The Boss. Slips edition.

Alla Onroad-projekt
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 03 Mar 2019, 22:53

Lite mer bilder...
20190303_164126.jpg
Gömde det andra axiallagret i hylsan...
20190303_164416.jpg
Klar!
20190303_164402.jpg

Sponsor

Sponsor
 

EBS
Posts: 131
Joined: 09 May 2015, 13:57
Location: Skövde

Re: The Boss. Slips edition.

Post by EBS » 10 Mar 2019, 20:23

Säkert en dum fråga nu, men kan man sätta stämda pipor på en sådan motor?
Eller är det bara raka rör på en sådan?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 10 Mar 2019, 20:37

EBS wrote:
10 Mar 2019, 20:23
Säkert en dum fråga nu, men kan man sätta stämda pipor på en sådan motor?
Eller är det bara raka rör på en sådan?
Finns inga dumma frågor!
Det är i princip en helt vanlig 2-takt reedcase, och man kan absolut montera pipor på den.
Flygarna är dock helt ointresserade av en effektpeak vid ett visst varvtal, utan eftersträvar så brett register som möjligt istället.
Fick med två olika ljuddämpare när jag köpte motorn, och jag ska iallafall testa skillnaden på dem.

Ska man ha två pipor för 55cc så är det i princip två mopedpipor man ska klämma dit... är ju trångt nog som det är...
:lol2:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Rallyfinnen » 16 Mar 2019, 08:35

En riktig 'muscle car' du bygger ;) Stor tung motor fram med enormt moment och drivning bak.
Har kanske missat något i starterkonceptet, men har du tänkt att starteraxeln ska snurra med motorn hela tiden, eller har du ett envägslager på krondrevet i vinkelväxeln?
Jag tänker att det snor effekt(ok, det finns väl så det blir över ändå), och slits ut fort om det ska snurra med konstant. Blir väl rätt högt varvtal på startaxeln.
Kul koncept annars! Var det inte någon finne som byggde någon liknande motor i en buggy för ett antal år sedan?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 16 Mar 2019, 08:54

Kul att se dig här igen!
:clap2:

Ja, jo det här är ju ett prototyptest av guds nåde, men är grymt nyfiken!
Tanken med starteraxeln är att den ska bara ligga an mot krondrevet när man startar.
Med startern trycker man fram piniongen mot krondrevet och när motorn startat trycker fjädern ut axeln så den går helt fritt igen.
Änden på axeln mot konan är gängad för att man ska kunna justera in drevspelet när man pressar ihop fjädern.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 16 Mar 2019, 17:35

Det går inte fort när man måste tillverka verktygen som krävs....
Men nu äntligen rullar arbetet igen!

Har i snart 15 år haft delar av en slid till en fräskutter liggande och den fungerar som rundmatningsbord med låsning och bra precision men det har varit alldeles för stort för att kunna montera i fräsen.
Kortade av axlar och stativ, monterade en skrotplatta i aluminium på och fräste ett spår för svarvchucken.
Underbart att kunna borra en hålbild!
20190309_162106.jpg
20190309_173037.jpg
20190309_173047.jpg
20190309_210637.jpg
20190310_181608.jpg
20190316_150332.jpg
20190316_154710.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 16 Mar 2019, 17:44

Så kunde jag äntligen rigga axeln som ska bultas på motorn!
29.0/6 ger 60°
Borrade drevet samtidigt med hårdmetallborr och satte slipade sprintar i hålen för att hålla styrningen så exakt som möjligt.
20190316_164219.jpg
20190316_164407.jpg
20190316_164432.jpg
20190316_170445.jpg
20190316_170851.jpg

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Smurfen » 16 Mar 2019, 19:12

Snyggt arbete.
Så som du håller på skulle du behöva en liten cnc maskin ju.

Fast det är ju inte lika roligt skulle jag tro.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Rallyfinnen » 17 Mar 2019, 09:29

Dave wrote:
16 Mar 2019, 08:54
Kul att se dig här igen!
:clap2:

Ja, jo det här är ju ett prototyptest av guds nåde, men är grymt nyfiken!
Tanken med starteraxeln är att den ska bara ligga an mot krondrevet när man startar.
Med startern trycker man fram piniongen mot krondrevet och när motorn startat trycker fjädern ut axeln så den går helt fritt igen.
Änden på axeln mot konan är gängad för att man ska kunna justera in drevspelet när man pressar ihop fjädern.
Ok, då är jag med! Kollar allt lite ibland vad du håller på med för dumheter ;)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 17 Mar 2019, 11:15

Smurfen wrote:
16 Mar 2019, 19:12
Snyggt arbete.
Så som du håller på skulle du behöva en liten cnc maskin ju.

Fast det är ju inte lika roligt skulle jag tro.
En CNC hade varit riktigt kul....
Hade underlättat arbetet med mitt framtida chassi, och vevhus oerhört...
:lol2:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 17 Mar 2019, 11:16

Rallyfinnen wrote:
17 Mar 2019, 09:29

Ok, då är jag med! Kollar allt lite ibland vad du håller på med för dumheter ;)
Bra det!
Kan behövas!
:cheesy:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 24 Mar 2019, 22:15

Händer tyvärr inte mycket här...
Hade velat ha ihop den till mässan men det är redan kört.

Allt tar så otroligt mycket tid när man inte bara ska tillverka delarna, utan även tillverka verktygen för att kunna framställa delarna.
Har iallafall börjat tillverka lagerbockarna som behövs.
Även axeln till kopplingen är klar nu.
20190324_155953.jpg
20190324_161030.jpg
20190324_172001.jpg
20190324_175453.jpg
20190324_180908.jpg

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Hawk71 » 25 Mar 2019, 00:13

Dave wrote:Händer tyvärr inte mycket här...
Hade velat ha ihop den till mässan men det är redan kört.

Allt tar så otroligt mycket tid när man inte bara ska tillverka delarna, utan även tillverka verktygen för att kunna framställa delarna.
Har iallafall börjat tillverka lagerbockarna som behövs.
Även axeln till kopplingen är klar nu.
20190324_155953.jpg
20190324_161030.jpg
20190324_172001.jpg
20190324_175453.jpg
20190324_180908.jpg
De va ju skit att du int hinner få den klar,hade sett fram emot å se monstret Image


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Dave » 25 Mar 2019, 07:54

Den ska med till mässan om jag så ska bära dit den i plastkassar...
:lol2:

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: The Boss. Slips edition.

Post by Hawk71 » 25 Mar 2019, 08:57

Dave wrote:Den ska med till mässan om jag så ska bära dit den i plastkassar...
:lol2:
ImageImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests