Re: T12 info
Posted: 23 Dec 2011, 00:25
Ok, här kommer bilderna
Ett forum för oss som gillar storskaliga RC bilar
http://www.rcbash.se/forum/
Jag kanske skulle skriva en tråd med det mest rudimentära inställningarna och vad det gör för bilens betende. Det kan hända att det hjälper någon, oavsett märke därute... Vad tror ni om det? En slags lathund...wrep wrote:Jag har Marcus gamla pushrod bil Och jag skulle vilja säga att jag håller inte riktigt med ang reservdelspriserna. En bärarm till en fg kostar ca 450kr medan samma till pushroden kostade 700.. sen hur det är på de nyare bilarna vet jag inte. En annan nackdel är att det ,de få gånger jag behövt delar, tagit väldigt lång tid att få hem delarna. Jag har då handlat via modelcargo i holland. Har aldrig fått något snabbare än 4 veckor. Där har FG en stor fördel iom RC-Car-Online.
Japp, RC-car-online är en fördel för de flesta 1/5 åkare... Modelcargos rykte är väl sådär. Jag skulle rekomendera att ni handlar av Clark´s om ni inte vill handla från oss iof...
Däremot håller jag med om att bilarna är väldigt hållbara. De är rena stridsvagnarna jämfört med andra märken
Att bilarna svarar på inställningar är ju en fördel om man vet vad man skall ändra som sagt.... det tog mig mer än en säsong innan jag ens fick bilen att gå hyffsat det är inte någon nybörjarbil direkt.. lätt att skruva bort sig.. man bör veta hur saker hänger ihop och det är inte alltid så lätt när man kommer in som ny i en sport och försöker köra med ett udda märke, där man inte alltid skall göra samma ändringar som grannen vid mekbänken
Det är inte lättare att skruva bort sig på denna än på någon annan bil. Däremot måste man vara nogrann så hjulvinklar etc står rätt. En inställning, vare sig det gäller toe-in, k-hämmare, camber etc gör samma sak på alla bilar... Däremot gör en likadan ändring olika stora skillnader beroende på hur chassit svarar.
Jag har en grundsetup på min bil, den ändras marginellt från bana till bana (och beroende på om det är någon konkurrens ) Tex är det viktigt med rätt toe-in bak och fram, stötdämparoljor och fjädrar behöver knappt bytas!
Som nybörjare är min rekommendation att man väljer ett märke som flera har på den bana man tänker köra på, då kan man köra lite "monkey see monkey doo" i depån och få till bilen hyffsat bra utan att kunna allt i början
Jupp, men tråkigt
Summa sumarum RS5 är en jättebra och hållbar bil med snygga och smarta lösningar men den lämpar sig kanske mindre bra till vissa förare eller rena nybörjare... så tycker jag
Fyll gärna på i den här tråden när du känner för det viewtopic.php?f=19&t=3051marell01 wrote:Jag kanske skulle skriva en tråd med det mest rudimentära inställningarna och vad det gör för bilens betende. Det kan hända att det hjälper någon, oavsett märke därute... Vad tror ni om det? En slags lathund...wrep wrote:Jag har Marcus gamla pushrod bil Och jag skulle vilja säga att jag håller inte riktigt med ang reservdelspriserna. En bärarm till en fg kostar ca 450kr medan samma till pushroden kostade 700.. sen hur det är på de nyare bilarna vet jag inte. En annan nackdel är att det ,de få gånger jag behövt delar, tagit väldigt lång tid att få hem delarna. Jag har då handlat via modelcargo i holland. Har aldrig fått något snabbare än 4 veckor. Där har FG en stor fördel iom RC-Car-Online.
Japp, RC-car-online är en fördel för de flesta 1/5 åkare... Modelcargos rykte är väl sådär. Jag skulle rekomendera att ni handlar av Clark´s om ni inte vill handla från oss iof...
Däremot håller jag med om att bilarna är väldigt hållbara. De är rena stridsvagnarna jämfört med andra märken
Att bilarna svarar på inställningar är ju en fördel om man vet vad man skall ändra som sagt.... det tog mig mer än en säsong innan jag ens fick bilen att gå hyffsat det är inte någon nybörjarbil direkt.. lätt att skruva bort sig.. man bör veta hur saker hänger ihop och det är inte alltid så lätt när man kommer in som ny i en sport och försöker köra med ett udda märke, där man inte alltid skall göra samma ändringar som grannen vid mekbänken
Det är inte lättare att skruva bort sig på denna än på någon annan bil. Däremot måste man vara nogrann så hjulvinklar etc står rätt. En inställning, vare sig det gäller toe-in, k-hämmare, camber etc gör samma sak på alla bilar... Däremot gör en likadan ändring olika stora skillnader beroende på hur chassit svarar.
Jag har en grundsetup på min bil, den ändras marginellt från bana till bana (och beroende på om det är någon konkurrens ) Tex är det viktigt med rätt toe-in bak och fram, stötdämparoljor och fjädrar behöver knappt bytas!
Som nybörjare är min rekommendation att man väljer ett märke som flera har på den bana man tänker köra på, då kan man köra lite "monkey see monkey doo" i depån och få till bilen hyffsat bra utan att kunna allt i början
Jupp, men tråkigt
Summa sumarum RS5 är en jättebra och hållbar bil med snygga och smarta lösningar men den lämpar sig kanske mindre bra till vissa förare eller rena nybörjare... så tycker jag
mvh
Marcus von Elling