Beetle update... färgfight

Här kan ni diskutera karosser och lackeringar och även visa upp era verk!
Post Reply
User avatar
Nihlén
Posts: 129
Joined: 16 Jul 2011, 02:06
Phone Number: 0706513973
Location: Stockholm

Beetle update... färgfight

Post by Nihlén » 26 Jul 2011, 22:42

I något svagt ögonblick bestämde jag mig för att jag ville ha ny färg på min Beetle, den enkla vägen då är ju att man rusar iväg och skaffar en ny kaross och använder den gamla slitna för crashandbash... Icke Nihlén, nej jag valde att efter lite sökande på nätet (youtube, RcBash.se och Largescaleforums) helt enkelt och smidigt bara ta bort den gamla färgen med DOT 4 Bromsvätska... det är ju sååååå enkelt bara lägga på och torka av NOOOOOOOOT! :curse: :mad:

Så skrider man till verket och för att ge er en liten inblick... i söndags såg bilen ut
bild.JPG
detta är efter 3... ja tre kvällar av slit och bråk med denna underbara bromsvätska arbetet pågår fortfarande
DSCF0959 2.JPG
Sååååå nu börjar det likna något
DSCF0965 2.JPG

Det jag nu har lärt mig av detta är att... Ja bromsvätska funkar... ja det gör även varmt vatten... Det som dock gör susen är:

1. blöter papper med bromsvätskan
2. lägger detta mot karossen 30-50min
3. Gnuggar lite med valfritt tillhygge (jag använde mig av gröna sidan på allas vår vän svampen)
4. blöt papper med ny bromsvätska
5. lägg på och låt verka
6. upprepa nu processen med gnuggande osv... tills den börjar se ut som ja en genomskinlig kaross :-)

Jag provade att lägga den i en plastpåse över natten vilket inte gjorde någon skillnad så jag tror att bromsvätskan förlorar sin styrka ganska snabbt...
Framöver kommer jag även delge hur den kommer lackas. först ska jag bara ta bort lite mer färg :toung:
HPI NOS-Edition 2.0 Baja 5B ojojoj standard

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Beetle update... färgfight

Post by Lusse » 26 Jul 2011, 22:54

Om du hade sökt vidare på det där med broms vätska, så hade du fått vetta att dot 5 är bättre. den löser upp färgen bättre, man behöver inte gnida så mycket.Det blir enklare helt enkelt...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Nihlén
Posts: 129
Joined: 16 Jul 2011, 02:06
Phone Number: 0706513973
Location: Stockholm

Re: Beetle update... färgfight

Post by Nihlén » 26 Jul 2011, 23:04

Härligt då ska jag testa det nästa gång... eller nej vänta jag köper nog en ny kaross om jag väljer att uppdatera igen.
Tack iaf.
HPI NOS-Edition 2.0 Baja 5B ojojoj standard

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Beetle update... färgfight

Post by Lusse » 27 Jul 2011, 07:15

Nihlén wrote:Härligt då ska jag testa det nästa gång... eller nej vänta jag köper nog en ny kaross om jag väljer att uppdatera igen.
Tack iaf.
:thumbsup:
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests