betas xs5 max BL

Alla Onroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 16 Jul 2019, 16:00

Bra kapacitet och C värde. Men lite läskigt med softpack i en offroad om man t.ex får in en sten mellan batt och hållare...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 16 Jul 2019, 16:18

Visst är det så. Men hoppas på att de ska vara lättare att få plats med då de är 6-7mm smalare/st än hardcase.
20190716_161033.jpg
Kanske så här
Jag har bara kört med den som xs5 än så länge och på vanliga parkeringar och det är faktiskt otroligt hur mycket sten som kommer in då. Jag tror faktiskt det blir mindre som buggy, den är mycket tätare och har hjulen utanför karossen.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 16 Jul 2019, 20:23

beta wrote:Visst är det så. Men hoppas på att de ska vara lättare att få plats med då de är 6-7mm smalare/st än hardcase.
20190716_161033.jpg
Jag har bara kört med den som xs5 än så länge och på vanliga parkeringar och det är faktiskt otroligt hur mycket sten som kommer in då. Jag tror faktiskt det blir mindre som buggy, den är mycket tätare och har hjulen utanför karossen.
Visst är det stor skillnad i hur mkt smuts det kommer in med buggymössa kontra mcds stora karosser som rally och shortcourse som ju har helt öppna hjulhus där allt hamnar rakt ner i bilen.

Ska du ha batterierna så där behöver du en riktigt bra batterihållare. Inte övervägt att skjuta batterihållaren bakåt/utnyttja utrymmet bakom motorn mer?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 16 Jul 2019, 21:16

tesla wrote:
16 Jul 2019, 20:23
beta wrote:Visst är det så. Men hoppas på att de ska vara lättare att få plats med då de är 6-7mm smalare/st än hardcase.
20190716_161033.jpg

Jag har bara kört med den som xs5 än så länge och på vanliga parkeringar och det är faktiskt otroligt hur mycket sten som kommer in då. Jag tror faktiskt det blir mindre som buggy, den är mycket tätare och har hjulen utanför karossen.
Visst är det stor skillnad i hur mkt smuts det kommer in med buggymössa kontra mcds stora karosser som rally och shortcourse som ju har helt öppna hjulhus där allt hamnar rakt ner i bilen.

Ska du ha batterierna så där behöver du en riktigt bra batterihållare. Inte övervägt att skjuta batterihållaren bakåt/utnyttja utrymmet bakom motorn mer?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag har funderat på om det går att få ner esc bakom motorn liggandes på sidan med fläkten bakåt för att få plats för batterier där esc och sercohållarna för broms är nu. Det skulle kanske gå att få ner ett batteri bakom motorn med men det blir ganska tight och lite högre upp från chassit.
Jag har inte tillgång till 3dprinter så batterihållare blir nog av rostfritt som jag eller plåtslagaren får bocka till.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 17 Jul 2019, 09:12

På många sätt vore en optimal lösning att sätta esc nere på chassit där du har tänkt sätta 3 batterier. Detta är ju precis framför spur/piniong. Esc får plats där lätt och det är lättare att fixera esc så det inte rör på sig än batterierna som man ska ta i och ur hela tiden. Tittade på den lösningen men avstod b.la för att jag då inte visste hur mkt kylning esc skulle behöva, vet nu det skulle vara lugnt med det. En annan sak man i så fall måste lösa är att hålla bort alla sladdar ut från esc från dreven. Men batterimässigt blir den stora fördelen att inga batterier hamnar där nära dreven och att man kan använda höger bak hörnet där du och jag nu har våra esc till batterier. Troligen bättre även för vitbalans mellan fram o bakaxel. Alla batterierna långt fram blir en nostung bil.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 17 Jul 2019, 16:35

Hade den ute nyss och vände upp och ner på gräsmattan.
Batterier och motor var brännvarma efter en stunds lek. Batterierna lär må bättre av att vara 4 istället för 2 så man halverar uttaget från dom. Även kablarna var rätt varma där det var 10avg. Funderar på bullets på 8awg från esc ut till 2st 10awg kabelstammar.
Motorn vet jag inte hur mycket mekanisk broms hjälper, har fortfarande inte kopplat in den :oops:
Men även någon fläktlösning hade varit bra, ska kolla genom mina gömmor med 120mm pc-fläktar och se om jag kan få ihop något där med.
Bilen är fruktansvärt pigg redan med 8s. Svårt att tänka sig hur den skulle bli med 12s.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 18 Jul 2019, 09:34

Har du mätt hur varm motorn faktiskt blir? Hur länge körde du?
Vet att min 70/120 motor jag har i dragonhammern ligger kring 60 grader efter 15 minuters körning (mätte på bana i alingsås). 60 grader är varmt nog att brännas när man känner med fingrarna men fortfarande väl inom det säkra området för motorn. Allt under 90 är helt ok och den bilen är tyngre än din och minst lika högt drevad, dock annat märke och faktiskt högre kv på motorn.

Vore konstigt om du fick en så pass stor motor att överhetta i en buggy på 15-ish kilo. Motorn i min rr5/w5 är högre kv och mindre diameter, därmed inte alls så vridstark som din och där har jag hittills som mest nått 85 grader efter 20 min körning, dock med kylfläktar.

Man kan ju undra om det går trögt någon stans om det går varmt.

Mek broms hjälper en hel del om det är så att du gör många hårda inbromsningar. Annars gör det nog väldigt lite. Kan nämna att Dragonhammern inte har mek broms alls.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 19 Jul 2019, 21:24

tesla wrote:
18 Jul 2019, 09:34
Har du mätt hur varm motorn faktiskt blir? Hur länge körde du?
Vet att min 70/120 motor jag har i dragonhammern ligger kring 60 grader efter 15 minuters körning (mätte på bana i alingsås). 60 grader är varmt nog att brännas när man känner med fingrarna men fortfarande väl inom det säkra området för motorn. Allt under 90 är helt ok och den bilen är tyngre än din och minst lika högt drevad, dock annat märke och faktiskt högre kv på motorn.

Vore konstigt om du fick en så pass stor motor att överhetta i en buggy på 15-ish kilo. Motorn i min rr5/w5 är högre kv och mindre diameter, därmed inte alls så vridstark som din och där har jag hittills som mest nått 85 grader efter 20 min körning, dock med kylfläktar.

Man kan ju undra om det går trögt någon stans om det går varmt.

Mek broms hjälper en hel del om det är så att du gör många hårda inbromsningar. Annars gör det nog väldigt lite. Kan nämna att Dragonhammern inte har mek broms alls.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Nej jag mätte inte. Jag reagerade mest bara på att den var så mycket varmare än som xs5 på gatan. Vilket inte är så konstigt igentligen, tätare kaross och trädgårdskörning blir konstant gas/broms.

Fått hälften av sensorerna, gps och ström/spänning (sbs-01c) gps har jag fått igång men sbs-01c var tydligen begränsad till 150amp så den var onödig, skulle skaffat sbs-01v istället.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 24 Jul 2019, 23:45

20190724_233516.jpg
Har kommit fram till att jag vill köra med 2 acc i gamla batterilådan. Kapat bort 2 av väggarna. Halva accet har inte stöd under. Kanske inte helt optimalt, men går att lösa genom att lägga en hel platta under båda accarna. Flyttar även bak andra batterihållaren och sätter esc där fram.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 26 Jul 2019, 21:25

20190726_205557.jpg
Filar på en platta att fästa esc på.
20190726_212002.jpg
Bara korta skruvarna lite när epoxylimmet härdat.
20190726_234739.jpg
Även batterierna fick kolfiber att ligga på.


User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 29 Jul 2019, 23:02

Så du satte esct där fram nädå.
Blir intressant för mig att höra hur det funkar inför vinterns förbättringar av min. Bör ju vara bättre för balans i axeltrycken.

Precis lika ryckig som min är på 12s ser jag!. Därför jag inte kör 12S på bana...
Men det rör på sig! Troligen ännu mer axx än jag har, men du lär väl knappast rört full gas ännu...

Fick du inte med kraschen på film?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 29 Jul 2019, 23:16

Ja det hamnade fram till slut. Fick ihop så jag kör 2 acc till höger och 1 eller 2 till vänster, så jag kan välja att köra 8s, 2x8s eller 12s med samma kabelstam.

Jag gasade fullt några runder men framhjulen blir tallrikar i sisådär 80-90km/h och den blir väldigt svårkontrollerad. Det som hände sista rundan och den for iväg åt vänster och krockade lite. Fick tyvärr inte med det på film då jag bad dottern filma sändaren när bilen kört förbi.
Nåja blir att förbereda en beställning på mer prylar och på det igen.

tesla wrote:
29 Jul 2019, 23:02
Så du satte esct där fram nädå.
Blir intressant för mig att höra hur det funkar inför vinterns förbättringar av min. Bör ju vara bättre för balans i axeltrycken.

Precis lika ryckig som min är på 12s ser jag!. Därför jag inte kör 12S på bana...
Men det rör på sig! Troligen ännu mer axx än jag har, men du lär väl knappast rört full gas ännu...

Fick du inte med kraschen på film?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by Emanuel21 » 30 Jul 2019, 01:28

Tjockare olja i framförallt mittdiffen kan göra skillnad på ballongdäck problemet.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 30 Jul 2019, 01:55

Ja jag tänkte ta med det i nästa omgång. Jag funderar även på den där fasta centerdiffen, ha den till speedruns på 12s och ha en lsd till 8s. Men även fram behöver testas lite, det var samma varje gång den drar iväg kraftigt åt vänster, så även den skulle behöva bromsas upp lite på 12s. Får iaf ha hem lite att laborera med.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests