Powerlock diff

Specifika frågor om FG
Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Powerlock diff

Post by Atlas 1979 » 15 Apr 2013, 14:46

Någon som kör med powerlock diff?
Är den bra?

Ivrig att komma igång på banan nu när snön smält bort här :clap:
MK-Eskil
RS5 T14

Sponsor

Sponsor
 

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Powerlock diff

Post by sx3 » 15 Apr 2013, 14:48

Jag kör med powerlock.
DSen fungerar bra om man ställt in det rätt för banan/underlaget.
Annars låser den för tidigt eller för sent.

Den är lite meckig att ställa om, då man måste riva hela diffen.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Powerlock diff

Post by Atlas 1979 » 15 Apr 2013, 14:58

Fatta att det är tre lägen i men sedan en justerskruv utvändigt eller har jag fel?
MK-Eskil
RS5 T14

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Powerlock diff

Post by sx3 » 15 Apr 2013, 15:45

3 lägen och 4-5 olika lameller, för att att justera dessa måste diffen slaktas.
Skruven på utsidan är förspänningen bara, den skall ligga nära det läget då diffen låser, annars blir den svårkörd.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Powerlock diff

Post by Atlas 1979 » 15 Apr 2013, 16:08

Ok det var en hel del det :hmm:
Är rätt ny så undrar hur man tar reda på när den låser?
MK-Eskil
RS5 T14

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Powerlock diff

Post by sx3 » 15 Apr 2013, 16:21

Har du båda hjulen i luften och snurrar ett hjul skall det andra hjulet snurra åt motsatt håll, du spänner skruven tills båda hjulen börjar snurra åt samma håll, sen backar du lite med skruven tills dom snurrar åt olika håll igen.
Du kan hålla i diffen, så känner du när det börjar gå trögt också, då backar du av lite så den löper fritt.

Stor lamell med slitsar låser hårdare än liten lamell.
Lamell utan slitsar låser mjukare.

Lägena på rampen har olika vinklar och det är där du bestämmer vilket moment den skall lösa ut på, läge 1 = snäll, läge 3 = aggressiv.

Vid riktigt dåligt grepp skall du ha läge 1 med små oslitsade lameller, vid normalt grepp vill du ha den lite aggressivare, så den låser, då funkar läge 2 och mellanlameller bra.. Läge 3 och största lamellerna behövs nog inte i Sverige =)

I övrigt är det ba testa dig fram.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Powerlock diff

Post by Atlas 1979 » 15 Apr 2013, 16:34

Tackar å bockar!
Ska testa på bara värmen kommer...
MK-Eskil
RS5 T14

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Powerlock diff

Post by wrep » 15 Apr 2013, 21:36

Jag har också en sån... tycker den funkar riktigt bra :thumbsup: Men om det är dåligt grepp i banan är den svårkörd om man har fel lameller... Då kör jag med HARM:s mag-diff hellre. Eller en helt öppen vid regn.

En sak till.. du måste riva den och byta olja rätt ofta om man skall följa instruktionerna.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Powerlock diff

Post by Atlas 1979 » 25 Apr 2013, 18:40

Var ute å körde några timmar idag:-)
Gick riktigt bra men den kändes osäker i långa snabba kurvor!
Har det med diffen att göra eller kanske det har med hjul inst...?
MK-Eskil
RS5 T14

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Powerlock diff

Post by Atlas 1979 » 25 Apr 2013, 18:42

Med osäker menade jag att jag var tvungen att vara ytterst försiktig på ratten i kurvan när man hade gas på!
MK-Eskil
RS5 T14

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Powerlock diff

Post by Atlas 1979 » 13 Jun 2013, 10:08

rc-car-online har tagit bort den ur sortimentet och när jag frågade varför svara de att ingen vill ha den och att förarna kör med selflockforfold diff nu!
Är den bättre än powerlocken? Någon som har erfarenhet av båda?
Olja till powerlocken kunde man använda motul 800...
MK-Eskil
RS5 T14

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Powerlock diff

Post by J.A racing » 13 Jun 2013, 11:54

SCS har inget samarbete med FG längre sedan dom gick ihop med Genius.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Powerlock diff

Post by Atlas 1979 » 14 Jun 2013, 12:28

Ok då får man handla från de då kanske?
MK-Eskil
RS5 T14

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Powerlock diff

Post by J.A racing » 14 Jun 2013, 12:48

Ja den finns att få tag i från SCS direkt och även HRC-parts mm. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Powerlock diff

Post by wrep » 14 Jun 2013, 22:49

Atlas 1979 wrote:rc-car-online har tagit bort den ur sortimentet och när jag frågade varför svara de att ingen vill ha den och att förarna kör med selflockforfold diff nu!

Olja till powerlocken kunde man använda motul 800...
Låter som om Horst försökte dra en vals där då va... 99% av Bilarna på tävlingarna har powerlocken så att ingen vill ha den klassar jag som ren bullshit :hammer:

Motul 800 ? vaddå tvåtakts olja? vem sade det?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests