Vertigo Monter Locker

Specifika frågor om Losi
Post Reply
User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Vertigo Monter Locker

Post by J.A racing » 10 Aug 2012, 17:57

Någon som kör/kört med denna http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.9303/.f hur blir bilen då med helt låst mellandiff? Blir den riktigt understyrd eller funkar det bra, eller ska man bara skicka i tjockare olja. :hmm:

Känns som man förlorar mycket på hjulspinn fram nu med värre maskin i bilen.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor
 

John
Posts: 861
Joined: 31 Oct 2009, 18:53

Re: Vertigo Monter Locker

Post by John » 10 Aug 2012, 18:09

Tror en sån gör att bilen drar bättre på löst underlag. Du får nog bättre varvtider generellt. Marc som vann LS-Offroad-tävlingen i England hade en stum mittdiff i sin MCD.

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Vertigo Monter Locker

Post by Robban » 10 Aug 2012, 18:30

Varför skulle den bli understyrd av en låst mittdiff? OM du låser framdiffen så är jag med på att den blir understyrd.

Det som händer är juh att du fördelar drivningen med 50/50 fram och bak. Du får helt enkelt ALLTID samma drivning mellan fram och bakaxel.

Kör en hårt ställd bakdiff och original fram samt lås mittdiff så blir den en rolig kärra! ;)

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Vertigo Monter Locker

Post by Itasha » 10 Aug 2012, 18:50

Har också funderat på det här med låst diff. Borde det inte i de flesta applikationer inom offroad vara en fördel med åtminstone en låst bakdiff? Vad är de främsta nackdelarna med låsta diffar? Att det blir sämre styrning? Större däckslitage? En del säger att det lätt blir understyrning i skarpa svängar, men det känns ju som att på löst underlag som grus och sand så borde inte det vara ett problem.

Läste det här när jag kikade runt lite förut:
If you are a racer (you won't race with a MT) you get yourself a standard/fully working diff.
If you are a serious racer you will get yourself three fully working diffs (front/middle/rear) and a extra brake system for the front wheels....
If you are a funracer drive in the mud and want to go anywhere with the car you get yourself a locked diff at one axles preferable at the rear.
If you are a crawler/trialer/hill climber you get yourself three locked diffs.
Tycker ni det stämmer eller?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Vertigo Monter Locker

Post by J.A racing » 10 Aug 2012, 19:03

Jo den blir mer understyrd även med låst mittdiff och som du säger även med axeldiff, helt låst fram är faktiskt inte lika illa som helt låst bak. Denna monster locker passar även fram också om man skulle vilja. En 4x4 med 3 diffar blir mer följsam och kontrollerbar men man tappar lite av fördelarna som en 50/50 ger när det gäller drivförmågan rakt fram och i långa snabba kurvor. På en knixig bana med många tvära kurvor är en bil med 3 diffar att föredra eller en jäkligt brutal körstil och styra med gasen. :rock2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Vertigo Monter Locker

Post by Robban » 10 Aug 2012, 19:09

Du visste juh? Varför fråga du då? :hmm: Mupp.... :lol2: :cheesy:

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Vertigo Monter Locker

Post by Itasha » 10 Aug 2012, 19:16

Borde det inte bli svårt att styra med låst framdiff? :hmm:

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Vertigo Monter Locker

Post by J.A racing » 10 Aug 2012, 19:20

Jag vet inte hur en Losi beter sig :toung: Tänkte om någon testat den bara egentligen. Vid bashing på tex en plan är nog en mittlocker bra, för nu sätter sig bilen och drar iväg sen lyfter ett framhjul och kraften spinner liksom bort. :doh: Det är i och för sig bara vid start från låg fart och i högre farter så märks det inte så mycket mer än att framhjulen "ballongar".
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Vertigo Monter Locker

Post by J.A racing » 10 Aug 2012, 19:25

Itasha wrote:Borde det inte bli svårt att styra med låst framdiff? :hmm:
Det var vanligt förr att man hade låst diff fram även i 1:10 nitrotouring, innerhjulet är knappt i marken i kurvorna så det är inget stort problem. Men visst lite sämre blir det ju i låg fart jämfört mot en öppen.

En annan grej med låst mittdiff är att på dom bilar med justerbar bromsverkan mellan fram och bak försvinner vid en 50/50 drivning.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests