The Boss. Slips edition.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Lite mer bilder...
Gömde det andra axiallagret i hylsan...
Klar!
Re: The Boss. Slips edition.
Säkert en dum fråga nu, men kan man sätta stämda pipor på en sådan motor?
Eller är det bara raka rör på en sådan?
Eller är det bara raka rör på en sådan?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Finns inga dumma frågor!
Det är i princip en helt vanlig 2-takt reedcase, och man kan absolut montera pipor på den.
Flygarna är dock helt ointresserade av en effektpeak vid ett visst varvtal, utan eftersträvar så brett register som möjligt istället.
Fick med två olika ljuddämpare när jag köpte motorn, och jag ska iallafall testa skillnaden på dem.
Ska man ha två pipor för 55cc så är det i princip två mopedpipor man ska klämma dit... är ju trångt nog som det är...
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: The Boss. Slips edition.
En riktig 'muscle car' du bygger Stor tung motor fram med enormt moment och drivning bak.
Har kanske missat något i starterkonceptet, men har du tänkt att starteraxeln ska snurra med motorn hela tiden, eller har du ett envägslager på krondrevet i vinkelväxeln?
Jag tänker att det snor effekt(ok, det finns väl så det blir över ändå), och slits ut fort om det ska snurra med konstant. Blir väl rätt högt varvtal på startaxeln.
Kul koncept annars! Var det inte någon finne som byggde någon liknande motor i en buggy för ett antal år sedan?
Har kanske missat något i starterkonceptet, men har du tänkt att starteraxeln ska snurra med motorn hela tiden, eller har du ett envägslager på krondrevet i vinkelväxeln?
Jag tänker att det snor effekt(ok, det finns väl så det blir över ändå), och slits ut fort om det ska snurra med konstant. Blir väl rätt högt varvtal på startaxeln.
Kul koncept annars! Var det inte någon finne som byggde någon liknande motor i en buggy för ett antal år sedan?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Kul att se dig här igen!
Ja, jo det här är ju ett prototyptest av guds nåde, men är grymt nyfiken!
Tanken med starteraxeln är att den ska bara ligga an mot krondrevet när man startar.
Med startern trycker man fram piniongen mot krondrevet och när motorn startat trycker fjädern ut axeln så den går helt fritt igen.
Änden på axeln mot konan är gängad för att man ska kunna justera in drevspelet när man pressar ihop fjädern.
Ja, jo det här är ju ett prototyptest av guds nåde, men är grymt nyfiken!
Tanken med starteraxeln är att den ska bara ligga an mot krondrevet när man startar.
Med startern trycker man fram piniongen mot krondrevet och när motorn startat trycker fjädern ut axeln så den går helt fritt igen.
Änden på axeln mot konan är gängad för att man ska kunna justera in drevspelet när man pressar ihop fjädern.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Det går inte fort när man måste tillverka verktygen som krävs....
Men nu äntligen rullar arbetet igen!
Har i snart 15 år haft delar av en slid till en fräskutter liggande och den fungerar som rundmatningsbord med låsning och bra precision men det har varit alldeles för stort för att kunna montera i fräsen.
Kortade av axlar och stativ, monterade en skrotplatta i aluminium på och fräste ett spår för svarvchucken.
Underbart att kunna borra en hålbild!
Men nu äntligen rullar arbetet igen!
Har i snart 15 år haft delar av en slid till en fräskutter liggande och den fungerar som rundmatningsbord med låsning och bra precision men det har varit alldeles för stort för att kunna montera i fräsen.
Kortade av axlar och stativ, monterade en skrotplatta i aluminium på och fräste ett spår för svarvchucken.
Underbart att kunna borra en hålbild!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Så kunde jag äntligen rigga axeln som ska bultas på motorn!
29.0/6 ger 60°
Borrade drevet samtidigt med hårdmetallborr och satte slipade sprintar i hålen för att hålla styrningen så exakt som möjligt.
29.0/6 ger 60°
Borrade drevet samtidigt med hårdmetallborr och satte slipade sprintar i hålen för att hålla styrningen så exakt som möjligt.
Re: The Boss. Slips edition.
Snyggt arbete.
Så som du håller på skulle du behöva en liten cnc maskin ju.
Fast det är ju inte lika roligt skulle jag tro.
Så som du håller på skulle du behöva en liten cnc maskin ju.
Fast det är ju inte lika roligt skulle jag tro.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: The Boss. Slips edition.
Ok, då är jag med! Kollar allt lite ibland vad du håller på med för dumheterDave wrote: ↑16 Mar 2019, 08:54Kul att se dig här igen!
Ja, jo det här är ju ett prototyptest av guds nåde, men är grymt nyfiken!
Tanken med starteraxeln är att den ska bara ligga an mot krondrevet när man startar.
Med startern trycker man fram piniongen mot krondrevet och när motorn startat trycker fjädern ut axeln så den går helt fritt igen.
Änden på axeln mot konan är gängad för att man ska kunna justera in drevspelet när man pressar ihop fjädern.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
En CNC hade varit riktigt kul....
Hade underlättat arbetet med mitt framtida chassi, och vevhus oerhört...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Bra det!Rallyfinnen wrote: ↑17 Mar 2019, 09:29
Ok, då är jag med! Kollar allt lite ibland vad du håller på med för dumheter
Kan behövas!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Händer tyvärr inte mycket här...
Hade velat ha ihop den till mässan men det är redan kört.
Allt tar så otroligt mycket tid när man inte bara ska tillverka delarna, utan även tillverka verktygen för att kunna framställa delarna.
Har iallafall börjat tillverka lagerbockarna som behövs.
Även axeln till kopplingen är klar nu.
Hade velat ha ihop den till mässan men det är redan kört.
Allt tar så otroligt mycket tid när man inte bara ska tillverka delarna, utan även tillverka verktygen för att kunna framställa delarna.
Har iallafall börjat tillverka lagerbockarna som behövs.
Även axeln till kopplingen är klar nu.
Re: The Boss. Slips edition.
De va ju skit att du int hinner få den klar,hade sett fram emot å se monstretDave wrote:Händer tyvärr inte mycket här...
Hade velat ha ihop den till mässan men det är redan kört.
Allt tar så otroligt mycket tid när man inte bara ska tillverka delarna, utan även tillverka verktygen för att kunna framställa delarna.
Har iallafall börjat tillverka lagerbockarna som behövs.
Även axeln till kopplingen är klar nu.
Skickat från min iPad med Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Den ska med till mässan om jag så ska bära dit den i plastkassar...
Re: The Boss. Slips edition.
Dave wrote:Den ska med till mässan om jag så ska bära dit den i plastkassar...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests