Regler och info från SBF

Frågor om regler för Large Scale Onroad-tävlingar
Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: Regler och info från SBF

Post by Peter7 » 18 Jul 2011, 21:22

Sitter och kollar träningsresultaten i em, men fattar inte rankingen riktigt, rankas det efter dom 3 snabbaste varven eller?
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Regler och info från SBF

Post by wrep » 18 Jul 2011, 21:56

På tävlingarna körs det oftast 4 x 10 min kval där det endast det bästa räknas.
Sedan går 1:an till semifinal A... 2:an till semifinal B... 3an till Semi A osv... alltså udda placering i A och jämna i B.Semifinalerna är 30min för touring och 35 för GT.
De 5 första från varje semi går sedan till finalen. Ibland kör man även de 4 bästa från varje semi + 2st på tid... dvs är man snabb kan man gå vidare fastän man kom 6a i sin semi. Finalerna är också 30 och 35min.
Flest varv på utsatt tid vinner.. har flera samma antal varv vinner den som har kört varven på kortast tid. :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: Regler och info från SBF

Post by Peter7 » 18 Jul 2011, 22:01

Ja det hade jag koll på därför jag blev så förvånad när jag kollade träningsrankingen i em. Kolla på myrcm så förstår du vad jag menar:)
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Regler och info från SBF

Post by wrep » 18 Jul 2011, 22:15

Jag såg det nu också.... fattade inte vilken träning du menade först :doh:

Jo det verkar som att dom kör bäst tid på 3 varv i rad... så brukar vi också köra på våra träningar.
Det är lite mer rättvisande tror jag... svårare med 3 snabba varv på rad än bara ett :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Regler och info från SBF

Post by wrep » 14 Sep 2011, 11:32

Det snackades i Staffanstorp om att ev backa reglerna i GT lite så att endast FG-bilar var tillåtna som det var förut.

Kan vara bra att veta om någon går i köpa-ny-bil-tankar inför nästa säsong. :!: Dvs invänta vad som händer på RB-konferensen innan beställning om man tänkt köra något annat märke...
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Regler och info från SBF

Post by sx3 » 14 Sep 2011, 13:24

Helidiotiskt!
Klart mkt bättre med öppen konkurens fast med ett tydligt ramverk om vad som är tillåtet eller ej!
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Regler och info från SBF

Post by S 500 R » 14 Sep 2011, 13:34

sx3 wrote:Helidiotiskt!
Klart mkt bättre med öppen konkurens fast med ett tydligt ramverk om vad som är tillåtet eller ej!
Håller med dig!!! Tråkigt att begränsa det så till ett märke! Tur man köpte en FG i alla fall.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Regler och info från SBF

Post by huSSe » 14 Sep 2011, 15:08

det där är nackdelen med sbf! dom ändrar regler hela tiden,
köper man fel bil så är det kört i värsta fall.
bättre flera märken att välja mellan.

kul om man samlat på sig en massa o måste sälja till under pris.
inegn som vill ha en tävlings bil som man inte får tävla med.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Regler och info från SBF

Post by J.A racing » 14 Sep 2011, 17:22

Helt rätt alla kör ju FG ändå i GT :thumbsup: Samt att tillgången på reservdelar är oslagbar då alla kör samma bil och att det enbart är kusken som skiljer åt. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Regler och info från SBF

Post by sx3 » 14 Sep 2011, 17:37

J.A racing wrote:Helt rätt alla kör ju FG ändå i GT :thumbsup: Samt att tillgången på reservdelar är oslagbar då alla kör samma bil och att det enbart är kusken som skiljer åt. :sunglasses:
Fast det är fel med monopol, att andra tillverkare inte får en chans att ta marknadsandelar.
Att ett annat fabrikat skulle visa sig vara bättre än FG öppnar ju för förbättringar hos FG's sortiment för att kunna konkurera och behålla förare.. Och lagerhållning av reservdelar lär ju inte bli bättre om man inte tillåter att släppa in andra fabrikat på marknaden..

En sådan här serie bör heta något i stil med FG-GT-cup och arrangeras av FG själva, för sina förare.
Det är inget sveriges motorsportorgan ska komma och sätta upp ramverk för och ge ett monopol till en hel klass åt ett enda företag och samtidigt stänga dörrarna för andra fabrikat som med små medel och stor portion intresse utvecklat alternativ till FG's GT bil.

I min värld är det FG som lobbar den här frågan för att säkerställa att de behåller sina marknadsandelar nu när andra fabrikat är på intåg med likvärdiga bilar.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Regler och info från SBF

Post by S 500 R » 14 Sep 2011, 17:42

Måste hålla med sx3 här. Jag tycker min FG är riktigt bra och som J.A säger så är det smidigt med reservdelar. Men att ge ett märke monopol är ju bara dumt. Det blir ju inget driv på att göra saker bättre om man inte har lite konkurens. Så om man driver igenom detta så går ju sporten baklänges!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Regler och info från SBF

Post by wrep » 14 Sep 2011, 17:46

Det är inte sbf som bestämmer detta... det var förarföreningen som hade det på förslag. De hade haft fler bilar tillåtna i ett år men ingen som kört nått annat än FG. Jag tror inte GT är SBFs klass utan att det är förarföreningen Femetedelen som bestämmer reglerna.

Jag håller med J.A .. skall det vara en en-typs klass så skall det... vad tror ni händer tex om det visar sig att HARM är överlägsen? då måste alla sälja sina FG eller så måste det tillåtas options till FG för att komma ikapp... blir mycket jämnare och billigare om bara en bil är tillåten.

meningen med klassen är att man skall kunna beställa en bil, ta upp den ur kartongen och den skall vara konkurrenskraftig nog att vinna finalen direkt ur kartong.

Sen finns ju touringklassen för oss som vill meka själva, skruva på options och trimma :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Regler och info från SBF

Post by J.A racing » 14 Sep 2011, 17:48

Amen :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Regler och info från SBF

Post by sx3 » 14 Sep 2011, 17:53

Om harm skulle vara överlägsen inom samma regelverk, then so be it! Då får FG klia sig på huvudet och försöka förstå varför harm är bättre, exempelvis. Och meningen försvinner inte bara för att fler fabrikanter får vara med, harms "plastbil" är ju klar ur kartong till samma pris. Och det är inte imo försvarbart att utesluta andra fabrikanter för att folk kanske skulle få för sig att köpa en "bättre" bil.
Skitsamma, jag åker touring så det berör inte mig.. Men tråkigt IMHO!
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Regler och info från SBF

Post by Mats B » 14 Sep 2011, 20:00

Konstigt med detta "gnäll" över en enhetsklass som i grund & botten är en "ersättnings" klass till Truck klassen som nästintill försvunnit i Sverige, när det var truck som gällde så var det aldrig nå´t tjafs över vilket märke man skulle ha...
Det var bara FG som gällde & var godkänt att köra med..

Håller med Wrep & J.A om att det ska vara FG som gäller..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests