T12 info

Specifika frågor om RS5
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

T12 info

Post by Rallyfinnen » 01 Dec 2011, 15:50

Kollade lite på bigscaler.de, och hittade följande info om T12:an:

- 6mm front roll bar
- Big Bore shocks with new springs
- CONTROLLED flex top deck

(länk: http://www.bigscaler.de/forum/rs-5/1513 ... k-neu.html)

I övrigt har ju T12 även den omkonstruerade bakvagnen med sänkt motor osv, men dessa detaljer var nya för mig.

Jag vill definitivt ha en grövre krängare i fram, har hela tiden retat mig på att man får köra den på max, jag tycker det borde finnas justermån åt båda hållen från fabriksinställningen!
Pratade med Clark Wohlert lite snabbt på telefon, och ha sa dom nya delarna kommer finnas i lager i Januari.

Hittade lite bilder här:
http://www.clark-s.de/artikel/rs5/T12_t ... _2011.html

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: T12 info

Post by S 500 R » 01 Dec 2011, 16:24

Det var den jag vill ha ju...
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: T12 info

Post by sx3 » 01 Dec 2011, 16:29

Samma grej på HARM och FG, krängarna står nästat uteslutet på hårdaste hela tiden.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: T12 info

Post by Rallyfinnen » 01 Dec 2011, 16:48

Ja, en hårdare krängare fram ska jag ha, återstår att se om det blir hemsnickrat eller köpegrejer (beror nog mest på vad den kostar att köpa).

Stefan, den lär kosta betydligt mer än den begagnade T11:an du inte hade råd med.. :sunglasses:
Jag hade inte heller tackat nej om jag fick en, men det finns inte en chans att jag lägger dom pengarna på en rc-bil!

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: T12 info

Post by S 500 R » 01 Dec 2011, 18:22

Jo, men önska kan man ju. 2180€ kostade den såg jag. Är helt klart ett par spänn. Men ska man satsa så finns det inga genvägar ;)
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: T12 info

Post by sx3 » 01 Dec 2011, 18:59

S 500 R wrote:Jo, men önska kan man ju. 2180€ kostade den såg jag. Är helt klart ett par spänn. Men ska man satsa så finns det inga genvägar ;)
+ motor, pipa, kaross, elektronik :P Så det drar iväg lite extra! 2180 är ju bara rullande chassi.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: T12 info

Post by S 500 R » 01 Dec 2011, 19:00

sx3 wrote:
S 500 R wrote:Jo, men önska kan man ju. 2180€ kostade den såg jag. Är helt klart ett par spänn. Men ska man satsa så finns det inga genvägar ;)
+ motor, pipa, kaross, elektronik :P Så det drar iväg lite extra! 2180 är ju bara rullande chassi.
Absolut. Medveten om det. Det är ju lika mycket till det.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: T12 info

Post by marell01 » 22 Dec 2011, 13:47

Direktinfo från Gabor!!! :clap: Jag klistrar in texten direkt... Bilderna kommer separat!

mvh
Marcus von Elling

Dear,
Some short info about new products 2012:

At the past years we had 2 type of cars at each class, the “standard” and the “RDK”. Now we stop producing the “standard” type and we will have only the “RDK” versions with some little modifications. This mean the Standard car will be the past “RDK” version.

So our New T12, Tx12 and F12 car will include Blue alloy, titanium and inox screws, by the Touring cars the extra strong front trackroads, by the F1 the full alloy one-piece lower wishbones, the steel main spur gear and… will be STANDARD PART!

T12 Touring car:
Final spec of the T12 car (Zenoah engine version car):
- New Carbon-Alloy hybrid chassis for Zenoah engine (engine sit 7 mm lower then the T11 car)
- New “Controlled Flex” Top-Deck (you can give flex to the car by lousing 2 or 4 or 6 screws) with new brake master cylinder position.
- New inside servo plate design, reason of the “Controlled Felx” system.
- New Big bore shock absorber with new springs
- New front anti roll bar and mounting
- Modified roll-center

Price of the T12 car:
- Recommended End-user price: 2180 Euro


T12 Upgrade set specification:

- New Alloy chassis plate

- New Alloy stiffener plate central

- New Alloy stiffener plate right

- New Alloy engine mount right lower

- New Alloy engine mount right upper

- New Alloy engine mount left

- New Alloy quick release engine flange

- New Alloy main gear plate and engine mount

- New Alloy main gear plate spacers

Price of the T12 upgrade kit:

- Recommended End-user price: 495 Euro (plus, minus 10%)

The price of the upgrade set include the modification of the Carbon Monocoque (10018, 10019), the Top-Deck (12018) and the Inside servo plate (45010, 45011, 45012, 45013) with CNC Milling Machine, and will include all necessary special parts for the “Controlled Flex” system.

For making the modification we need from You to collect the Chassis, Top decks and Inside servo plates from Your drivers and send to Us to Budapest.

All CR008, T10 and T11 cars can be upgraded to the T12 version!

Other new parts that is included on the T12 car but not included at the T12 Upgrade set are the following:

Big Bore shock (one pair) :
- Recommended End-user price: 52 Euro



Big Bore shock springs (one pair) :
- Recommended End-user price: 19.9 Euro



New front anti roll bar set with mounting (one pair) :
- Recommended End-user price: 63 Euro


T12 car and the T12 Upgrade kit will be available at the midle part of December.


Tx12 Touring car:
Final spec of the Tx12 car (RS5 engine version car):

- New Carbon-Alloy hybrid chassis for RS5 engine (engine sit 11 mm lower then the T11 car)
- New “Controlled Flex” Top-Deck (you can give flex to the car by lousing 2 or 4 or 6 screws) with new brake master cylinder position.
- New inside servo plate design, reason of the “Controlled Felx” system.
- New Big bore shock absorber with new springs
- New front anti roll bar and mounting
- Modified roll-center

Price of the Tx12 car:
- Recommended End-user price: 2180 Euro



Tx12 Upgrade set specification:
- New Alloy Tx chassis plate
- New Alloy Tx stiffener plate central
- New Alloy Tx stiffener plate right and engine mount right lower
- New Alloy Tx engine mount right upper
- New Alloy Tx engine mount left
- New Alloy Tx quick release engine flange
- New Alloy main gear plate and engine mount
- New Alloy main gear plate spacers

Price of the Tx12 upgrade kit:
- Recommended End-user price: 495 Euro (plus, minus 10%)

The price of the upgrade set include the modification of the Carbon Monocoque (10018, 10019), the Top-Deck (12018) and the Inside servo plate (45010, 45011, 45012, 45013) with CNC Milling Machine, and will include all necessary special parts for the “Controlled Flex” system.

For making the modification we need from You to collect the Chassis, Top decks and Inside servo plates from Your drivers and send to Us to Budapest.

All CR008, T10 and T11 cars can be upgraded to the Tx12 version!



Other new parts that is included on the Tx12 car but not included at the Tx12 Upgrade set are the following:

Big Bore shock (one pair) :
- Recommended End-user price: 52 Euro



Big Bore shock springs (one pair) :
- Recommended End-user price: 19.9 Euro

New front anti roll bar set with mounting (one pair) :
- Recommended End-user price: 63 Euro


Tx12 car and the Tx12 Upgrade kit will be available at 2012 February.

For the Tx12 car You will need the RS5 engine.

The specification and the prices and release date of the RS5 engine will come later, reason of only at the last week EFRA AGM was cleared finally that the RS5 engine are EFRA LEGAL for 2012 and the future years!!!


F12 Formula One car:

Final spec of the F12 car:
- New Differential carrier with easy differential change system
- New rear uprights with central mounted driveshaft (like in Touring Car).
- New quick shock absorber mounting system for front

(Some more upgrades of the F12 car are under discus but they will not change the price)

Price of the F12 car:
- Recommended End-user price: 2390 Euro

F12 car will be available at the 2012 February.



Kind regards
Gábor Cserkuti / RS5 Modelsport

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: T12 info

Post by S 500 R » 22 Dec 2011, 13:50

Coolt!! Den sj´kulle man vilja ha... :drool:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: T12 info

Post by huSSe » 22 Dec 2011, 13:59

sen till kommer väl resten.
fälgar/däck
motor
servon
pipa
luftburk?

kan inte vara billigt att kvadda den bilen?
och jag som tycker jag lagt ner en förmögenhet
på mina bilar.

tack för tråden så nu kan jag visa kärringen att det jag håller
på med är billigt i jämnförelse. :thumbsup:

måste ändå säga att häftigt äre ! :sunglasses:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: T12 info

Post by marell01 » 22 Dec 2011, 22:39

Synd att forumet inte tillåter mer än tr bilder och så små format...
Attachments
T12_CAD_02 _ small.jpg
T12_CAD_01 _ small.jpg

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: T12 info

Post by marell01 » 22 Dec 2011, 22:41

Dessa blir de sista. Kan maila er som är intresserade bilderna i full storlek.
mvh
Marcus
Attachments
T12_CAD_05 _ small.jpg
T12_CAD_04 _ small.jpg
T12_CAD_03 _ small.jpg

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: T12 info

Post by huSSe » 22 Dec 2011, 22:42

klicka på dom s¨å blir dom större.
eller kopiera in dom i photo bucket först och länka
därifrån.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: T12 info

Post by huSSe » 22 Dec 2011, 22:43

ja det är verkligen ett konstverk det där.
är det dyra reservdelar till den, tänkte på att det
är mycket kolfiber. och det är väl inte billigt.
hur är reservdelarna om man jämnför mot tex FG?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: T12 info

Post by marell01 » 23 Dec 2011, 00:17

huSSe wrote:ja det är verkligen ett konstverk det där.
är det dyra reservdelar till den, tänkte på att det
är mycket kolfiber. och det är väl inte billigt.
hur är reservdelarna om man jämnför mot tex FG?
Hej,
Jag var den första i Sverige med RS5, säsongen 2003. Sen dess har jag bytt bil 1 (en) gång då den gjordes om från liggande till stående dämpare. Jag har aldrig kört sönder et chassi. Dock såg jag en medtävlare som satte den i räcket efter rakan på MkEskils bana och chassiet höll :worship: :worship: :worship:
Det som har gått sönder är plastkulleder samt styrstag då dessa var i aluminium. Jag har aldrig krökt en bärarm eller någon annan chassidetalj. Stötdämparaxlar, någon styrled, plastkulleder och kränghämmare är det som gett sig.
RS5 har ett oförskämt dåligt ryckte, både i Sverige och på kontinenten. I Sverige tyckte mina medtävlare att bilen var skör "ni skruvar ju hela tiden" hördes ofta! Skillnaden var att jag och brorsan alltid försökte bli snabbare, konkurenterna var ofta nöjda om bilen var OK -de brydde sig inte om att försöka bli snabbare, eller så visste de inte vad de skulle göra!? En tävling bytte jag diff tre gånger under träningen för att utröna vilken som var bäst för banan... "Jasså, fel på bilen igen" hördes det då. Det är väl psykningar iofs :drive:
Priserna skulle jag vilja säga ligger under FG´s priser.

Det som är så fantastiskt med RS5an är att den är så otroligt responsiv på dina inställningar. 0,5 graders skillnad på camber känns direkt. Man behöver inte köra med hjulvinklar på framvagnen som gör att bilen ser trasig ut likt FG, typ 2 graders possitiv camber, max caster etc...
Många av Jozephs ideer är nu kopierade av alla andra märken. Allt utom den sista diffen. Den har Jozeph kopierat och förminskat från Lola´s tidigare Indycar :rock: :rock: :rock: Jag körde med en prototyp 2003 på EM och förra året kom den ut till allmänheten.
Ett litet tillägg: Jag och brorsan återupptog racingen med ett lopp i somras. Racet gick i Växjö på en lördag. På fredagen tränade jag med bilen som var orörd sen 2006 (chassit kom 2005) , motorn var en lätt egenmoddad 230.
Under träningen (torrt) var brorsan snabbast med mig som trea! Kvalen gick i blött, något där vi knappt körde. I racet hade jag radioproblem, min 2,4gHz modul strulade men när jag kom ut igen satte jag loppets klart snabbaste varvtid, och brorsan ledde racet till endast några minuter återstod, då fadeade hans bakbromsar.

Summa sumarum, övriga tävlande hade värsta motorerna med utanpåliggande tändspolar o gud vet va för luftburkar... Ställ in din bil rätt och utnyttja materialet som det är tänkt istället för att köpa nytt och skylla på det gamla :lol:

mvh
Marcus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests