T12 info

Specifika frågor om RS5
marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: T12 info

Post by marell01 » 23 Dec 2011, 00:25

Ok, här kommer bilderna
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: T12 info

Post by S 500 R » 23 Dec 2011, 06:28

Synd att säga att man inte blir sugen!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: T12 info

Post by J.A racing » 23 Dec 2011, 09:47

Ja den är riktigt grym den kärran. :rock2: :rock2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: T12 info

Post by huSSe » 23 Dec 2011, 10:12

tack för ett riktigt bra svar.

ska se om jag får tid i sommar och ta mig på
en ettfem onroad tävling i sommar. och då blir kameran med.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: T12 info

Post by wrep » 23 Dec 2011, 12:56

Jag har Marcus gamla pushrod bil :) Och jag skulle vilja säga att jag håller inte riktigt med ang reservdelspriserna. En bärarm till en fg kostar ca 450kr medan samma till pushroden kostade 700.. sen hur det är på de nyare bilarna vet jag inte. En annan nackdel är att det ,de få gånger jag behövt delar, tagit väldigt lång tid att få hem delarna. Jag har då handlat via modelcargo i holland. Har aldrig fått något snabbare än 4 veckor. Där har FG en stor fördel iom RC-Car-Online.

Däremot håller jag med om att bilarna är väldigt hållbara. De är rena stridsvagnarna jämfört med andra märken :thumbsup:

Att bilarna svarar på inställningar är ju en fördel om man vet vad man skall ändra som sagt.... det tog mig mer än en säsong innan jag ens fick bilen att gå hyffsat :) det är inte någon nybörjarbil direkt.. lätt att skruva bort sig.. man bör veta hur saker hänger ihop och det är inte alltid så lätt när man kommer in som ny i en sport och försöker köra med ett udda märke, där man inte alltid skall göra samma ändringar som grannen vid mekbänken :)

Som nybörjare är min rekommendation att man väljer ett märke som flera har på den bana man tänker köra på, då kan man köra lite "monkey see monkey doo" i depån och få till bilen hyffsat bra utan att kunna allt i början :)

Summa sumarum RS5 är en jättebra och hållbar bil med snygga och smarta lösningar men den lämpar sig kanske mindre bra till vissa förare eller rena nybörjare... så tycker jag :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: T12 info

Post by J.A racing » 23 Dec 2011, 19:44

Här kan man läsa lite om RS5 diffen som Marcus skriver om http://www.rs5-modelsport.com/index.php ... &Itemid=75
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: T12 info

Post by marell01 » 27 Dec 2011, 20:27

wrep wrote:Jag har Marcus gamla pushrod bil :) Och jag skulle vilja säga att jag håller inte riktigt med ang reservdelspriserna. En bärarm till en fg kostar ca 450kr medan samma till pushroden kostade 700.. sen hur det är på de nyare bilarna vet jag inte. En annan nackdel är att det ,de få gånger jag behövt delar, tagit väldigt lång tid att få hem delarna. Jag har då handlat via modelcargo i holland. Har aldrig fått något snabbare än 4 veckor. Där har FG en stor fördel iom RC-Car-Online.

Japp, RC-car-online är en fördel för de flesta 1/5 åkare... Modelcargos rykte är väl sådär. Jag skulle rekomendera att ni handlar av Clark´s om ni inte vill handla från oss iof...

Däremot håller jag med om att bilarna är väldigt hållbara. De är rena stridsvagnarna jämfört med andra märken :thumbsup:

Att bilarna svarar på inställningar är ju en fördel om man vet vad man skall ändra som sagt.... det tog mig mer än en säsong innan jag ens fick bilen att gå hyffsat :) det är inte någon nybörjarbil direkt.. lätt att skruva bort sig.. man bör veta hur saker hänger ihop och det är inte alltid så lätt när man kommer in som ny i en sport och försöker köra med ett udda märke, där man inte alltid skall göra samma ändringar som grannen vid mekbänken :)
Det är inte lättare att skruva bort sig på denna än på någon annan bil. Däremot måste man vara nogrann så hjulvinklar etc står rätt. En inställning, vare sig det gäller toe-in, k-hämmare, camber etc gör samma sak på alla bilar... Däremot gör en likadan ändring olika stora skillnader beroende på hur chassit svarar.
Jag har en grundsetup på min bil, den ändras marginellt från bana till bana (och beroende på om det är någon konkurrens :lol2: ) Tex är det viktigt med rätt toe-in bak och fram, stötdämparoljor och fjädrar behöver knappt bytas!


Som nybörjare är min rekommendation att man väljer ett märke som flera har på den bana man tänker köra på, då kan man köra lite "monkey see monkey doo" i depån och få till bilen hyffsat bra utan att kunna allt i början :)
Jupp, men tråkigt :happy:
Summa sumarum RS5 är en jättebra och hållbar bil med snygga och smarta lösningar men den lämpar sig kanske mindre bra till vissa förare eller rena nybörjare... så tycker jag :)
Jag kanske skulle skriva en tråd med det mest rudimentära inställningarna och vad det gör för bilens betende. Det kan hända att det hjälper någon, oavsett märke därute... Vad tror ni om det? En slags lathund...

mvh
Marcus von Elling

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: T12 info

Post by J.A racing » 27 Dec 2011, 21:34

marell01 wrote:
wrep wrote:Jag har Marcus gamla pushrod bil :) Och jag skulle vilja säga att jag håller inte riktigt med ang reservdelspriserna. En bärarm till en fg kostar ca 450kr medan samma till pushroden kostade 700.. sen hur det är på de nyare bilarna vet jag inte. En annan nackdel är att det ,de få gånger jag behövt delar, tagit väldigt lång tid att få hem delarna. Jag har då handlat via modelcargo i holland. Har aldrig fått något snabbare än 4 veckor. Där har FG en stor fördel iom RC-Car-Online.

Japp, RC-car-online är en fördel för de flesta 1/5 åkare... Modelcargos rykte är väl sådär. Jag skulle rekomendera att ni handlar av Clark´s om ni inte vill handla från oss iof...

Däremot håller jag med om att bilarna är väldigt hållbara. De är rena stridsvagnarna jämfört med andra märken :thumbsup:

Att bilarna svarar på inställningar är ju en fördel om man vet vad man skall ändra som sagt.... det tog mig mer än en säsong innan jag ens fick bilen att gå hyffsat :) det är inte någon nybörjarbil direkt.. lätt att skruva bort sig.. man bör veta hur saker hänger ihop och det är inte alltid så lätt när man kommer in som ny i en sport och försöker köra med ett udda märke, där man inte alltid skall göra samma ändringar som grannen vid mekbänken :)
Det är inte lättare att skruva bort sig på denna än på någon annan bil. Däremot måste man vara nogrann så hjulvinklar etc står rätt. En inställning, vare sig det gäller toe-in, k-hämmare, camber etc gör samma sak på alla bilar... Däremot gör en likadan ändring olika stora skillnader beroende på hur chassit svarar.
Jag har en grundsetup på min bil, den ändras marginellt från bana till bana (och beroende på om det är någon konkurrens :lol2: ) Tex är det viktigt med rätt toe-in bak och fram, stötdämparoljor och fjädrar behöver knappt bytas!


Som nybörjare är min rekommendation att man väljer ett märke som flera har på den bana man tänker köra på, då kan man köra lite "monkey see monkey doo" i depån och få till bilen hyffsat bra utan att kunna allt i början :)
Jupp, men tråkigt :happy:
Summa sumarum RS5 är en jättebra och hållbar bil med snygga och smarta lösningar men den lämpar sig kanske mindre bra till vissa förare eller rena nybörjare... så tycker jag :)
Jag kanske skulle skriva en tråd med det mest rudimentära inställningarna och vad det gör för bilens betende. Det kan hända att det hjälper någon, oavsett märke därute... Vad tror ni om det? En slags lathund...

mvh
Marcus von Elling
Fyll gärna på i den här tråden när du känner för det :thumbsup: viewtopic.php?f=19&t=3051
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: T12 info

Post by Rallyfinnen » 27 Dec 2011, 21:38

Allmänt vad det gäller inställningar finns ju en del på nätet, så det räcker nog ganska långt, men jag tror specifika tips/tricks angående RS5 hade passat bra här i RS5-delen på forumet. Det har nog skrivits lite i min projekt-tråd och lite andra ställen angående viktfördelning mm, men lite samlade erfarenheter kunde ju vara nyttigt.
Jag är ju bara nybörjare på min T10:a än, och har väl inte kommit så bra överens med fabriksinställningarna på bilen, tycker jag haft för mycket överstyrning med dom. Det är ju rätt mycket beroende på körstil och skicklighet också vad man klarar av att hantera.
En svårkörd bil kan ju vara snabbare med rätt förare jämfört med en sämre förare (tex jag :roll: ) som behöver ett snällt beteende för att få bilen runt banan skapligt konsekvent.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests