined: 29 Jul 2012, 20:54
Location: Hindås
Contact:

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by quart » 31 Jul 2012, 20:08

Tack för alla svar.
När jag funderar på var och när jag skall köra så har jag nog kommit fram till följande.
Mestadels på gräsmattan hemma c:a 5000kvm så det skall nog räcka, får köra på åkrarna i värsta fall om jag tröttnar eller behöver mer plats.
Har också tillgång till grävmaskin, traktor m.m och en stor tomt som jag skulle kunna göra nån enkel "slinga på" så det kanske det blir på sikt om man orkar och kanske hittar nån mer som har lust att engagera sig.
Sedan blir det nog körning i olika grustag som jag har inom 10 minuters resväg.
På sjön när den fryser och man plogar upp nån bana.
Har idag inga planer på att åka till nån bana att köra men det kanske ändrar sig.

Så det är inte lätt att veta vilken typ av bil som blir bäst.
Om man nu ser till ovanstående "körstil" vilken bil rekommenderas ?

Har fått tips om en Maverick Black Out MT som är till salu. Saknas dock kaross men den skall väl inte kosta multum.d
Är det något speciellt man skall tänka på eller var extra vaksam på när man kolla begagnad Maverick.
Om jag satsar på en Baja blir det en SS version så jag har lite att skruva med
Kika gärna på min vädersida där även huset loggas med el förbrukning m.m
Http://www.sundshult.se

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by Lusse » 31 Jul 2012, 20:39

Du kan gå in här och kolla på Hurrax också, http://rc-car-online.de/shop/en/357-hurrax.html det kan vara en bra bil för dig.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by Malte » 31 Jul 2012, 20:41

Jag håller nog med Bjuggen på alla punkter, även om det bär emot.. :thumbsup:
Ser man till "trenderna" på detta forum vilka bilar som säljs iväg fortast och även ser till antal bilar av respektive modell, så är det nog monstertruckarna som byter ägare oftare än vad Bajorna gör, så för mig är valet lika enkelt som när jag köpte min första LS-bil, HPI Baja helt klart.
Även tillgången på både nya och begagnade delar är helt överlägsen dels via forumet, dels via våra sponsorer.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Redcat Rampage eller Baja 5SS

Post by Dave » 31 Jul 2012, 21:06

Hej och välkommen hit !
:thumbsup:
Instämmer med Bjuggen och Malte här.....

Har själv testat många olika fabrikat och varianter på LS bilar, och kan bara säga att om man inte har ett väldigt underhållande område med rätt terräng för en monstertruck, kommer man att tröttna ganska fort.
Att dra runt den på en vanlig gräsmatta resulterar nog snarare i att man vill stampa sönder den efter 194:e greppvältningen....

Om jag skulle välja bil mellan de två du funderar på är valet väldigt enkelt.
Det blir en HPI Baja 5SC SS eller en 5B SS.

Enbart min egna åsikt !
:rock2:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests