Airbrush for dummies......

Här kan ni diskutera karosser och lackeringar och även visa upp era verk!
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Airbrush for dummies......

Post by Dave » 28 Jan 2011, 18:46

Skulle gärna vilja ha lite råd och tips på en bra basic-spruta som inte är för svår att använda, och gärna lite tekniktips på hur man enklast kommer igång och hur / om man blandar färgerna på ett bra sätt.

Allmänt helt enkelt om vad man ska passa sig för, och vad som funkar.....

Kan man köra med "vanlig" tryckluft med 7-8bar eller måste man ha en specialkompressor ?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Stelunex
Posts: 1793
Joined: 31 Oct 2009, 19:28
Phone Number: 0738937679
Location: Stockholm, Nacka

Re: Airbrush for dummies......

Post by Stelunex » 28 Jan 2011, 19:07

Har spanat in F1 sprutan, den verkar var enkel och smidig att använda. Och så ska Fascolor flaskorna passa rakt på.. :thumbsup:
När det gäller kompressor tror jag man ska ha en som är avsedd för Airbrush. Har kollat in en Dynamic på hobbex för ca 1300:- http://www.hobbex.se/produkter/1939-dyn ... essor.html

Är absolut ingen mästare på detta... Är själv i start groparna för att införskaffa utrustning.. :hammer: :thumbsup:

User avatar
Lusse
Posts: 9357
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Airbrush for dummies......

Post by Lusse » 28 Jan 2011, 19:11

Carbon-Dave wrote:Skulle gärna vilja ha lite råd och tips på en bra basic-spruta som inte är för svår att använda, och gärna lite tekniktips på hur man enklast kommer igång och hur / om man blandar färgerna på ett bra sätt.

Allmänt helt enkelt om vad man ska passa sig för, och vad som funkar.....

Kan man köra med "vanlig" tryckluft med 7-8bar eller måste man ha en specialkompressor ?
Jag är inget bra på airbrush. men du kan köra med en vanlig kompressor som du har. men sänk trycket till ca:2,5-3,5. Köper du en airbrush så står det vad det är för tryck dom rekomenderar..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
MrKnopfler
Posts: 7997
Joined: 30 Oct 2009, 22:18
Phone Number: 0705919847
Location: Erikslund/Ånge
Contact:

Re: Airbrush for dummies......

Post by MrKnopfler » 28 Jan 2011, 19:12

Testa om dom sidorna är läsbara?
ImageImage
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Airbrush for dummies......

Post by J.A racing » 28 Jan 2011, 19:31

Jag har en vanlig kompressor med regulator 2-2,5 bar brukar vara bra, de som är viktigt är att den bör vara oljefri sen utrustad med vattenavskiljare är ju bra. Det har dock inte jag så jag brukar dränera tanken innan man börjar och det har ju funkat hittils. :thumbsup: Ang spruta så har tex Jula en för några hundringar som funkar rätt så bra, kanske lite litet munstycke för Faskolor. Deras egen F1 spruta är nog rätt bra sen finns ju Aztek med utbytbara munstycken mm.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Stelunex
Posts: 1793
Joined: 31 Oct 2009, 19:28
Phone Number: 0738937679
Location: Stockholm, Nacka

Re: Airbrush for dummies......

Post by Stelunex » 28 Jan 2011, 19:42

Skulle nog rekomendera en oljefri samt en med vatten avskiljare.. Är riktigt surt om man får in en skvätt i färgen... Aztek sprutorna är riktigt fina. HAr även kollar in deras 430 samt 470.. men de kostar endel.
J.A racing wrote:Jag har en vanlig kompressor med regulator 2-2,5 bar brukar vara bra, de som är viktigt är att den bör vara oljefri sen utrustad med vattenavskiljare är ju bra. Det har dock inte jag så jag brukar dränera tanken innan man börjar och det har ju funkat hittils. :thumbsup: Ang spruta så har tex Jula en för några hundringar som funkar rätt så bra, kanske lite litet munstycke för Faskolor. Deras egen F1 spruta är nog rätt bra sen finns ju Aztek med utbytbara munstycken mm.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Airbrush for dummies......

Post by J.A racing » 28 Jan 2011, 19:44

Stellan om du vill ha Aztek kolla www.ebay.com billigare kan du nog inte hitta dom. :lol:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Stelunex
Posts: 1793
Joined: 31 Oct 2009, 19:28
Phone Number: 0738937679
Location: Stockholm, Nacka

Re: Airbrush for dummies......

Post by Stelunex » 28 Jan 2011, 19:47

J.A racing wrote:Stellan om du vill ha Aztek kolla http://www.ebay.com billigare kan du nog inte hitta dom. :lol:
Aaaahha riktigt nice price.. Tackar Johan.. :thumbsup:

User avatar
Frank
Posts: 121
Joined: 02 Nov 2009, 18:52
Phone Number: 0709998877
Location: Utanför Norrköping

Re: Airbrush for dummies......

Post by Frank » 28 Jan 2011, 20:18

Jag är total nybörjare på airbrush, men jag har lånat F1 sprutan och tycker att den funkar riktigt kanon. Några av fördelarna som jag ser med den är ju som sagt att Faskolor flaskorna passar på sprutan och man byter färg med ett enkelt handgrepp efter att man har blåst igenom en skätt vatten plus att den är väldigt lätt att göra ren efter avslutad målning.
Jag har inte heller upplevt några "färgpluppar" som man tydligen kan få av vissa andra modeller. Jag satte även dit en vatten och olje avskiljare på slangen men den gjorde ingen märkbar skillnad så vitt jag kan avgöra.
Den största nackdelen som jag ser är att man är så jäkla darrhänt, men det kan man nog inte skylla på sprutan :lol: .
HB D8T BL
SPEKTRUM DX3R
www.swedrc.se
Eastcoast RC

User avatar
markusb
Posts: 1183
Joined: 27 Jul 2010, 16:03
Phone Number: 0739239772
Location: Kalmar/Öland

Re: Airbrush for dummies......

Post by markusb » 28 Jan 2011, 20:19

Jag kör med Julas lilla spruta, funkar kanonbra till fascolor! Billig som tusan.
Extra nålar finns på hobbyking, där även samma spruta finns till nästan inga pengar alls.

Kör på ca 3bar när jag lackar.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Airbrush for dummies......

Post by J.A racing » 28 Jan 2011, 20:28

Challanger wrote:Jag är total nybörjare på airbrush, men jag har lånat F1 sprutan och tycker att den funkar riktigt kanon. Några av fördelarna som jag ser med den är ju som sagt att Faskolor flaskorna passar på sprutan och man byter färg med ett enkelt handgrepp efter att man har blåst igenom en skätt vatten plus att den är väldigt lätt att göra ren efter avslutad målning.
Jag har inte heller upplevt några "färgpluppar" som man tydligen kan få av vissa andra modeller. Jag satte även dit en vatten och olje avskiljare på slangen men den gjorde ingen märkbar skillnad så vitt jag kan avgöra.
Den största nackdelen som jag ser är att man är så jäkla darrhänt, men det kan man nog inte skylla på sprutan :lol: .
Ok har du också parkinson när det blir precisions jobb? :lol:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Frank
Posts: 121
Joined: 02 Nov 2009, 18:52
Phone Number: 0709998877
Location: Utanför Norrköping

Re: Airbrush for dummies......

Post by Frank » 28 Jan 2011, 20:33

J.A racing wrote:
Challanger wrote:Jag är total nybörjare på airbrush, men jag har lånat F1 sprutan och tycker att den funkar riktigt kanon. Några av fördelarna som jag ser med den är ju som sagt att Faskolor flaskorna passar på sprutan och man byter färg med ett enkelt handgrepp efter att man har blåst igenom en skätt vatten plus att den är väldigt lätt att göra ren efter avslutad målning.
Jag har inte heller upplevt några "färgpluppar" som man tydligen kan få av vissa andra modeller. Jag satte även dit en vatten och olje avskiljare på slangen men den gjorde ingen märkbar skillnad så vitt jag kan avgöra.
Den största nackdelen som jag ser är att man är så jäkla darrhänt, men det kan man nog inte skylla på sprutan :lol: .
Ok har du också parkinson när det blir precisions jobb? :lol:
:cheesy: Ja, det är nog det minsta man kan säga.
Man får snällt hålla sig till maskering, frihandsmålning är nog år bort är jag rädd för...
HB D8T BL
SPEKTRUM DX3R
www.swedrc.se
Eastcoast RC

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Airbrush for dummies......

Post by Dave » 28 Jan 2011, 22:37

Ja luft har jag ju så det räcker och blir över, som är hyffsat ren.....olje/vattenavskiljare finns givetvis också !
:thumbsup:
Tänkte att det kanske behövdes 15 bar eller nåt men då är det lugnt med luften jag redan har.....

Jula alltså ???
Kan det stämma att dom faktiskt har nåt som fungerar ?
:lol:

User avatar
Lusse
Posts: 9357
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Airbrush for dummies......

Post by Lusse » 28 Jan 2011, 22:42

Carbon-Dave wrote:Ja luft har jag ju så det räcker och blir över, som är hyffsat ren.....olje/vattenavskiljare finns givetvis också !
:thumbsup:
Tänkte att det kanske behövdes 15 bar eller nåt men då är det lugnt med luften jag redan har.....

Jula alltså ???
Kan det stämma att dom faktiskt har nåt som fungerar ?
:lol:
Ja tydligen, för jag har också en spruta från Jula, och den fungerar bra.Och kostar 299kr....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Airbrush for dummies......

Post by Dave » 28 Jan 2011, 22:52

Har du fått byta munstycke om du ska köra Fascolor eller funkar den rakt av ?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests