betas xr5 max drift edition

Alla Onroad-projekt
User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

betas xr5 max drift edition

Post by beta » 19 Jul 2021, 23:57

Min 3e mcd är ett projekt som stått stilla en tid.
Köptes som en max pro, men sen bytade jag över allt alu godis från min rr5. Även xsnap hamnade i denna och savöx 0241 till styrning och 1210 (har jag för mig) till broms. Då denna blir renodlad xr5 och den andra blir renodlad xs5 så får denna även ärva en kaross med belysning och jag har även printat light pods i rallystil, som inte är helt klara (lödda led kvar). Det som håller denna tillbaka lite är esc som inte kommit än. Beställde castles xlx2 för 2 månader sedan men castle har svårt att leverera (mgm är för dyrt för att ha 2st i de 2 bilarna jag kör minst, ztw är jag på mitt andra och jag ville prova något nytt, som på pappret verkar nice med telemetri osv).
Denna är tänkt att köra på 8s, så blir till att printa fler batterihållare.
Har förutom då xsnap i mitten (som är fast med att skicka kraften både fram och bak) även slängt i en lock bar i bakre diffen i hopp om att det ska ge kontrollerade ställ.
20210719_234051.jpg
20210719_234157.jpg
Leopards 58113 v2 1050kv, bör ge massor med fart även på 8s.
20210719_235614.jpg
4st 3w led, bör ge massor med ljus, många gånger starkare än de 10mm led jag har i strålkastarna.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xr5 max drift edition

Post by beta » 14 Sep 2021, 22:21

20210914_220557.jpg
Äntligen kom xlx2 som jag beställde i maj.
Printade en platta att montera den med och lödde på qs8.
Lite pill med att få igång esc med telemetri då båda går genom sbus på mottagaren.
20210914_220611.jpg
Kör samma hållare för 3bat framför motorn som på xs5an, men fick göra en en ny för 4e bat bredvid motorn. Ritade först dom ihop men när jag skulle förbereda modellen för printern blev jag påmind om att jag inte kan printa större än 20x25cm och den jag ritade var drygt 30x15 så fick dela på den.

Var ute och provade en tur ikväll och esc överlevde jungfrufärden. Dock så är det ju det här med 1050kv, den blir varm även med de mindre dreven på xsnap. Kommer inte ifrån att en runt 800kv hade varit mer lämplig. Även med lägsta drevning så blir det en ganska snabb bil, 1050kv ger ju ca 34000rpm på 8s vilket bör vara runt det dubbla mot en bensinare.

Edit, skumt översta bilden blev upp och ner här, den är faktiskt rättvänd på mobilen. 🙃




User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xr5 max drift edition

Post by beta » 22 Oct 2021, 23:36

Dave wrote:
22 Oct 2021, 22:10
Riktigt tjusigt!!!
:rock2:
Tack.
Blev lite dåligt med kräm i den gröna dioden i trianglen bara. Så blir det orange i den andra trianglen sen. Men börjar närma mig det läget att jag behöver få färg på karossen för att komma vidare, kan inte lödda på en massa långa kablar förrän de är på plats och man får rätt längder. Har en ny version av extraljus till denna med.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xr5 max drift edition

Post by beta » 22 Oct 2021, 23:40

20211022_233834.jpg
20211022_233842.jpg
20211022_233858.jpg
Bara ett lager spackel på den än så länge, kom ut ur skrivaren för nån timme sedan.


User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xr5 max drift edition

Post by beta » 05 Nov 2021, 18:40

20211105_183412.jpg
20211105_183421.jpg
Kommer inte köra med dessa, men den blir cool när den står på hyllan.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xr5 max drift edition

Post by beta » 11 Nov 2021, 21:23

20211111_211239.jpg
20211111_211253.jpg
20211111_211249.jpg
Nu behöver jag bara mer plast så jag kan göra 3 fälgar till.
Däcket är printat av tpu, fälgen är av abs.
Går drygt 400gr abs per fälg, varav nästan hälften kasseras då det används som support för att hålla upp centrumet. Printar man med utsidan upp så blir det fint men går mycket plast till support, printar man med utsidan nedåt så gpr det mindre plast, typ 100gr mindre, men ytan blir ful, då den läggs mot support, plasten slår sig gärna (abs gör gärna det).

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xr5 max drift edition

Post by beta » 14 Jan 2022, 19:10

Xsnap är ute igen och lägsta utväxling som jag kunde få till 21/62. Motorbroms och bromsservot tar bara bak genom egen knapp. Skulle dock behöva ha lösare diff i mitten.
Skulle haft en bana att klra runt på, känns lite trist att bara sladda runt.
20220114_163109.jpg
20220114_164323.jpg
20220114_164305.jpg

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xr5 max drift edition

Post by beta » 04 Feb 2022, 13:50

20220204_134739.jpg
Printat om plasten. Väntar på att få karossen dippad men det dröjer nog till våren innan det går.


User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: betas xr5 max drift edition

Post by Dave » 04 Sep 2022, 22:43

Är hjulupphängningen för stor för att få plats i fälgarna?
Borde gå att lösa med lite wide body moddar likt Pikes Peak byggena annars...
:thumbsup:

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xr5 max drift edition

Post by beta » 04 Sep 2022, 22:59

Dave wrote:
04 Sep 2022, 22:43
Är hjulupphängningen för stor för att få plats i fälgarna?
Borde gå att lösa med lite wide body moddar likt Pikes Peak byggena annars...
:thumbsup:
De sitter med deras wide hubs. Annars hade hjulen tagit i börarmarna. Istället så hamnar i stort set hela hjulet utanför karossen och de rlr sig massor fram och tillbaka när man svänger och tar så klart i över allt. Vette tusan om jag vill ta bort så mycket som krävs eller om de får sitta på rr5 istället.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests