vilken färg(märke)?

Här kan ni diskutera karosser och lackeringar och även visa upp era verk!
Andreas_jkpg
Posts: 105
Joined: 22 Apr 2012, 11:06
Phone Number: 0707225455
Location: Jönköping

Re: vilken färg(märke)?

Post by Andreas_jkpg » 27 Mar 2013, 17:54

MrSvahn wrote:Det är lätt som bara den! :thumbsup: Rugga karossen med lite grön scotch brite och tvätta den med Yes innan du lackar tunna lager med tid att torka mellan så är det inga problem.

Ett tips är att klippa karren innan du lackar den ifall du skulle repa den med saxen. Och tänk på att lacka mörka färger först då de har en förmåga att skina igenom annars ifall du har otur. :sunglasses:

Du kan även "bestämma" färgens nyans beroende på vad du backar med, min hade blivit mörkare ifall jag backat med svart istället.


tackar tackar det mesta vet jag har bara inte orkat lacka tidigare karosser ;) men ska ju bli en tjej bil så att säga hahaha tanken är att hon ska synas sen på sandhems banan :) blir tamiya färg hittade en bra o billig sida och den färgen är ju bra rekomendationer på med :)
baja 5T 29cc

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: vilken färg(märke)?

Post by Lusse » 27 Mar 2013, 19:28

blir tamiya färg hittade en bra o billig sida och den färgen är ju bra rekomendationer på med
Var hitta du det? Gärna en länk.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Andreas_jkpg
Posts: 105
Joined: 22 Apr 2012, 11:06
Phone Number: 0707225455
Location: Jönköping

Re: vilken färg(märke)?

Post by Andreas_jkpg » 28 Mar 2013, 14:24

Lusse wrote:
blir tamiya färg hittade en bra o billig sida och den färgen är ju bra rekomendationer på med
Var hitta du det? Gärna en länk.

Såg fel nu märkte jag på den sidan de hade väldigt små burkar så blev inte så billigt :(
baja 5T 29cc

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: vilken färg(märke)?

Post by wrep » 28 Mar 2013, 16:13

Annars kan du köpa fascolor på hobbycity.se mycket bra färg plus att dom har det bästa priset jag hittat i sverige iaf :rock2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: vilken färg(märke)?

Post by J.A racing » 28 Mar 2013, 17:58

wrep wrote:Annars kan du köpa fascolor på hobbycity.se mycket bra färg plus att dom har det bästa priset jag hittat i sverige iaf :rock2:
Björn är det koll på och bra pris på HUDY verktyg också :rock2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

adrenaline
Posts: 650
Joined: 27 Jul 2011, 17:44
Location: Norrtälje

Re: vilken färg(märke)?

Post by adrenaline » 10 Nov 2013, 21:22

nu är det dags att lacka kaross igen.
beställde från droopracing( blå metallic och silver = tamiya färg) men fick bara blå metallic i tamiya och silver i pactra
nån som vet om dem funkar tillsammans? tamiya silver var slut och har tydligen slutas tillverkats? stämmer det?

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: vilken färg(märke)?

Post by Kronop » 12 Nov 2013, 21:08

adrenaline wrote:nu är det dags att lacka kaross igen.
beställde från droopracing( blå metallic och silver = tamiya färg) men fick bara blå metallic i tamiya och silver i pactra
nån som vet om dem funkar tillsammans? tamiya silver var slut och har tydligen slutas tillverkats? stämmer det?
Jag tror snarare att det är Pactra som kommer att försvinna... sök lite på utländska forum så hittar du info från tillverkaren att man lägger ner tillverkningen..

Eftersom det kommit ny miljölagstiftning inom EU (REACH direktivet) så kan det hända att t.ex Tamiya silver innehåller något ämne som kräver tillstånd att säljas (oavsett hur lite det än är) och då är det nog troligt att man bara plockar bort det ur sortimentet.

Hursomhelst så är min erfarenhet att det brukar gå bra att blanda färgmärken (har iofs ingen erfarenhet av att blanda just lexan färg) under förutsättning att man låter dem torka ORDENTLIGT innan man lägger på nästa lager. Jag skulle test på en spillbit först och låta färgen torka minst 12 timmar för säkerhets skull.

När jag slarvat med torktiden (som kan variera mellan olika märken) så har det hänt att färgen rest sig, men som sagt låter man det bara torka helt mellan lagren så har det gått bra.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests