GP Groningen

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: GP Groningen

Post by Rayo » 15 Sep 2012, 23:39

Får rätta mig själv efter påstötning ifrån Joel.
Problemet med tändstiftet och tändhatten upptäckte vi efter kval 4 och vi testade motorn på den fria träningen nu ikväll.
Den går hyfsat men har inte alls samma punch iväg som dom andras motorer.

Vi har ingen annan motor och även om haft en skulle vi inte bytt.
Om vi bytar motor får vi starta sist i kvartsfinalen och det vill vi inte.

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: GP Groningen

Post by wrep » 16 Sep 2012, 00:31

En nöd-reparation som är enkel att göra om tändhatten pajar är att rycka bort original-hatten och sedan trycka in ett kaross-clips i änden på kabeln som man sen säkrar med ett buntband. Då har man fått en "kabelsko" som man sen skruvar fast på tändstiftet med en vanlig nylock mutter. :thumbsup:

Om det blir regn kan det iofs vara riskabelt att köra med oisolerad tändkabel.. räcker med ett blött grässtrå för att kortsluta stiftet så motorn stannar. :doh:


Lycka Till :thumbsup:
Jag håller tummarna att det går vägen i semi-finalen :rock2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: GP Groningen

Post by Rayo » 16 Sep 2012, 09:49

"proffsen" har inga tändhattar utan har som du skriver en ögla med en mutter.
Snart dags för Affe att köra 1/8 dels final. Han startar ifrån ruta 3 och dom 6 första går vidare.

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: GP Groningen

Post by Rayo » 17 Sep 2012, 12:36

Söndagens semifinal som joel skulle köra började 13.50 så vi fick gå och vänta ganska länge innan det var dags.

Vi tittade på dom andra finalerna och noterade att det var många som fick stop and go för tjuvstart.Minsta lilla man var över den vita linjen så åkte man dit.

5min uppvärmning var det både i semi och final för att alla skulle kunna toppa sina tankar i lugn och ro.

Joels uppvärmning såg bra ut och jag ropade in honom för tankning sist av alla men det blev ändå lite tidigt och han fick köra ett extra varv innan det var dags att köra till startrutorna.
Trots vårt snack om tjuvstart gled han över den vita linjen och det var ingen tvekan om att han skulle få en stop and go.
Starten gick och Joel kom knappt ur startrutan pga motorns dåliga botten men behöll ändå sin 4:e plats.

Stop and go car 4 annonserades av racecontrollern som väntat.Joel väntade med att gå in för att få en lucka till bilarna som låg sist men kom ut som sista bil ändå med ett halvt varv upp till täten.
Han avancerade en placering i kurvan innan rakan och på dom efter följande varven gick han upp på 6:e plats ganska enkelt.
Nu var det tvärstopp bakom bilen som låg 5:a.I ingångarna till kurvorna nosade joel i bagageluckan men i utgångarna drog den iväg och Joel var chanslös.

Han fick ligga där bakom i c:a 20 varv när ledartrion kom ifatt och Joel släppte om dom.Han hängde på tåget och tänkte passa på när bil 7 som låg 5:a skulle bli varvad.
Planen fungerade perfekt och han var äntligen om.

Mielke som startade 1:a var snabb men hade strulat med en varvning och dessutom varit en runda på gräsmattan låg nu fyra c:a ett halvt varv före.
Joel som fortsatte att hänga på tåget med dom 3 första höll bra tempo och plötsligt var Mielke på gräsmattan igen och var bara en kurva framför.
Något problem hade han för varvtiderna var inte alls som i början.Mielke släppte om 1:an och 2:an men när 3:an ville om var det stopp för den hade Joel limmad i bagageluckan.

Han vägrade släppa trots att racecontrollern hela tiden sa -car one you have a faster car behind!
Till sist sa han -MIELKE! You have to let him pass.
Inget hjälpte och car one you have a stop and go hördes i högtalarna.

Joel var nu på 4:e plats och direktkvalificerad till final om han behöll den in i mål.
Han ställde in sig i bensinspararmode och bevakade luckan till bilen bakom.
I c:a 30 varv fick vi vara lyckliga men strax efter att signalen för att det var 1 minut kvar att köra tog soppan slut :curse:

Med ett helt annat grepp och med PMT däck så orkade helt enkelt motorn inte och vi fick dreva ner vilket inte var bra för bensinförbrukningen.
Det var fruktansvärt klistrigt med PMT däcken och jag fick rycka loss bilen när jag hämtade den efter bensinstoppet.

Skillnaden på PMT/GRP var nog 6 tiondelar på varvet och inga av däcken som GRP hade med sig var något att ha.
Lissau hoppade av GRP efter kvalet och körde PMT i finalerna.
Då hade han testat massor med däck och inget fungerade.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: GP Groningen

Post by Rallyfinnen » 17 Sep 2012, 20:01

Jävla oflyt med soppan och motorn! Vad körde konkurrenterna med för motorer som gick bättre? Eller har ni något fel på motorn ni körde med? Låter ju ändå som han hade bra tempo om han kunde hänga på ledartrion.

Satsar ni på PMT nästa år då, eller var det speciella förhållanden som gjorde att dom funkade bättre? Verkar ju som det gått mer åt PMT-hållet generellt denna säsong när man tittar på vad dom kört med nere i Europa?

Hur gick det för resten av den svenska 'delegationen'? :)

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: GP Groningen

Post by Rayo » 17 Sep 2012, 23:15

Det blir PMT tills vidare för man har bättre fäste bak samtidigt som bilen styr mer.

Det är något fel på vår motor.Får titta på den under vintern och se vad felet kan vara.
Det skumma var att det endast var under belastning på låga varv som den inte gick bra.Toppfarten fanns där om han fick en bra utgång på rakan.
På bänken när vi nålade den funka den också bra och kändes okej.

Det var många som körde Lissau motorer men där kördes också Modellsport,Abbate och div andra.

Med en annan motor kändes det som om vi hade kunnat vara med och fightas om segern.
Även om folk runt banan inte kunde se det så märkte Joel hur mycket bättre fart dom andra hade i sina motorer.

Blir till att köpa något nytt och det lutar åt Lissaus motorer för tillfället.
Alla är likadana så man behöver inte hoppas på tur och du vet att ingen har plockat ut dom bästa till någon teamförare.

Nu har vi åkt 2 GP och ett EM där vi sett och lärt oss mycket så nästa gång kommer vi att ställa lite högre krav på oss själva.
Vi kommer inte att åka iväg och ha prylar som inte räcker hela vägen någon fler gång.Då stannar vi hellre hemma.

Förra året var inte Joel på samma nivå som dom snabbaste förarna och inte hans bil eller motor heller.
I år känns det som han gått vidare en nivå och det känns som hans bil har alla dom rätta prylarna och var väldigt bra inställd.

Vi kommer att åka VM nästa år och kommer att göra det vi kan för att få en bra placering där.
Ni som vill följa med glöm inte att anmäla er i tid så ni slipper efteranmälningsavgiften.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: GP Groningen

Post by Rallyfinnen » 18 Sep 2012, 08:37

Trevligt att det går åt rätt håll med körningen, inte som för mig.. :roll:
Då får vi bänka en Lissau-motor nästa år då :)

Är det bestämt var VM och EM ska köras nästa år?

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: GP Groningen

Post by Rayo » 18 Sep 2012, 10:38

VM går i Lostallo 3-11 aug och EM utgår när VM är i Europa.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: GP Groningen

Post by Rallyfinnen » 28 Aug 2013, 16:52

Dags att återuppliva denna tråden inför årets GP?
Vet att några tänkt åka, Joel, Erling, Thomas...?
Själv hade jag inte tänkt åka, men har en kompis som vill åka med, så nu är jag bara 95% säker på att jag inte ska åka.. :doh:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests