Kompressorlösning??

Här kan ni diskutera karosser och lackeringar och även visa upp era verk!
  

Kompressorlösning??

Inläggav Nohabfsg » 07 nov 2014, 17:38

Inför vintern förbereder jag att måla mina/ våra första karosser. Min vana (ovana) trogen så har jag läst massor på nätet och forum för att försöka förstå teknik och nödig utrustning.

Det verkar som om följande tråd förekommer på många ställen på nätet som en "bibel" i teknik. (den inne håller också tips för de som söker karosser). Beträffande de vattenlösliga akrylfärgerna att man måste ha 25 - 70 psi, vilket överstiger de små tysta kompressorerna. Man bör/ måste ha en stor bullrig. Då slår mig tanken, eftersom vi är många som har en större kompressor av olika anledningar i garaget, att man skulle kunna dra en slang eller rör från den stora kompressorn in genom källarväggen och koppla på en tryckregulator och vattenavskiljare nära arbetsbänken i husets/ villans källare.

Det blir ju dubbla tryckregulatorer och vatten avskiljare men det bör man ju ha (tror jag??) eftersom garaget är kallt jämförelsevis. Då kan man använda den stora kompressorn, som redan finns, men slipper oljudet inne i rummet när man jobbar och minskar dt störande bullret för andra.

Fråga: Vad tror Du om en sådan lösning?

Länk till artikeln (25 A4-sidor sammanställt och utskrivet): http://www.rctech.net/articles/painting ... myst.shtml

Hoppas på svar med synpunkter.

Björn
Nohabfsg
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 nov 2014, 13:16
Ort: Nässjö

Sponsor

Sponsor
 

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Kronop » 07 nov 2014, 17:58

Det går utmärkt med sprayburk också...
Tänk på att du ska ha en oljefri kompressor om du ska använda den till målning.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
Användarvisningsbild
Kronop
 
Inlägg: 318
Blev medlem: 03 okt 2013, 18:57
Ort: Linköping

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Nohabfsg » 07 nov 2014, 19:13

Jag vet att det finns sprayburkar. Jag använde det till plastmodeller på 80-talet med bra resultat men nu vill jag lära airbrush-tekniken.
Följdfråga blir: Varför måste det vara en oljefri kompressor??
Björn
Nohabfsg
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 nov 2014, 13:16
Ort: Nässjö

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Kronop » 07 nov 2014, 20:09

Du vill ha ren luft, inte oljedimma när du lackar. Dvs membrankompressor, inte kolvkompressor.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
Användarvisningsbild
Kronop
 
Inlägg: 318
Blev medlem: 03 okt 2013, 18:57
Ort: Linköping

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Mats B » 07 nov 2014, 21:03

Inte ett speciellt stort problem med en konventionell kompressor..

Finns inte em lackeringsfirma som har membrankompressorer utan alla kör med kolv eller skruv kompressorer..

Sätt bara en regulator med filter & fuktavskiljare innan sprutan så är "problemet" borta. :thumbsup:
MCD RR Evo3 TOXIC WASTE Fullmod VRC
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
HPI SX5 WIDE . 30,5 ProMod Propipe
LOSI General Tee BZM Super 50 MX
FG GraveDigger 4X4
Användarvisningsbild
Mats B
 
Inlägg: 5233
Blev medlem: 30 okt 2009, 21:53
Ort: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Kronop » 07 nov 2014, 21:11

Precis, inte en enkel garagekompressor... som väl är vad folk typiskt har hemma om man inte har lackbox.
Men som sagt med rätt utrustning, tryck och flöde så funkar det alltid.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
Användarvisningsbild
Kronop
 
Inlägg: 318
Blev medlem: 03 okt 2013, 18:57
Ort: Linköping

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Mats B » 07 nov 2014, 21:50

En enkel "garagekompressor" är ju en kolvkompressor i mindre skala.. :doh:

inte någon skillnad mot en fullstor industrikompressor av äldre manér & dom fungerar alldeles utmärkt om man har filter mellan spruta & kompressor..

även moderna skruvkompressorer är ju oljesmorda i kompressorhuset så jag förstår inte var du tjatar om, allt handlar om vilka filter man monterar innan stammen.
MCD RR Evo3 TOXIC WASTE Fullmod VRC
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
HPI SX5 WIDE . 30,5 ProMod Propipe
LOSI General Tee BZM Super 50 MX
FG GraveDigger 4X4
Användarvisningsbild
Mats B
 
Inlägg: 5233
Blev medlem: 30 okt 2009, 21:53
Ort: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Nohabfsg » 07 nov 2014, 22:15

Det jag har är en Senco med dubbla cylindrar och dubbla tankar dvs. en ganska regäl flyttbar byggkompressor. Undrar om den duger??
Björn
Nohabfsg
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 nov 2014, 13:16
Ort: Nässjö

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Dave » 07 nov 2014, 22:23

Allt handlar om vad du vill ha för resultat, och vad det får kosta att nå dit.

En oljesmord kompressor släpper olja ifrån sig, och det går med rätt filter att få ur nästan all olja.
Ett filter som verkligen renar luften är dyrare än en liten oljefri kompressor, men det räcker att man haft slangarna kopplade till en vanlig kompressor för att du ska få med olja ur slangen även om du kör den via en oljefri kompressor.

Hursomhelst, för 99,99% av alla som lackar räcker ett riktigt bra filter gott ihop med en vanlig kompressor.
Mängden olja i lacken lär inte påverka resultatet på en kaross här.

Jag lackar inget med kompressor, men har kompressorn i en fristående byggnad och det är väldigt skönt att slippa ljudet!
:thumbsup:
Användarvisningsbild
Dave
Site Admin
 
Inlägg: 11092
Blev medlem: 11 feb 2010, 21:10
Ort: Falköping

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Kronop » 07 nov 2014, 23:30

Vad jag menar är att den utrustning de flesta har endera är en billig kinakompressor som släpper mycket skit eller en gammal stor och sliten som också släpper mycket skit. Inte typiskt den typ eller kvalite som en lackerare skule använda och som nämnts ovan.

Precis som Dave skriver så beror allt på vad man förväntar sig för resultat och vad det får kosta, jag antog bara att om man är villig att lägga så mycket energi på att lacka ett par små (relativt sett) plastbitar så är man ute efter toppresultat i alla avseenden och då vill man ha ren luft och då är en oljefri kompressor ett lämpligt budgetalternativ, särskilt som det som ska lackas är små ytor och under förutsättning att tryck och flöde räcker till.

Men jag är helt med på att kompressor och spruta skulle vara toppen, större urval på nyanser plus att man kan bryta själv, sen så är ju sprayburkarna både små och dyra så om planen är att lacka mycket är det ju nog ett självklart val.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
Användarvisningsbild
Kronop
 
Inlägg: 318
Blev medlem: 03 okt 2013, 18:57
Ort: Linköping

Re: Kompressorlösning??

Inläggav Wahla » 09 nov 2014, 19:24

Var inne på airbrushtekniken också, ser för j;$€#*a coolt ut när man lärt dig behärska det - men det är nog en bit dit för en vanlig dödlig som mej... :hmm:

Efter att ha kollat Hemistorms projekt på youtube så har jag nu då tvärtimot bestämt mej för att expert inom "sprayburkstekniken". Han får fantastiska resultat med burkarna :worship:
Kraken Vekta.5
HPI Baja 5...?
Användarvisningsbild
Wahla
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 26 okt 2013, 17:54
Ort: Linköping


Återgå till Kaross och lack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron