Gammal färg

Här kan ni diskutera karosser och lackeringar och även visa upp era verk!
Post Reply
scania
Posts: 60
Joined: 15 Nov 2009, 21:23
Phone Number: 0709998877
Location: Alingsås

Gammal färg

Post by scania » 05 Jan 2010, 22:13

Någon som vet nått bra sätt att få bort gammal färg på karosserna.
Hpi Baja 5t

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
MrKnopfler
Posts: 7997
Joined: 30 Oct 2009, 22:18
Phone Number: 0705919847
Location: Erikslund/Ånge
Contact:

Re: Gammal färg

Post by MrKnopfler » 05 Jan 2010, 22:16

Bromsvätska har jag fått lära mig=)
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

Ante
Posts: 8
Joined: 01 Nov 2009, 05:04
Phone Number: 0709998877
Location: Karlshamn

Re: Gammal färg

Post by Ante » 05 Jan 2010, 22:27

Ja, jag vet....

Jag gjorde så här, men jag garanterar inte att din kaross inte tar skada eller att det fungerar på din bil.
allt beror ju på vilken plast det är (ska vara skillnad har jag hört) och vilken färg den är lackad med nu.
Min var lackad med Faskolor och avslutad med Fascoat.

Börja med att ta bort all ev. silvertape eller liknande. Även klistret om det suttit länge, du kan behöva "skrapa"
bort detta med ett rakblad.

Blötlägg därefter hushållspapper eller toapapper i bromsvätska, lägg pappret så att det ligger i kontakt med färgen,
det räcker inte med att det täcker, det MÅSTE ligga an. Täck över med en sopsäck ed. så att inte bromsvätskan
avdunstar och vänta sedan i ett par timmar. Jag fick vänta i 12h innan jag kunde börja, därefter torkade jag bara
bort färgen med en trasa och en gammal tandborste. När jag då fick bort det mesta så tvättade jag karossen för att
få bort färgflagorna (var rädd för att dessa skulle fastna igen) gör om samma procedur igen och täck det som inte gick
bort första gången, vänta i 12h till.

Under de 12h så kolla till karossen emellanåt och se till så att pappret är blött, torkar det så väntar du i onödan.

Observera att karossen _kan_ bli mjölkig om du väntar för länge, min blev något mjölkig, men det försvann när jag lackade den igen. Mjölkigheten på fönsterna försvann när jag klarlackade karossen efter nylackning.

Lycka till!

/Ante
http://www.karlshamns-mrk.com
Futaba 3PK 2,4 Ghz ~ 1:5 FG Sportline 08 Porsche GT3 RSR
--Winner´s don´t do different thing´s, they do things different--

scania
Posts: 60
Joined: 15 Nov 2009, 21:23
Phone Number: 0709998877
Location: Alingsås

Re: Gammal färg

Post by scania » 05 Jan 2010, 23:01

Perfekt, ska prova detta. Fick nämligen en ny kaross till min baja pga att nästan all lack flagnade av på den. Så jag tänkte försöka få bort resten med å lacka om den så har man ju en å byta med.
Hpi Baja 5t

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests