Framtiden för GT klassen

Frågor om regler för Large Scale Onroad-tävlingar
Söjje
Posts: 120
Joined: 23 Nov 2009, 19:22
Phone Number: 0709998877
Location: Götene

Framtiden för GT klassen

Post by Söjje » 22 Sep 2012, 20:07

Tänkte kolla hur ni andra funderar om hur GT klassen utvecklas.
Allt utvecklas i takt med erfarenhet o jakten på att minska varvtiderna blir allt mer frenetisk :)
När klassen kom för några år sedan var det ett alternativ till truckarna o instegs klass.
Nu är det en salig blandning med gammla Touring rävar o blåbär(som jag :D, ska börja nästa år)
Det är fortfarande en relativt billig klass o man "måste" inte köpa alla optiondelar, men det verkar som dom flesta byter det mesta som man får byta o det gör ju att kostnaderna kryper iväg. Option listan verkar bli längre för vart år o diskussionerna går heta ibland för att få med just "rätt" delar till kommande år.
Själv gillar jag att köpa det mesta som finns (o lite till)tex så har jag har monterat "Alloy riser plates y04478" på bakvagnen, som underlättar isärtagandet av bakvagnen oerhört mycket, men det måste jag plocka bort när jag tävlar, dom kostar ca 200 o gör bilen bättre till en mindre kostnad, men det finns inte med på listan så därför måste jag "försämra" bilen (hoppas det kommer med nästa år)
Men många drar sig för att börja tävla just pga att det blir dyrare med alla olika delar som man "måste" ha.
Ska man dra i handbromsen o strypa option valen, begränsa däcken, hårdare besiktningar eller ska man låta utvecklingen ha sin gång? Med risk för att klassen dör ut för att den bli för lik Touring, eller är det Touring klassen som råkar illa ut för att skillnaderna mellan just GT o Touring blir mindre. I Lidköpings tävlingen skiljde det bara ett par tiondelar mellan snabbaste Touring bilen o snabbaste GT bilen.
Hur ser ni på det här med däcken till nästa år? Ska det vara fritt? Begränsat?
Hur mycket dyrare kan det tänkas bli om det blir fritt att välja hårdheter på däcken?
Vad säger ni gammla tävlingsrävar o nya?
Åt vilket håll ska GT gå?
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro

Sponsor

Sponsor
 

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Peter7 » 22 Sep 2012, 20:26

Jag tycker gt klassen sakta verkar gå på fel håll, en fullt utrustad GT (utan servo och radio) kostar idag ca 12 000:-. Visst det är inget krav att lägga 12' men blir lätt att man gör det:)
Se på danmark där det gått rent åt skogen med gt..
Optionlistan till GT är lång och tycker klart att den borde revideras, sedan vad man ska ta bort är väldigt svårt, däremot måste man vara extremt försiktig med vad som läggs till..

Däcken kommer att bli fria pga att det går ändå inte att kontrollera dom som det ser ut idag, detta tycker jag är beklagligt, som det varit så har ju alla kört med c däck vilket gjort det väldigt enkelt som nybörjare..
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Rayo » 23 Sep 2012, 01:02

Att optionslistan ser ut som den gör beror inte på att vi velat göra bilarna snabbare.
Alla options som var godkända på trucken blev godkända till GT:n.

När GT-klassen skapades fanns inte sportline 08 och bilen som kördes då var betydligt långsammare pga att den saknade kränghämmare.
Vi måste anpassa oss beroende på hur FG:s sortiment ser ut.

Den första GT-bilen kostade 10500:- och då ingick styrspindlar i alu och competition frambromsar.Resten fick man köpa sidan om.
Klassen växte och för att få ett gemensamt Nordiskt reglemente gjordes en del kompromisser och optionslistan växte lite till.
Många saker på listan finns för att dom är mer ekonomiska i längden och syftet är att när orginal prylen går sönder så ersätter man den med en dyrare och mer hållbar optionsdel.

Tanken är inte att man ska köpa alla optionsdelarna direkt när man köper ny bil.

När jag körde GT använde jag medvetet minimalt med options för dom som var nya skulle se att dom inte var nödvändiga.Pinnbultar till frambromsarna och härdad mellanaxel var det ända jag körde med.

Snabbfästen på bakvagnen kommer inte att bli godkänt just för att det ska vara krångligt att plocka ut diffen och mixtra med den.

Om man ska vara objektiv med facit i hand så kan man nog inte påstå att det gått åt skogen i Danmark med GT-klassen.
Trots årets bekymmer med dubbla förbund så är dom många GT-förare och flera har tagit klivet vidare till Touring som är grundtanken med GT-klassen.
Senaste tävlingen i Danmark var dom 38st i GT och fick köra 1/8 del.
Vi kanske ska sluta titta snett på deras optionslista och istället titta på deras deltagarantal.

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Peter7 » 23 Sep 2012, 10:35

Raymond du är alltid klok:)
Det jag skrev är ju hur jag som ganska ny med largescale upplever det..

Något jag tycker är viktigare än vad listan innehåller är att vara hårdare på besiktningar och säkerställa att folk inte hittar egna lösningar som inte är godkända..
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Rayo » 23 Sep 2012, 11:15

Sakerna på listan finns där av en orsak.Vi kanske skulle lägga upp den här med en kommentar efter varje option så dom som är nya förstår tanken som ligger bakom.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Framtiden för GT klassen

Post by wrep » 23 Sep 2012, 11:34

Många saker på listan finns för att dom är mer ekonomiska i längden och syftet är att när orginal prylen går sönder så ersätter man den med en dyrare och mer hållbar optionsdel.
Som jag ser det (även om jag aldrig kört eller haft en GT) är det här som Raymond skrev precis vad det handlar om.
Tänk tex om man inte fått köra med alu-spindlarna... hur många plastspindlar hade det gått åt på en säsong? :)

Finns det någon del på listan som faktiskt gör bilen snabbare?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

swoompie
Posts: 46
Joined: 25 Apr 2011, 08:50

Re: Framtiden för GT klassen

Post by swoompie » 23 Sep 2012, 17:03

Personligen anser jag att klassen bör ta ett fetsteg tillbaka och bli den instegs/enhetsklass som det var tänkt.
Ta bort allt vad optionlista heter och plocka bilen ur lådan, ett brytdatum på vintern/våren anger specen som skall köras det kommande året. mycket lättare för en ny förare och samtidigt lika för alla.
Kört med min GT i två säsonger har inte bytt en plastspindel eller fjädrar har fasen inte ens kollat om jag har olja i dämparna så den totala driftskostnaden tror jag inte ökar nämnvärt. Har inte varit snabbast men har hängt med skapligt ändå.
Däcken tycker jag kan vara fria och som nu samma på alla hjul men kan begränsas till 4 par/ tävling så "kvaldäck" inte lönar sig.

/Anders Lindberg
Nyköpings modellklubb

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Peter7 » 23 Sep 2012, 17:22

Begränsa däcken tycker jag absolut inte man ska göra..
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

User avatar
Kimsson
Posts: 27
Joined: 29 Sep 2011, 19:03

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Kimsson » 23 Sep 2012, 20:34

Kopplingen är en sådan detalj som bara är prestanda höjande och det finns mer. Jag kommer skicka in ett förslag till RB konfernsen med en ny option lista, där det mesta är bortplockat just för att backa bandet. Jag skulle bli mycket förvånad om den gick igenom men något måste nog göras för listan blir bara längre.


Kim
2st FG BMW M3 ALMS
Xray T4-13
Schumacher couger SV2
Schumecher K1 Aero

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Rayo » 23 Sep 2012, 21:58

Det finns ingen bra lösning på en däcksbegränsning så det kan vi inte ha.
Det funkar endast om alla kör lika många finaler och det gör vi inte om vi är fler än 20 st.
Man kan begränsa i kvalen men det blir inte billigare för alla kommer att märka upp nya däck.

Reskostnader,anmälningsvgifter,licenskostnader och div utgifter är ganska stora och jag skulle inte efter att ha lagt ut dom pengarna bli tvingad att köra på gamla sopdäck när jag får ett par nya för 270:-

Kopplingsfjädern är något man tycker man kan ta bort för den höjer prestandan.
Tänk om 240 motorn som har bra botten går bra med orginalfjädern medans 230 motorn blir trött och inte orkar.
Jag tog detta som ett exempel för kopplingsfjädern känns som mest onödig på listan.

Alla options är framröstade av klubbarna/förarna och det fullt möjligt att ta bort något om vi inte vill ha det kvar.

Om någon vill ha mig på sin sida när det är dags att rösta räcker det inte med att "min bil går bra utan dom där grejorna"
eller "vi måste backa tillbaka"
Jag vill ha argument för varje sak på listan och det måste vara bättre än det argument som förde in det på listan.

En GT säsong för en förare ifrån södra Sverige kan bestå av så många som 15 race och då har man nytta av grejorna på listan.
Att bilen går bra direkt ur lådan finns det inga tvivel om men det är inte roligt att tex köpa en ny alukrök varannan tävling när du vet att det finns en oförstörbar i stål.
Det är inte heller roligt att din tank börjar läcka efter ett tag och du måste köpa en ny för att du inte får sätta dit 2 gummipluppar som nu finns på listan.

Jag kan faktiskt inte förstå kritiken på optionslistan.Kan någon skriva i klartext vilket objekt på listan ni stör er på.

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Framtiden för GT klassen

Post by barchetta_98 » 23 Sep 2012, 23:39

Är helt ny på detta oxå. Det jag reagerat på mest är hur olika motorerna verkar gå.
Bara det är ju ett lotteri i sig i så fall. Om det nu inte är så att vissa moddar sina
motorer trots att man inte får. Jag har inte rört min motor och blir totalt frånåkt på långrakan.

Jag vet inte hur dåligt eller hur bra en plastdiff är men det är fasen så mycket bökigare
att få isär en aludiff för ev. kontroll på en tävling. De synliga och uppenbara options som
syns och som förbättrar hållbarheten har jag inget emot. Bara de som ingen ser.....!
Ska jag börja tävla inom kort så vill jag se att det finns en möjlighet att hänga med
någorlunda, annars får det bli ren nöjesåkning för mig. Det är jäkligt bra att den här frågan
kommer upp emellanåt så vi får vädra lite.....!
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Rayo » 24 Sep 2012, 09:32

Alla motorer jag haft har gått bra och jag har inte märkt någon större skillnad.
Troligen har du något fel på din motor.

Det finns inga options som förbättrar den som står bakom radion.
Där kan många kapa 1 sekund på varvtiden genom mängdträning.
Träna varje dag under 2 veckor och prova att ändra något på bilen efter var stint.
Jag lovar att du kommer att förbättra dig mer än om du satt på trimmotor och låsdiff.

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Framtiden för GT klassen

Post by sx3 » 24 Sep 2012, 10:03

Rayo wrote:Träna varje dag under 2 veckor och prova att ändra något på bilen efter var stint.
Jag lovar att du kommer att förbättra dig mer än om du satt på trimmotor och låsdiff.
Det här kan jag skriva under på :lol2:
Ibland kan man som nybörjare vara lite otålig och vill hitta genvägar till bättre placeringar, men som Rayo säger så är det erfarenheten som gör en bra förare och dom små extra prylarna är pricken över i'et.
För min del, så finner jag glädje i teknik, lösningar och material utöver själva körandet/tävlandet det är den största anledningen till att jag köper saker som inte alltid påverkar mina varvtider, detta begränsas dock i GT-klassen vilket jag tycker är bra.. En instegsklass ska vara just det, en instegsklass för de som vill pröva på och för dom som känner att de vill avancera eller ha roligare prylar, med vetskapen att det kostar mer så står dörren till touring alltid öppen.

Utan att ha kört GT och vilka delar som skrotas ofta, så tycker jag det är bra att man har en dörr öppen till att byta en del som ofta går sönder till en av hållbarare typ som i förlängningen spar pengar, en del som ökar hållbarheten av bilen utan att påverka köregenskaperna.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Smurfen » 24 Sep 2012, 12:31

Men hur kör folk om allt går sönder hela tiden?

Säger som swoompie
Har kört med min 2 år nu och har bytt en enda del. Stötdämparkolven. Okay inga tävlingar men hårda träningar. Har kört in i träsargar. Stålstaket. Legat på taket. ja varit överallt. är inte den bästa på att köra heller. Men jag kör inga skittider heller.
Självklart tycker jag att man bör kunna få byta ut vissa utsatta delar till hållbarare där det faktiskt krävs.
Men finns det på så många ställen? Eller är det mannen bakom spakarna man skall kolla på först.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Rayo » 24 Sep 2012, 15:05

Det kostar en del att åka på tävling och då vill du inte bryta för en skitgrej.Går något sönder på träning blir man glad för att det inte hände på en tävling.

Det händer mycket mer på tävling jämfört med att träna hemma.
Mycket bilar i rörelse på banan och det brukar vara några förare som inte har kört banan innan.Alla förare som inte har hemmabana har i regel fel inställningar på sina bilar.
Dom flesta önskar nog att tävlingar skulle börja efter dom kört sin final för då kan dom banan,har fixat inställningarna och det ligger bra med gummi i asfalten.

2x35min i hårt tempo kör man inte på träning och skulle man göra det så finns inte fästet i banan som man har på tävling.
Jag har dragit gängorna ur en ny bärarm bak för att fästet i banan var så bra att en simpel sladd på egen hand räckte för att det skulle hända.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests