Page 1 of 2

Hjulinställning, hur?

Posted: 11 Jul 2011, 11:05
by Mex77
Vinklar odyl. hittas lite överallt, men hur gör man?
Har sett en magnet som skruvas på hjulskruven som man sedan fäster en digital mätare på, men den kan omöjligt mäta toe in & out!?!?

Är det tumstock, gängstång eller träpinnar som gäller? :hmm:

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 11 Jul 2011, 12:11
by J.A racing
Den du menar kan bara mäta camber, det finns diverse olika hjulvinkel mätare bl.a. på Rc car online. :thumbsup:

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 12 Jul 2011, 21:43
by 0rEz

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 15 Jul 2011, 22:50
by Mex77
Tog en plast tumstock (sån gul 90graders tumstock) som jag "nollade" alla vinklarna med (Camber & Toe).
Sedan har jag inte kommit längre :doh:

Vet inte vilka inställningar jag skall ha direkt (kör bara runt på en asfalterad konbana (som är mopedkörkorts bana)), så i värsta fall får det bli:

Fram
1-2gr toe in
0 camber

Bak
1-2gr toe in
1-2gr camber

Har ett svagt minne om att jag läst att 3mm skillnad mellan främre och bakre del av hjulen motsvarar 1grad :hmm: så jag kör på det.

Hjulen stod iaf åt alla möjliga håll innan och alla däcken är nästan blankslitna på insidan :rock:

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 15 Jul 2011, 23:00
by Mats B
Hmm 3mm säger du ???

Är inte det på ett bil hjul till 1:1 bilen... :hmm:

3mm låter mycket för 1 grad på en 1:5 á... eller vad säger ni andra ??

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 16 Jul 2011, 00:20
by Mex77
Det blir ju bara 1.5mm/hjul :drive:

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 16 Jul 2011, 08:10
by 0rEz
Det låter väldigt mycket... 1 varv på justera skruven är ju typ 3-4 grader :P Det behövs inte skruvas alls mycket för att ändra vinklar på dessa...

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 16 Jul 2011, 11:22
by wrep
om man mäter tvärs över hela bilen ( har ett jätte skjutmått :) ) så blir 3mm skillnad på måttet mellan framkant och bakkant på däcken 1grad... det gäller på 1:5 touring hjul... MCD hjul är större så det borde behövas mera då kanske 4mm ....

Ett enkelt sätt annars är att du lägger en linjal mot utsidan däcket.... då skall den peka ungefär på mitten av framhjulet eller lite utanför .. då ser du också om du ställt in lika på bägge sidor :)

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 17 Jul 2011, 16:18
by Mex77
Den blev hal som en kådis att köra med dessa mästerliga inställningar :drive:

Kanske alla hjulen skall stå åt olika håll :doh:

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 17 Jul 2011, 16:24
by huSSe
hur har du stællt nu?
låter som perfekta drifting instællningar?!

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 17 Jul 2011, 17:08
by J.A racing
Dom är hala i jämförelse med tex en FG, har jag hört från flera håll. Sen lär ju inte 4wd bil vilja ha samma setup som på en rwd bil. Det finns ett eget MCD FORUM som kanske kan ge lite tips ang rally setup. :thumbsup:

http://www.mcdrc.com/forum/index.php?PH ... fb8dbf;www

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 17 Jul 2011, 22:17
by Mex77
Har faktiskt ingen aning om hur hjulen står nu :clap:
Har ställt allt ganska rakt och sedan justerat lite toe-in fram och lite toe-in bak...

Fick dock trimma lite på kontrollen då den drog åt höger, så helt perfekt är det iaf inte :doh:

Skall kolla lite på en sån här imorgon, kanske den kan svara lite mer på hur hjulen står
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... elmatare2/

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 18 Jul 2011, 18:18
by 0rEz
48cm lång... Kan kanske bli lite svårt att mäta exakt på dessa små bilar... Men vad vet jag :P

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 18 Jul 2011, 21:27
by Mex77
Hehe, var och tittade på den idag och såg att den var gigantisk :doh:

Får plocka fram vinkelhaken och utgå från den så længe :)

Re: Hjulinställning, hur?

Posted: 18 Jul 2011, 22:25
by 0rEz
Synd det, för annars hade det vart ett jävligt bra alternativ till dom "riktiga" verktygen :)