Page 2 of 2

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 02 Feb 2014, 18:07
by Astro83
marell01 wrote:För att få maximal effekt så skall helst karossen vara helt intakt. Varje hål skapar ett virvelpaket som förstör strömningen mot vingen. Dock är ju våra bilar fulla av kompromisser och måste så vara för att det skall fungera. Då jag tävlade klippte jag ut de två främre sidorutorna samt gjorde två rektangulära hål i bakrutan med en mittlinje gående från tak till baklucka på ca 3 cm. Detta Funkade ypperligt och karossen fick behålla stadga... Jag körde aldrig med helt stängd bakruta.
Okej, Sidorutorna fram känns ju lämpliga helt klart men det jag funderar är sidorutorna bak? Är det mestadels för att få "tillgång" till dragstarten om bilen stannar under körning. Borde i sig inte ge så mkt för lufttillförseln då luftfiltret är vinklat ut mot ena av de främre sidorutorna...

Vad är det för regler som gäller under tävling när det kommer till att göra hål i "grillen" m.m. fram på karossen? Får man göra det?

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 02 Feb 2014, 18:29
by marell01
Ja, så länge du håller dig till original utseende...

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 02 Feb 2014, 19:33
by Astro83
marell01 wrote:Ja, så länge du håller dig till original utseende...
Okej! Tack :thumbup:

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 02 Feb 2014, 20:03
by Mats B
Anledningen till att man tar upp hål i bakrutan är ju att man vill släppa ut varmluften från motorn så du minimerar risken för överhettning av motorn & ånglås i förgasaren.
Det har inte så mycket med kalluften till insuget att göra.

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 03 Feb 2014, 10:12
by Doorcracker
Jag har för mig att hålen bak måste vara 3 gånger så stora som fram för att inte få så mycket turbelens och luftbroms.

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 03 Feb 2014, 10:43
by Astro83
Mats B wrote:Anledningen till att man tar upp hål i bakrutan är ju att man vill släppa ut varmluften från motorn så du minimerar risken för överhettning av motorn & ånglås i förgasaren.
Det har inte så mycket med kalluften till insuget att göra.
Borde inte sidorutorna räcka som hål för att få ut varmluften?
Bara nyfiken om ngn råkat ut för ånglås,överhettning pga av det, och sedan gör ju vingen inte någon större nytta med borttagen bakruta.


Det där med turbulens och luftbroms är ju dock en intressant aspekt.

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 03 Feb 2014, 11:12
by marell01
Doorcracker wrote:Jag har för mig att hålen bak måste vara 3 gånger så stora som fram för att inte få så mycket turbelens och luftbroms.
Fel, turbulensen får du hur som helst. Men den är inte alltid dålig - bara man får den där man vill ha den... Ni får läsa lite aerodynamik. Det är för svårt att förklara här...men någon generell regel om 3ggr storleken är hittepå!
Astro83 wrote:
Mats B wrote:Anledningen till att man tar upp hål i bakrutan är ju att man vill släppa ut varmluften från motorn så du minimerar risken för överhettning av motorn & ånglås i förgasaren.
Det har inte så mycket med kalluften till insuget att göra.
Borde inte sidorutorna räcka som hål för att få ut varmluften?
Bara nyfiken om ngn råkat ut för ånglås,överhettning pga av det, och sedan gör ju vingen inte någon större nytta med borttagen bakruta.


Det där med turbulens och luftbroms är ju dock en intressant aspekt.
Vingen gör nytta hur som helst. Pröva utan så förstår du. Sen om det räcker med bara sidorutorna uttagna är upp till varje enskild förare. Beror ju på mer saker som fartvind, rutornas placering etc... Dock får du inte ut något därifrån, det suger bara in luft genom dem men den måste ju ut någonstans oxå...

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 06 Feb 2014, 13:39
by Doorcracker
Där ser man... aerodynamik... hmm .... flyga eller störta... =P

Re: Sv: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 06 Feb 2014, 13:58
by marell01
Störta kan jag inget om och hoppas att jag slipper. Flyga däremot är jag en jävel på :mrgreen: