lite strul airbrush kompressor

Här kan ni diskutera karosser och lackeringar och även visa upp era verk!
User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huSSe » 28 Sep 2011, 15:48

det står 60hz.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Sponsor

Sponsor
 

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huginen » 28 Sep 2011, 15:56

ok

men jag kan inte förstå hur en motor skulle kunna snurra snabbare när hz sjunker :hmm:
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huSSe » 28 Sep 2011, 15:57

hittade på ett annat forum.
Har du provat med 50Hz?
Brukar endast medföra att motorn går ca 20% långsammare och får lite mindre kraft.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huSSe » 28 Sep 2011, 16:01

som jag fattar rätt?
så har vi 50 hz och på kompressorn är det 60z.
då skulle alltså kompressorn gå saktare?
har jag rätt eller? :hmm:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by Lusse » 28 Sep 2011, 16:05

huSSe wrote:som jag fattar rätt?
så har vi 50 hz och på kompressorn är det 60z.
då skulle alltså kompressorn gå saktare?
har jag rätt eller? :hmm:
Det verkar så.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huginen » 28 Sep 2011, 16:07

ja du...enligt den länken jag hittade så står det ju så här
USA we are opperating @ 60 Hz. you only got 50 Hz. there so you are going to spin it at about 12% greater rpm
och det du hittade nu så skulle det ge mindra varvtal....så hmmm vilket är rätt....

om det nu är så att den ger mindre varvtal så är det nog inga problem att köra med den omvandlaren från kjell.com det innebär ju bara att det tar längre tid att fylla tanken med luft, men om det nu är så som amerikanen skrev att vartalet ökar med 12% så går det fortare att fylla luft + att motorn tar mera stryk
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huSSe » 28 Sep 2011, 16:10

precis!
vad är rätt?
hoppas det finns nån som kan svara på det.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huginen » 28 Sep 2011, 16:17

detta hittade jag på ett forum
är det 110V motorer så är det _mycket_ stor risk att de är avsedda för 60 Hz och inte 50 Hz. Med andra ord så är det högrisk-köp om du inte kan ordna fram 60 Hz eller eller köra med något lägre spänning (83%) av 190/110V Y/D vid 50Hz-drift om motorn är avsedd för 60Hz.
hittade detta också http://www.brighthub.com/engineering/el ... 46495.aspx
Last edited by huginen on 28 Sep 2011, 16:19, edited 1 time in total.
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huSSe » 28 Sep 2011, 16:19

tack!
bra då vet jag!
då väntar jag på svar dom jag
meilade.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huginen » 28 Sep 2011, 16:28

här är mera info....
Using a 60Hz motor in 50Hz duty.
1) It will turn 20% slower.
2) Cooling will drop dramatically.
2) The load's horsepower requirements will drop, possibly dramatically.
4) V/f will increase possibly causing an overexcitation of the motor windings and an increase in current draw (see below).
Make sure the load will still do what is required of it when running slower. For instance, a fan load would now move less air, a pump will pump less fluid etc. Still enough?

The motor cooling will reduce dramatically. Is it enough to matter? This depends on how the load has decreased. If the hp requirement dropped because the load has decreased the current will drop and less heat will be released internally. You would want to take temperature measurements until the motor reaches a steady state temperature running in its new frequency application.

The motor's hp will drop because hp is a function of speed x torque. The motor's torque doesn't change but its speed has dropped so it is now a lower hp motor. If you change pulley sizes to return the load to its original speed your motor will likely be undersized, possibly seriously. Example: A 10 hp motor is now an 8 hp.

The most serious issue is the V/f issue. The V/f will increase. Likely enough to cause a large increase in the motor's current. This coupled with the reduced cooling may cause rapid overheating. However the V/f problem can be fully mitigated! You reduce the voltage to the motor by the amount required to return the V/f back to its original value. This removes the hazard of excess current from an increased V/f.

Example: A 60Hz 460Vac motor is going into 50Hz service.
V/f = 460/60 = 7.6
So if V/f x f = V then by plugging in the new frequency of 50 we see:
7.6 x 50 = V
V = 380
Running the motor at 380V at 50Hz will remove the V/f problem.
så det enklaste vore nog att försöka få tag på en billig motor som är gjord för 220v/50hz och sätta in i din kompressor
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huSSe » 28 Sep 2011, 16:46

ska höra mig för om det.
tror jag vet av likadan motor.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by Dave » 28 Sep 2011, 18:07

Bara glöm att köra en US motor i Sverige utan att du får lägga en rejäl slant på prylarna som krävs....
Lägg pengarna på en ny motor !

En bekant vann en hushållsmaskin (Kitchen Aid) i en tävling på E-Bay för några år sedan, och kom till oss för att få bytt stickpropp....
:doh:
Visst kunde vi få den att fungera i Sverige, men det skulle kostat nästan 4000:- ;)

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huSSe » 28 Sep 2011, 18:15

behåller den och fixar ny motor! :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by S 500 R » 28 Sep 2011, 18:23

Carbon-Dave wrote:Bara glöm att köra en US motor i Sverige utan att du får lägga en rejäl slant på prylarna som krävs....
Lägg pengarna på en ny motor !

En bekant vann en hushållsmaskin (Kitchen Aid) i en tävling på E-Bay för några år sedan, och kom till oss för att få bytt stickpropp....
:doh:
Visst kunde vi få den att fungera i Sverige, men det skulle kostat nästan 4000:- ;)
Jag har en kitchen aid den USA och det kostade mig 600:- att få den att funka i Sverige, så man behöver inte krångla till det!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: lite strul airbrush kompressor

Post by huSSe » 28 Sep 2011, 18:27

hur som helst kommer jag tjäna en hacka även om jag må köpa en
ny motor. största förlusten är att jag hinner inte lacka mina karosser innan
det blir kallt. har ju ingen värme i rcverkstan.....
men då har man ju nåt att pyssla med till våren istället.
man får se det från the brightside of life :sunglasses:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests