Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
- barchetta_98
- Posts: 251
- Joined: 26 Dec 2011, 23:54
- Phone Number: 0723226893
- Location: Herrljunga
Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
Funderar på att köpa en FG Sportline här på forumet.
Det är ett kort chassie = 465mm.
Har en känsla av att den blir lite svårare att bemästra
än mitt 535mm chassie, som jag tyvärr ej provat ännu.
Vad är vanligast, och passar bäst till banorna här i Västergötland?
Det är ett kort chassie = 465mm.
Har en känsla av att den blir lite svårare att bemästra
än mitt 535mm chassie, som jag tyvärr ej provat ännu.
Vad är vanligast, och passar bäst till banorna här i Västergötland?
/Mikael.S
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
Det är skillnad i att den korta beter sig som en gammal Porsche gjorde, dvs den är väldigt yvig och kvickstyrd men även riktigt rolig på sitt sätt. Den kräver lite mer av föraren och inte lika förlåtande som en lång. Fast allt går ju att få till med rätt setup och körvana. Det beror på lite vad man gillar för körstil, jag personligen gillar när det går stabilt och tryggt och att den är lite förlåtande och går att hämta hem igen vid en sladd som en 535 gör. Skulle nog säga att 510 mm chassit är den bästa kombon, men de absolut sämsta på den korta är att man inte kan ha EVO-tanken. Då den stående tanken på den är helt hopplös att tanka i jämförelse mot dem andra.
Jag kan sakna min korta 993 GT2'a ibland, men som sagt jag gillar de längre bättre.
Jag kan sakna min korta 993 GT2'a ibland, men som sagt jag gillar de längre bättre.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
Detta finns det väldigt mycket åsikter om, bästa är om du har möjligheter att testa själv.
När jag köpte för 2 år sedan så sa alla "köp mellan", nu börjar det vända lite mot långt känns det som. Har själv bytt från mellan till lång precis och inte märkt så stor skillnad det lilla jag kört, känns lite stabilare, dock har jag inte jämfört tider.
Mellan är nog fortfarande vanligast följt av långt...
Men det säger ju inte att ett kort inte skulle passa dig...
När jag köpte för 2 år sedan så sa alla "köp mellan", nu börjar det vända lite mot långt känns det som. Har själv bytt från mellan till lång precis och inte märkt så stor skillnad det lilla jag kört, känns lite stabilare, dock har jag inte jämfört tider.
Mellan är nog fortfarande vanligast följt av långt...
Men det säger ju inte att ett kort inte skulle passa dig...
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb
Lidköpings R/C Klubb
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
Jag gick från Truck 535 till GT2 465 och är nu tillbaks med Touring 535. Tror inte heller att 510 och 535 skiljer så mycket mellan varrandra. Först körde alla 465 då GT hette Porsche CUP, sen kom Viper och RSR GT3 mm 510. Då körde folk dom bilarna och den korta blev mindre vanlig och nu kom ALMS M3'n på 535 chassi och har blivit riktigt populär och jäkligt läcker också.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- barchetta_98
- Posts: 251
- Joined: 26 Dec 2011, 23:54
- Phone Number: 0723226893
- Location: Herrljunga
Re: Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
Får man byta chassieplatta beroende på bankaraktär.
Bara man håller sig till Sportlinechassien då...!
Kanske för mycket meka att flytta över grejerna
till olika banor och tävlingar.
Jag kan då förstå att ett längre chassie uppför sig sävligare
och därför passar mig som nybörjare.
Vi får se hur jag gör.
Bara man håller sig till Sportlinechassien då...!
Kanske för mycket meka att flytta över grejerna
till olika banor och tävlingar.
Jag kan då förstå att ett längre chassie uppför sig sävligare
och därför passar mig som nybörjare.
Vi får se hur jag gör.
/Mikael.S
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
Re: Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
Jag gick från truck till kort chassi och tycker det passar mig perfekt. Har fortfarande svårt at få till styrningen. Tycker den understyr för mycket men tycker inte den kastar så mycket efter en justering av chassit.
Ska bli skoj att se i sommar när jag monterat andra fjädrar på den.
Ska bli skoj att se i sommar när jag monterat andra fjädrar på den.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
Jag vet faktiskt inte vad reglerna säger från tävling till tävling men under en och samma tävling så får man inte byta. Den långa är ju inte så lång så att den inte kommer runt i de snävaste svängarna. Annars så får du låta karossen styra ditt val, vad vill du "köra" för bil?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Körbarhet, kort, mellan, långt chassie!
Man får byta bil mellan tävlingarna.. det är inga problem.
Däremot måste du ju då också byta kaross så det blir ju rätt dyrt..
Däremot måste du ju då också byta kaross så det blir ju rätt dyrt..
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 24 guests