Hållbarhet Faskolor

Här kan ni diskutera karosser och lackeringar och även visa upp era verk!
Post Reply
Söjje
Posts: 120
Joined: 23 Nov 2009, 19:22
Phone Number: 0709998877
Location: Götene

Hållbarhet Faskolor

Post by Söjje » 09 Mar 2012, 13:50

Jag funderar på om det är nån som vet om det är "bäst före" på Faskolors färger?
Jag har köpt på mig ett stort utbud av Faskolor för att ha lite att välja på när man väl sätter igång att måla en kaross.
Men så har jag vid några tillfällen råkat ut för att en del främst metallic färger har blivit "tjockare" med tiden,jag har kunnat späda färgen med lite vatten då så det har funkat ändå, men det kanske finns tips på att få färgen att hålla längre ?
Eller man kanske inte ska ha färgerna ståendes för länge! Mina "äldsta " är kanske ca 1,5 år plus hur länge dom legat i butiken innan jag köpte dom.
Läste någonstans att man kan späda en ny burk med som mest två teskedar vatten, någon som vet om det stämmer?

En annan grej jag funderat på, min karre till X4:an målade jag med Faskolor metallic blå o toppat den med Fas vit, men när jag tvättar karren med vatten blöder den blå färgen igenom det vita, den blå färgen löser upp sig!
Någon som har nåt tips på hur man kan göra så att det inte blir så på nästa kaross jag målar?
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Hållbarhet Faskolor

Post by J.A racing » 09 Mar 2012, 14:19

Ålder vet jag inte men förvarar mina inomhus och någon av flaskorna är nått år gammal men den funkar fortfarande. Man måste avsluta med något slitskydd. Fascoat är deras egen och jag vet att många kör med vanlig klarlack på sprayburk, de kör jag med också. Det som är viktigt då är att faskolor fått torka ordentligt innan bara, sen är det bara att lägga på några lager. Vid hjulhusen brukar jag ta lite extra som skydd mot stensprut mm.

Hur mycket du kan späda den beror lite på från fall till fall och vilket munstycke du har i sprutan, men max 2 teskedar på en ny färsk flaska är nog sant. Den får ju inte bli för blaskig heller men man måste ju kunna få den ur sprutan också. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests